hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Per rokkantsági nyugdíjról: öt év után vissza a startvonalra

  • adozona.hu

Kissé előreszaladt a társadalombiztosítási szerv és a munkaügyi bíróság egy öt éve kezdődött rokkantsági nyugdíj megállapításánál: a még hatályban nem lévő jogszabály alapján határozott az átmeneti előírások helyett. Az ügy a Kúriánál kötött ki.

A felperes 2011. november 20-án rokkantsági nyugdíj iránti igénybejelentést terjesztett elő, amelyet az alperes a 2011. december 21-én kelt határozatával elutasított, mert a felperes össz-szervezeti egészségkárosodása – az NRSZH elsőfokú szakértői bizottságának 2011. november 29-én kelt szakhatósági állásfoglalása szerint – nem érte el a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (Tny.) 36/A § (1) bekezdésében írt legalább 50 százalékos mértéket.

A másodfokú társadalombiztosítási szerv az elsőfokú határozatot a 2013. május 7-én kelt határozatával megváltoztatta és a 2011. október 24-től 2011. december 31-éig terjedő időre havi 182 395 forint összegű rokkantsági nyugdíjat állapított meg. A munkaügyi bíróság a felperes keresetét – a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény (Mmtv.) 2. § (1) bekezdése, 9. § (1) bekezdés a) és b) pontja, valamint 30. § (5) bekezdés a) pontja alkalmazásával – elutasította.

A jogerős ítélet ellen a felperes élt felülvizsgálati kérelemmel.

A Kúria megállapította, hogy a felperes 2011. november 20-án benyújtott rokkantsági nyugdíj iránti igénybejelentésének elbírálása az egészségkárosodáson, megváltozott munkaképességen alapuló ellátások jogi szabályozásának változása, a Tny. módosítása és az Mmtv. hatályba lépése időpontjában – a 2011. december 21-én kelt elutasító határozat elleni fellebbezésre tekintettel – folyamatban volt. A másodfokú szerv csak 2013. május 7-én hozott megváltoztató határozatot, amelyet az NRSZH 2012. november 20-án kelt másodfokú orvosi bizottsági véleménye alapján kiállított szakhatósági állásfoglalásra alapított. Az Mmtv. – a 29. § (2)–(6) bekezdéseiben felsorolt rendelkezések kivételével – 2011. december 31-én lépett hatályba, a 30–72.§-ok – a (2) bekezdés alapján – 2012. január 1-jétől léptek hatályba. A másodfokú szerv az Mmtv. 33. § (3) bekezdése alapján a felperest tájékoztatta a jogszabályok megváltozásáról és nyilatkoztatta arról, hogy kérelmét az Mmtv. szerinti ellátások tekintetében is fenntartja-e. A felperes 2013. február 17-én úgy nyilatkozott, hogy rokkantsági nyugdíj megállapítását kéri, a 2011-ben benyújtott kérelmét a megváltozott munkaképességű személyek ellátásai iránt is fenntartja, komplex felülvizsgálatát nem kéri.

A Kúria megállapította, hogy azon személyekre vonatkozóan, akik kérelmüket az új ellátásokra is fenntartották, a törvényhozó átmeneti rendelkezéseket alkotott: ellátásukat attól függően kellett megállapítani, hogy komplex minősítésüket 2011. december 31-éig elvégezték-e [30. § (4)–(5) bekezdés], azon személyekre pedig, akik 2011. december 31-én rokkantsági nyugdíjban részesültek, a 31–33. §-okban további külön szabályokat alkotott. A peradatok szerint a felperes komplex minősítését 2011. december 31-éig az elsőfokú eljárásban elvégezték, a 2011. december 21-én kelt határozat szerint az NRSZH elsőfokú bizottsága 44 százalékos össz-szervezeti egészségkárosodás mellett a szakmai munkaképesség változást és a rehabilitálhatóságot is értékelte. A felperes részére 2011. december 31-éig havi 182 395 forint rokkantsági nyugdíj került megállapításra, a 2012. január 1-jétől – kérelme fenntartására vonatkozó nyilatkozattal – igényelt ellátásra 30. § (4) bekezdés b) pont bb) alpontját kellett alkalmazni. A munkaügyi bíróság téves jogértelmezés eredményeként jutott arra a következtetésre, hogy a felperes ügyében az Mmtv. 30. § (5) bekezdését kellett alkalmazni. Az alperes a rehabilitációs ellátást a szakhatósági állásfoglalásra alapítva állapította meg, határozata indokolásában azonban tévesen rögzítette, hogy a felperes az Mmtv. szerinti ellátások iránti igényét 2012. január 1-jén terjesztette elő, és ennek folytán, valamint az Mmtv. 30. § (3) bekezdése mellőzése miatt tévesen határozta meg az ellátás összegét is.

A Kúria ezért a jogerős ítéletet és a társadalombiztosítási határozatokat – a Pp. 275. § (4) bekezdése és a Pp. 339. § (1) bekezdése alkalmazásával – hatályon kívül helyezte és az alperest új eljárásra kötelezte azzal, hogy a felperes rehabilitációs ellátásra való jogosultságát és annak összegét az Mmtv. 30. § (3) bekezdése alkalmazásával bírálja el [Pp. 275. § (5) bekezdés].

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Kapcsolt vállalkozások meghatározása

Antretter Erzsébet

adószakértő, igazgató

Niveus Consulting Group Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink