NAV: 2025/3. adózási kérdés a lakhatási támogatással kapcsolatos kérdésekről

  • adozona.hu

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) megjelentette honlapján a lakhatási támogatással kapcsolatos kérdésekről szóló 2025/3. adózási kérdést.

2025. január 1-jétől a munkáltató lakhatási támogatást adhat a 35 év alatti munkavállalónak. A lakhatási támogatás a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (szja-törvény) 71. § (1b) bekezdése alapján béren kívüli juttatásnak minősül, mely után a személyi jövedelemadó és a szociális hozzájárulási adó a munkáltatót terheli.

A munkáltató a lakhatási támogatást lakás bérleti díjának megfizetéséhez vagy lakáscélú hitel törlesztéséhez adhatja. A támogatás igénylésekor a munkavállalónak be kell mutatnia a bérleti vagy hitelszerződést a munkáltatónak.

Béren kívüli juttatásként a lakhatási támogatás a lakáscélú keretösszeg erejéig, azaz évi 1 millió 800 ezer forintig adható, ha a munkavállaló munkaviszonya egész évben fennáll. Ha a munkavállaló nem a teljes adóévben áll munkaviszonyban a munkáltatóval, akkor a lakáscélú keretösszeg az 1 millió 800 ezer forintnak a munkaviszonyban töltött napokkal arányos összege.

Ha a munkavállaló az adóévben a 35. életévét betölti, akkor a lakáscélú keretösszeg az 1 millió 800 ezer forintnak annyiszor egytizenketted része, ahány hónapban a munkavállaló még 35 év alattinak minősül. Utoljára azt a hónapot lehet figyelembe venni, amelyben a munkavállaló a 35. életévét betölti.

Ha a munkavállalónak juttatott lakhatási támogatás összege meghaladja a lakáscélú keretösszeget, a támogatás egyes meghatározott juttatásként adóköteles.

Ha a munkavállaló az adóévben magasabb összegben vette igénybe a lakhatási támogatást, mint amennyit lakásbérleti díjként vagy hiteltörlesztésként igazoltan megfizetett, a meghaladó összeg 50 százalékát az adóévre vonatkozó személyijövedelemadó-bevallásában különbözeti bírságként kell feltüntetnie, és személyi jövedelemadóként megfizetnie.

A munkavállalónak adható lakhatási támogatásról szóló 403/2024. kormányrendelet (kormányrendelet), valamint az szja-törvény hivatkozott rendelkezéseinek alkalmazása során az alábbi kérdések merülhetnek fel.

Kapcsolódó cikkeink: A nap kérdése: több munkáltatótól is kaphat egy 35 év alatti munkavállaló lakhatási támogatást?;
Tudnivalók, gyakori kérdések a 35 év alatti munkavállalók lakhatási támogatásáról; Kérdések és válaszok a 35 év alattiak lakhatási támogatásáról

1. Lakás bérleti díjának megfizetéséhez nyújtott lakhatási támogatás

1.1. A munkáltató a támogatást a munkavállaló saját számlájára is utalhatja, vagy azt közvetlenül a bérbeadónak kell utalnia? Ha a munkáltató a munkavállaló saját számlájára utalja a lakhatási támogatást, akkor kell-e havonta igazolnia a munkavállalónak azt, hogy megfizette a bérleti díjat a bérbeadó felé?

A Kormányrendelet 3. § (1) bekezdése úgy rendelkezik, hogy a lakhatási cél igazolására a munkavállaló a munkáltató rendelkezésére bocsátja az általa megkötött és hatályos lakásbérleti szerződést, illetve lakáscélú hitel- vagy kölcsönszerződést, valamint tájékoztatja a munkáltatóját azon számlaszámról, amelyre a munkáltatói juttatást kéri. A Kormányrendelet 4. §-a alapján lakhatási támogatást kizárólag átutalási megbízással, valamint felhatalmazó levélen alapuló beszedési megbízással lehet megfizetni. Arra vonatkozó jogszabályi rendelkezés nincs, hogy a lakhatási támogatást a munkáltató közvetlenül a bérlő részére kell, hogy teljesítse.

Figyelemmel a fentiekre, a munkavállaló a lakhatási támogatás igénylésekor megadhatja a saját bankszámlaszámát, és lehetőség van arra, hogy közvetlenül a bérbeadó részére utalja a lakás bérleti díját. A munkavállalónak nem áll fenn igazolási kötelezettsége a bérleti díj kiegyenlítésével összefügésben, hiszen ilyen irányú kötelezettséget jogszabály nem ír elő.

