hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Adórendszer 2012: hány adókulcsot és milyen kompenzációt jelent a kormány terve valójában?

  • adozona.hu

A kormány egykulcsos adót kiegészítő terve több olyan pontot is tartalmaz, amelyek alapján - jelenlegi ismereteink szerint - azt kell mondanunk: a rendszerbe tulajdonképpen két újabb kulcs kerül, s a célzott, önbevallásra építő bérkompenzáció is csak kevesek kiváltsága lehet.

A Nemzetgazdasági Minisztérium közleményt tett közzé az egykulcsos szja megteremtéseinek lépéseiről. Ez a közlemény valójában arról szól, hogy milyen intézkedéseket tervez a kormány, hogy „senki ne járjon rosszul”. A 2012-es tervezett intézkedések közül szakmailag helyes döntés a szuperbruttósítás kivezetése. Ez egyszerűsíti az adórendszert. Szintén helyes az adójóváírás megszüntetése, mert ez segíti a „zsebbe fizetés” visszaszorítását. Az adójóváírás kivezetése csak többkulcsos progresszív adótábla mellett lehetséges. A kormány nyilatkozata -véleményem szerint - valójában ennek a beismerése. (Bár a hivatalos kommunikáció következetesen cáfolja, hogy többkulcsos adórendszert vezetnének be, sőrt Orbán Viktor egyenes megorrolt az erről szóló kommunikációért - írta meg az Origo. A kormányszóvivői iroda ugyanakkor cáfolta, hogy így lenne.)

Amikor a kormány „átmeneti hozzájárulás” néven olyan pluszterhet tervez bevezetni, amelyik egy adott jövedelem sávban 16 százalékosnál magasabb adóterhelést jelent, akkor tulajdonképpen már kétsávossá alakítja az adótábla. A másik oldalról, amikor úgy próbálja kompenzálni, hogy az alacsony keresetűek egy adott jövedelemszint alatt az adóhatóságtól visszakapnak a befizetett szja-ból, akkor ők a 16 százalékos adótehernél egy alacsonyabb adóterhet viselnek. Ez már egy harmadik adósáv, harmadik (mozgó) adókulccsal.

Hogyan működne a célzott kompenzációs rendszer?

Nézzünk egy konkrét számpéldát: 140 ezer forintos havi jövedelemnél 7 452 forinttal kapna kevesebbet a dolgozó. Ha csak a munkáltatónak kellene kompenzálni ezt a csökkenést, akkor 15 százalékos béremelést kellene saját költségére végrehajtani. Azt a kormány is belátta, hogy ez már végképp elviselhetetlen lenne a munkáltató számára, ezért a következő - egyszerűnek egyáltalán nem mondható – konstrukcióra tesz javaslatot:

A versenyszférára 5 százalékos elvárt béremelésre tesz javaslatot. A munkáltató dönthet úgy, hogy ennél nagyobb mértékben még 5 százalékkal (összesen 10 százalék) növeli a bruttó béreket. Ezt a második 5 százalékot részben (!) megtéríti a költségvetés a munkáltatónak. A példabeli dolgozó a maradék 5 százalék miatti jövedelemkiesést az adóhatóságtól kérhetné vissza. Igazolniuk kellene a pozícióromlást. Ez azt jelenti, hogy nyilatkozniuk kellene a 2011-es és 2012-es bruttó bérükről. Valójában bejelentik az adóhatóságnak, hogy a munkáltatótól megkapták-e az elvárt béremelést. Ezt követően nyilatkozniuk kell arról, hogy „nincsen egyéb be nem vallott” jövedelmük.

Ez magyarul azt jelentheti, hogy a magánszemélynek egy 20-30 kérdésből álló kérdéssorra kell válaszolnia az adóhatóság előtt. A nyilatkozattételkor az igazmondási kötelezettség terheli, mert ezt a nyilatkozatot a tervezet szerint nem tagadhatja meg, akkor ugyanis az adóhatóság nem fog „bérkompenzálni”. Az ápolók, nővérek például ilyen kérdésre számíthatnak: kapott-e „hálapénzt” betegétől. Ha igen, akkor az adóhatóság valószínűleg meg fogja tagadni a kompenzációt. De nyilatkoztathatja az adóhatóság a szomszédot is: volt-e nála füvet nyírni a másik házban lakó, esetleg vigyázni a gyerekre és kapott-e ezért valami juttatást. Egy üveg bor is olyan „bevételnek” minősülhet, ami miatt az adóhatóság megtagadhatja a kompenzációt - annak alapján, amennyit most tudunk a tervekről.

Nem kerül könnyebb helyzetbe a magánszemély a vázolt másik feltétel teljesítésekor sem, ha „ nem megfelelően bevallott” jövedelme van - fogalmaz a tervezet. Ez meg mi lehet? Például ilyen kérdés fog szerepelni a NAV kérdéssorban, hogy értékesített-e a Vaterán ingóságot. Ha a magánszemély nyilatkozik arról, hogy a nagypapa bélyeggyűjteményét értékesítette és be is vallotta ingó értékesítésként, akkor az adóhatóság üzletszerűnek minősíti a bélyeggyűjtemény eladását a nagy darabszám miatt. Így az adózó nem megfelelően vallotta be a jövedelemét, mert az adóhatóság szerint nem ingó értékesítésként, hanem önálló tevékenységből származó jövedelemként kellett volna bevallani. Az adóhatósági eljárás még rosszabb lenne, mint a vagyonosodási vizsgálatoknál, egy esetben főszabályként adócsaló az alacsony jövedelmű dolgozó, neki kellene „hitelt érdemlően” bizonyítania, hogy nem volt be nem vallott vagy nem megfelelően bevallott jövedelme.

Hogyan fér bele a cafetéria ebbe a rendszerbe?

A cafetéria-juttatásokat (például étkezési jegy) sem kell bevallani, tehát jogértelmezésbe az is beleférhetne, hogy ha a magánszemély arról nyilatkozik, hogy munkáltatójától cafetéria juttatást kapott a jövedelem kiesés pótlására. Akár ebben az esetben is megtagadhatja az adóhatóság a kompenzációt.

Egy adórendszernek valóban egyszerűnek kell lennie, de még bonyolult adórendszernél is elvárható, hogy lehessen egy kalkulátort készíteni ahhoz, hogy mindenki számszerűen el tudja dönteni, rosszul jár vagy sem. A kormány javaslata alkalmatlan erre. A jelenleg ismert javaslat alapján nem lehet kiszámítani egyetlen alacsony keresetű dolgozó nettó jövedelmét sem. Az is jövedelemsávonként eltérő lenne, hogy meddig kellene fenntartani a kompenzációt. A példabeli dolgozónál három évig, mert három év alatt teljesülhet, hogy az elvárt béremeléssel elinflálódhat a nettó bér csökkenés (3 x 5 százalékos emelés). Ezzel persze csak azt garantálná a kormány, hogy négy év alatt a dolgozók nettó bére szinten marad, de reálértéke jelentősen csökken. Aki nem hiszi, hogy  „senki nem jár rosszul” az járjon utána.

Angyal József
okleveles adószakértő

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

EU-s számla áfásan

Bunna Erika

adótanácsadó

Magyar–Japán egyezmény

Horváthné Szabó Beáta

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink