Cégautó: mikor kötelező az útnyilvántartás, mikor nem?

  • adozona.hu
1

Nem használják magáncélra a cégautót, kell-e útnyilvántartást vezetni? Olvasói kérdésre Juhász Tibor okleveles nemzetközi és ellenőrzési szakértő válaszolt.

A kérdés részletesen így szólt: Egyik cégem cégautóval rendelkezik, ezért kérdezem, hogy kell-e útnyilvántartást vezetnie, ha az ügyvezető havonta lenyilatkozza, hogy magánhasználat a tárgyhóban nem volt. A lakásuk címe le van jelentve telephelyként, ahonnan az ügyvezető dolgozik. Így nincsen magánhasználat, egyébként a családnak másik autói is vannak. Kérdésem, ebben az esetben kell-e, ha kell, milyen nyilvántartást kell vezetnie, ha a cégautóval kapcsolatban áfát nem akarnak visszaigényelni?

SZAKÉRTŐNK VÁLASZA:

A magánszemély a jövedelemszerző tevékenységéhez használt gépjármű költségelszámolásához útnyilvántartás vezetésére kötelezett. Erre a célra a menetlevél vezetése is megfelel, ha az tartalmazza a továbbiakban részletezett adatokat.

Minden gépjármű esetében külön útnyilvántartást kell vezetni. Az útnyilvántartásban fel kell tüntetni a gépjármű típusát, forgalmi rendszámát, továbbá a fogyasztási normát. Az útnyilvántartásban fel kell tüntetni az év első és utolsó napján a kilométeróra állását, továbbá, ha a költségelszámoláshoz ez szükséges, akkor ezt az adatot havonta kell bejegyezni. Az útnyilvántartásnak tartalmaznia kell:       

• az utazás időpontját,
• az utazás célját (honnan-hova történt az utazás),
• a felkeresett üzleti partner(ek) megnevezését,
• mindig javaslom a kilométeróra-állást.
• a közforgalmú útvonalon megtett kilométerek számát.

Az útnyilvántartás tartalmazhatja az előzőekkel kapcsolatos üzemanyag-vásárlás időpontját és költségeit is. (Szja tv. 5. számú mellékletének II 7. pont)

Ez a nyilvántartás tehát kötelező tartalmi elemekkel rendelkezik, vagyis a fent felsoroltak mindegyikének szerepelni kell a nyilvántartásban ahhoz, hogy jogszerűen a gépjárművel kapcsolatban költséget lehessen elszámolni.

Ha az egyéni vállalkozó a nyilvántartás vezetését nem teszi meg, még mindig lehetősége van az szja-törvényben nevesített km (500 kilométer) átalány elszámolására.

Ha a gépjármű cég tulajdonában áll, már a birtoklás is megalapozza a cégautóadó fizetését. Az áfalevonás esetében (természetesen látom a kérdésben hogy nem akarja levonni) természetesen figyelni kell arra, hogy ha például a személygépkocsit nyílt végű pénzügyi lízing , vagy bérlet keretében használja a társaság, akkor elkerülhetetlen az útnyilvántartás vezetése, mivel az áfalevonhatóság tekintetében az áfatörvény 120–121. §-a, ami szabályozza az adólevonási jog keletkezést és terjedelmét, úgy rendelkezik, hogy abban a mértékben jogosult az adózó az előzetesen megfizetett áfát visszaigényelni, amilyen mértékben adóköteles tevékenységéhez használja.

Ebben az esetben tehát kötelező a gépjármű használatát útnyilvántartással igazolni kivéve, ha alkalmazom az új 50 százalékos szabályt az áfatörvény 124. § (4) b pontja szerint, ekkor nem szükséges a nyilvántartás, elég bizonyítani a céges használat indokoltságát, de akkor is kell az év eleji és év végi kilométeróra-állás dokumentálása.

A levonási tilalom kapcsán azt kell vizsgálni, hogy a személygépkocsi bármilyen mértékben szolgálja-e az adóalany adólevonásra jogosító gazdasági tevékenységét.

Ha igen, akkor ennek alátámasztására használja az útnyilvántartást. Tehát ha elszámolja a költségeket és levonja az áfát, nem elegendő a nyilatkozat, kell annak alátámasztó nyilvántartása.

Megjegyzem az szja-törvény I. melléklet 8.37 szerint adómentes a kifizető által biztosított gépkocsi-magánhasználat, és ezzel összefüggésben az úthasználat lehetősége.

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Előfizetési csomagajánlataink:


Hozzászólások (1)
Ruszin Zsolt

A Pénzügyminisztérium évek óta arra ösztönzi az adóhatóságot, hogy a részbeni levonási tiltás alá eső dolgoknál (személygépkocsi, telefon) NE LEGYEN a levonható részre elvárt bizonyítás. A NAV puhítja az álláspontját, és a mellékelt levélben már letették a fegyvert (a legutóbbi közleményükhöz képest). NEM KELL bizonyítani az 50%-ot! Épeszű személygépkocsi felhasználó, ahol 50% felett lenne a levonási arány vezeti az útnyikvántartásszerű nyilvántartásokat, lehetőleg szoftveres megoldásokkal (RoadRecord). Itt az erről szóló levél:

https://bit.ly/2ICGDKA

Itt a NAV korábbi közleménye, amiben a "bármely módon" volt még az állásponot. Ebből vonult vissza most a NAV:
https://nav.gov.hu/nav/ado/afa080101_hatalyos/Kiegeszites_a_gazdasa20190909.html

(Kértem, hogy ez kerüljön ki a honlapra, hogy kösse a revizorokat az ellenőrzés során)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR!
Ezért érdemes előfizetni!

Kérdések és válaszok

Új építésű lakás áfája továbbértékesítés esetén

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Jövedéki adóraktár

Tüske Zsuzsanna

vámszakértő

Tervezés díja a fordított adózás rendszerében

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

2019 október
H K Sze Cs P Sz V
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
hirdetés

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X