1.2. A lakás bérleti díján felül a közös költségre, illetve a rezsiköltség címén kifizetett összegre is nyújtható-e a támogatás?

Ezen kérdés esetében annak van jelentősége, hogy a lakásbérleti szerződésben foglaltak alapján a felek hogyan állapítják meg a bérleti díjat, vagyis olyan esetben, ha egy általányösszeg szerepel bérleti díjként, amely magában foglalja a rezsit és a közös költséget is, akkor annak összegét nyújthatja lakhatási támogatásként a munkáltató.

Ha azonban a munkavállaló a bérleti díjon felül fizeti meg a közös költséget vagy a rezsiköltséget a bérbeadónak, vagyis ezek nem a bérleti díj részét képezik, akkor lakhatási támogatás címén ezen összegek nem juttathatók a munkavállaló részére.

1.3. Olyan esetben, ha a lakásbérleti szerződésben a munkavállaló nem egyedüli bérlőként szerepel (pl. a felesége, élettársa is bérlője a lakásnak), akkor a munkáltató csak a havi bérleti díj 50 százalékát nyújthatja ilyen jogcímen a munkavállalónak?

A lakhatási támogatás összegszerűségének meghatározásakor a magánszemélyek a lakásbérleti szerződésben foglalt bérleti díj erejéig jogosultak (együttesen) a lakhatási támogatásra, a magánszemélyek döntik el, hogy mekkora összegű lakhatási támogatást igényelnek, viszont figyelemmel kell lenni az szja-törvény 70. § (8c) bekezdésben foglalt szankciószabályra.

1.4. Van-e a munkáltatónak a bérleti szerződés bekérésén kívül egyéb kötelezettsége?

A munkáltatónak a bérleti szerződés bekérésén túl, az szja-törvény 70. § (8d) bekezdése szerinti kötelezettsége merül még fel, azaz a munkáltató a lakhatási támogatás juttatása esetén az adóévet követő év január 31-éig az állami adó- és vámhatóság által meghatározott módon adatot szolgáltat az állami adó- és vámhatóság részére a lakhatási támogatással érintett ingatlan azonosító adatairól és a támogatás céljáról.

2. Lakáscélú hitel törlesztéséhez adott lakhatási támogatás

2.1. A munkavállaló az igényléskor megadhatja-e a saját bankszámlaszámát, vagy annak a banknak a számlaszámát kell közölnie a munkáltatóval, amelyre a hitel törlesztőrészletét megfizeti? Megfelelő-e a munkáltató azon eljárása, ha lakáshitel törlesztése esetén a támogatás összegét a munkáltató nem közvetlenül a banknak, hanem a munkavállalónak utalja át (aki majd intézkedik annak a bank felé történő tovább utalásáról)? Ilyen esetben a törlesztőrészlet kifizetését havonta igazolni kell a munkáltató felé?

A kormányrendelet 3. § (1) bekezdése úgy rendelkezik, hogy a lakhatási cél igazolására a munkavállaló a munkáltató rendelkezésére bocsátja az általa megkötött és hatályos lakásbérleti szerződést, illetve lakáscélú hitel- vagy kölcsönszerződést, valamint tájékoztatja a munkáltatóját azon számlaszámról, amelyre a munkáltatói juttatást kéri. A kormányrendelet 4. §-a alapján lakhatási támogatást kizárólag átutalási megbízással, valamint felhatalmazó levélen alapuló beszedési megbízással lehet megfizetni. Arra vonatkozó jogszabályi rendelkezés nincs, hogy a hitel törlesztőrészletét a munkáltató közvetlenül a bank részére kell, hogy teljesítse.

Figyelemmel a fentiekre a munkavállaló a lakhatási támogatás igénylésekor megadhatja a saját bankszámlaszámát és lehetőség van arra, hogy a munkavállaló fizesse meg a bank felé a hitel törlesztőrészletét. A törlesztőrészlet megfizetését igazolni nem szükséges.

