Munkáltatói segítség lakásszerzéshez, hiteltörlesztéshez

  • Laczkó Kitti adótanácsadó, TruTax Kft.

Az év végéhez közeledve itt az ideje annak is, hogy a munkáltatók átgondolják, milyen béren kívüli egyéb juttatásokkal növelhetnék munkavállalóik lojalitását. Cikkünkben a munkavállalói igényekhez jól igazodó két juttatási formát mutatunk be.

Az elmúlt években újabb és újabb államilag támogatott, többnyire lakáscélú források jelentek meg, amelyek elsősorban a fiatalabb felnőtt korosztály saját otthonhoz jutását segítik elő. Az esetek egy részében a forrás a piacinál kedvezőbb kamatozású lakáshitel formájában jelenik meg. Munkáltatóként érdemes feltérképezni ezeket a lehetőségeket, és bekapcsolódni a lakásszerzési folyamatba munkáltatói hitel nyújtásával, vagy lakáshitel-törlesztési támogatással.

Adómentes lehetőségek

A munkáltatónak lehetősége van arra, hogy adómentesen, a piacinál kedvezőbb kamatozással, vagy akár kamatmentesen is hitelt nyújtson munkavállalóinak, az alábbi körben, illetve feltételek együttes teljesülése esetében:

Juttató személye munkáltató – több munkáltató esetében a feltételeket munkáltatónkként kell vizsgálni
Juttatásban részesülő munkavállaló – munkavállaló családtagja, ha ő is munkavállaló az adott cégnél egyaránt részesülhet a kedvezményes munkáltatói hitelben
Folyósítási cél lakáscél: lakás építése, építtetése, vásárlása, bővítése, korszerűsítése, akadálymentesítése, vagy bármely említett célra hitelintézettől vagy korábbi munkáltatótól felvett hitel visszafizetése, törlesztése
Kedvezményezett hitelösszeg a folyósítás évét megelőző négy évben lakáscélú hitelként folyósított összegekkel együtt a 10 millió forint összeget meg nem haladó összegű munkáltatói hitel
Folyósítás módja hitelintézet vagy a Magyar Államkincstár útján, annak igazolása alapján, egy speciálisan erre a célra nyitott alszámlára utalva – a hitel a munkavállaló számlájára nem utalható közvetlenül

Természetesen lehetőség van arra is, hogy a munkáltató a szokásos piaci kamatot elérő, vagy a törvényben meghatározottak szerint a jegybanki alapkamat plusz 5 százalékpontnak megfelelő kamat mellett nyújtson kölcsönt a munkavállalójának; ebben az esetben nem kell vizsgálni az előbbiekben meghatározott feltételek teljesülését. Bár ezen konstrukciók esetében a felszámított kamat magasabb lehet, mint az államilag támogatott új lakáshiteleknél, az adminisztrációs és egyéb terhek alól mentesülés kompenzálhatja némiképp a költségeket.

Kifizetői adóteher mellett adható juttatások

Abban az esetben, ha a munkáltató által nyújtott hitel annak részletei, illetve összege alapján kiesik az adómentes kategóriából, a hitel folyósítása során keletkezett kamatkedvezmény kifizetői adóteher mellett adókötelessé válik.

A kamatkedvezmény mértéke a törvény által meghatározott mértékű kamat (jegybanki alapkamat + 5 százalékpont, vagy ha a munkáltató igazolni tudja, hogy az érvényes szokásos piaci kamat kisebb, akkor az), és a magánszemély által fizetett kamat pozitív különbözete.

Az adó alapja a kamatkedvezmény 1,18-szorosa, mely után a munkáltató 15 százalék szja-t és 13 százalék szochót fizet. A kivás adózó munkáltató nem kötelezett a kamatkedvezmény után sem szochót, sem kivát fizetni.

Emellett 2025. január 1-jétől új béren kívüli juttatási formaként a 35 év alatti munkavállalók részére lakhatási támogatás adható, amit a munkavállaló – egyebek mellett lakáshitel-törlesztésre is fordíthat.

A juttatás éves keretösszege főszabály szerint 1 millió 800 ezer forint, vagy törtidőszak esetében a törvényben meghatározott arányosítási metódussal megállapított összeg.

Az adó alapja a juttatás értéke, mely után a munkáltató 15 százalék szja-t és 13 százalék szochót fizet.

AJÁNLJUK FIGYELMÉBE az Otthon Start hitel részletszabályairól szóló írásainkat is.

Amennyiben a munkáltató az éves keretösszeget meghaladóan kívánja a munkáltató dolgozója lakhatását támogatni, abban az esetben a keretösszeget meghaladó rész egyes meghatározott juttatásként válik adókötelessé.

Fontos részletszabály ennél a juttatásnál, hogy ha lakáshitel törlesztéséhez nyújtják, akkor annak összege nem haladhatja meg a tényleges lakáshitel-törlesztések összegét. Ellenkező esetben a többlet 50 százaléka különbözeti bírságként a magánszemély terhévé válik.

Cikkünkben figyelemfelkeltési céllal próbáltuk bemutatni, hogy munkáltatói oldalon milyen eszközök állnak rendelkezésre a munkavállalók lakásszerzésének támogatásában. További részletszabályok megismerése érdekében, vagy akár a gyakorlati megvalósításhoz érdemes szakértő segítségét igénybe venni.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Jogos-e a nyugdíjhatóság döntése?

Winkler Róbert

nyugdíjszakértő

Bérbeadott személygépkocsi, áfa

dr. Kelemen László

adószakértő, jogász

Magántőkealap EU-s szolgáltatás számla áfája

dr. Kelemen László

adószakértő, jogász

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 október
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink