adozona.hu
Ajándékozás utalvánnyal: így alakul az szja
//adozona.hu/szja_ekho_kulonado/Ajandekozas_utalvannyal_igy_alakul_az_szja_BN1SIP
Ajándékozás utalvánnyal: így alakul az szja
Az év utolsó negyedévébe léptünk, lassan a társaságoknak döntést kell hozniuk többek között arról is, hogy kinek, mikor és milyen formában kívánnak ajándékot juttatni. A döntés meghozatala előtt érdemes átgondolni, az ajándékozás milyen ráfordítással jár, különös figyelemmel az adókötelezettség alakulására.
Kifizető által magánszemély részére adott ajándék utáni adókötelezettség megítélése a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: szja-törvény) előírásai alapján történik. Cikkünkben az utalványok adózására vonatkozó tudnivalókat foglaljuk össze szja-törvény alkalmazásában.
Az egyszerűbb beszerzés, szélesebb körű felhasználhatóság és nem utolsó sorban a kedvezőbb adóterhek miatt közkedvelt juttatás az utalvány formájában adott ajándék.
Bevételnek tekintendő a magánszemély által bármely jogcímen és bármely formában – pénzben és nem pénzben – mástól megszerzett vagyoni érték. Ezen belül nem pénzben megszerzett bevételnek minősül többek között az utalvány (ideértve különösen a kereskedelmi utalványt és minden más hasonló jegyet, bont, kupont, valamint egyéb tanúsítványt, amely egy vagy több személy árujára vagy szolgáltatására cserélhető, illetve egy, vagy több személy esetében is alkalmazható kötelezettség csökkentésére). [Szja-törvény 4. § (2) bekezdés a) pontja.]
Kifizetőt terhelő adózás mellett nem lehet adni bármire felhasználható utalványt. Ez azt jelenti, hogy az utalvány akkor minősülhet egyes meghatározott juttatásnak, ha a juttatási feltételek alapján megállapítható, hogy az mely termékre, szolgáltatásra, vagy milyen termék- vagy szolgáltatáskörben használható fel, továbbá, ha az utalvány – a magánszemélynek ki nem osztott (nem juttatott) utalványok visszaváltása kivételével – nem visszaváltható, és egyebekben a juttatás körülményei megfelelnek az szja-törvény 70–71. § rendelkezéseinek. [Szja-törvény 69. § (3-4) bekezdése.]
Szó szerint ezzel a feltétellel találkozhatunk az adómentes utalványok juttatásánál is. [Szja-törvény 1. számú melléklet 9.1. pontja.]
Az utalványok juttatása fő megközelítés szerint jogviszonyra tekintettel szerzett jövedelemnek minősül, kivéve, ha az szja-törvény másként rendelkezik és a juttatás megfelel a törvény egyéb előírásainak is, mint
‒ az utalvány nem lehet valamely tevékenység ellenértéke, azaz nem köthető a munkavállaló munkaköri feladatának elismeréséhez, teljesítményéhez. Ez a szabály nem csak a társaság munkavállalóira vonatkozik, hanem a cégcsoportban dolgozókra is. Továbbá az üzleti partnerek munkavállalóinak teljesítményét sem lehet például értékesítést ösztönző utalványokkal jutalmazni kedvező adózás mellett. [Szja-törvény 1.§ (10) bekezdése.]
‒ az utalvány nem lehet visszaváltható. Persze ez nem jelenti azt, hogy az utalványt ne lehetne pénzre váltani, gondoljanak csak a palackvisszaváltó automata által kiadott utalványra, de ez értelemszerűen nem tartozik az ajándékutalvány témakörbe. A visszaváltási tilalom alól kivételt jelent a magánszemélyeknek ki nem osztott utalvány visszaváltása. Ha a társaság által beszerzett utalványt készpénzre lehet váltani, akkor annak adózására a felek közötti jogviszony, vagy az egyéb jövedelmekre vonatkozó rendelkezéseket kell figyelembe venni.
‒ az utalvánnyal megvásárolható termékek és szolgáltatások körének egyértelmű meghatározása szükséges, miután az adóhatóság utólagosan ellenőrizheti, hogy az utalvány egy üzletben nem váltható be bármire. Például az utalvánnyal élelmiszert vásárolhat a magánszemély, de virágot vagy mosószert nem. Tehát a felhasználási kör alapján fontos kritérium, hogy az utalvány egy adott termék- vagy szolgáltatáskörre beváltható utalvány legyen (például: háztartási gépekre, vagy bútorra szóló utalvány). Adóköteles juttatásoknál adózási szempontból annak nincs jelentősége, hogy az utalvány a kibocsátónál, vagy egy konkrét üzletben, üzletláncnál, vagy egy bevásárlóközpontban használható fel.
Az utalvány ajándékozásakor adókötelezettség akkor keletkezik, ha a kifizető a szokásos piaci érték alatti értéken, vagy ingyenesen adja át a vagyoni értéket. Ebből következően a jövedelemszerzés időpontja nem az a nap, amikor a társaság az utalványokat megvásárolja, hanem az, amikor az utalvány átadása a magánszemély részére megvalósul.
Cikkünk további részében a következőkről olvashat:
♦ Az utalványok juttatásának adózási jogcíme
♦ Marketing célból adott utalvány
Hozzászólások (0)