2.2. A munkáltató adhat-e a munkavállalónak lakhatási támogatást, ha a hitelszerződés alapján a lakáscélú hitelt nem kizárólag a munkavállaló igényelte, így a törlesztőrészlet megfizetésére sem csak a munkavállaló kötelezett? Kaphat-e lakhatási támogatást a munkavállaló, ha a hitelszerződésben nem adósként, hanem adóstársként szerepel, és részére csak a hitelszerződés alapján őt terhelő törlesztőrészlet vehető figyelembe? Van-e egyéb kötelezettsége a munkáltatónak a hitelszerződés bekérésén kívül?

A kormányrendelet 2. §-a alapján az szja-törvény 71. § (1b) bekezdése szerinti munkáltatói juttatást a munkavállaló a rendeletben meghatározottak szerint a lakhatási cél konkrét megjelölésével kérheti a munkáltatójától.

A kormányrendelet 1. § 4. pontja alapján lakhatási célnak minősül „a munkavállaló tulajdonában álló vagy tulajdonába kerülő, illetve épülő magyarországi lakóingatlanra pénzügyi intézménytől felvett lakáscélú hitel- vagy kölcsönszerződés törlesztése, valamint a munkavállaló magyarországi lakhatása érdekében írásba foglalt lakásbérleti szerződés alapján fizetett lakbér.”

A kormányrendelet 3. § (1) bekezdése alapján a lakhatási cél igazolására a munkavállaló a munkáltató rendelkezésére bocsátja az általa megkötött és hatályos lakásbérleti szerződést, illetve lakáscélú hitel- vagy kölcsönszerződést, valamint tájékoztatja a munkáltatóját azon számlaszámról, amelyre a munkáltatói juttatást kéri.

Azt kizáró rendelkezés hiányában, lehetséges lakhatási támogatást biztosítani abban az esetben is, ha a hitelszerződés alapján a lakáscélú hitelt nem kizárólag a munkavállaló igényelte, így a törlesztőrészlet megfizetésére sem csak a munkavállaló kötelezett.

A természetes személyek adósságrendezéséről szóló 2015. évi CV. törvény 5. § 5. pontja alapján adóstárs „az a természetes személy, aki e törvény hatálya alá tartozó fizetési kötelezettség tekintetében az adóssal – ideértve a készfizető kezest is – egyetemlegesen felelős, és az adóssal közös háztartásban él vagy az adóssal vagyonközösségben van.”

A polgári törvénykényről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.) szempontjából az adóstárs nem ismert intézmény, a hitel- és kölcsönszerződések (Ptk. 6:382. §-től) esetén a Ptk. kizárólag az adós és hitelező személyét különbözteti meg. Ebből következik, hogy a Ptk. szempontjából adósnak minősül az adóstárs is.

Az adóstárs abban az esetben lehet jogosult lakhatási támogatásra, amennyiben – mint minden más lakhatási támogatásra jogosult esetén – a lakhatási cél esetében is megvalósul. Tekintettel arra, hogy annak megállapításához, hogy az adóstárs vonatkozásában megvalósul-e a lakhatási cél, nem minden esetben elegendő a hitel- vagy kölcsönszerződés, így esetükben a munkáltató részéről további dokumentumok bekérése is indokolt lehet.

Abban az esetben, ha a törlesztőrészlet pontos, adós és adóstársak szerint megbontott összege nem szerepel a hitelszerződésben, úgy nem a hitel törlesztésére köteles magánszemélyek számának arányában célszerű megállapítani a lakhatási támogatás összegét. Először azt kell vizsgálni, hogy a hitelszerződés alapján az adóstárs esetében a lakhatási cél teljesül-e. Ezt követően a lakhatási támogatás összegszerűségének meghatározásakor a magánszemélyek a hitelszerződésben foglalt törlesztőrészlet erejéig jogosultak (együttesen) a lakhatási támogatásra, a magánszemélyek döntik el, hogy ezen keretek között mekkora összegű lakhatási támogatást igényelnek, viszont figyelemmel kell lenni az szja-törvény 70. § (8c) bekezdésben foglalt szankciószabályra.

[Nemzetgazdasági Minisztérium – NAV KI Adójogi és Tájékoztatási Főosztály ATF-483/2025., ATF-563/2025.]

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Magánszemélyként nyújtott kölcsön átminősítése tagi kölcsönné

dr. Magyar Attila

ügyvéd

Magyar-Hajós-Dobos Ügyvédi Iroda

Utazási utalvány

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Haszongépjármű-szerződés

Gyüre Ferenc

adótanácsadó

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 április
H K Sze Cs P Sz V
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Együttműködő partnereink