hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Leltárkészítés helyesen – ezek a követelmények

  • Sinka Júlia okleveles adószakértő

Akad olyan kisvállalkozó, aki úgy gondolja – „az én házam az én váram” elvét követve –, hogy értelmetlen és felesleges feladat a leltározás, a „sajátunk számolgatása”. Pedig a kizárólag a főkönyvi kivonatra építő beszámoló a tulajdonosok érdekét szolgálja a legkevésbé.

Noha a vállalkozások jellemzően már túl vannak a leltározáson és a beszámoló összeállításán dolgoznak, mégsem hiábavaló újra átgondolni, miért és hogyan kell „jól” leltározni, és a törvény betartásán túlmenően, milyen, a cég számára hasznos hozadékai vannak ennek.

A kis létszámú vállalkozásoknál előfordul, hogy vezetőik nem vagy csak ímmel-ámmal végeztetik el a leltározást. „Nincs időnk ilyesmire, tulajdonképpen nincs is igazi raktárunk, nem engedhetjük meg magunknak, hogy napokra leálljunk a vacak papírmunka miatt”– ilyen és ehhez hasonló kifogásokkal magyarázzák a csak könyvelési listákból összeollózott leltárt. Ezekben a cégekben a leltár csak egy formalitás, pedig jelentős kockázattal jár, ha nincs valós kontroll a vállalkozás vagyona felett.

Az Adózóna számvitellel kapcsolatos további írásait ITT olvashatja el. Hasznos tudnivalók az Adózóna nemrégiben megjelent kiadványában: Speciális esetek a számvitelben 3.

Könyvvizsgáló ismerősöm panaszolja, hogy a számviteli törvény (a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény) 69. § (1)–(2) bekezdéseinek követelményeit sokszor csak részben teljesítik a beszámolót összeállítók, előfordul, hogy önálló leltárdokumentációt egyszerűen nem is készítenek. A főkönyvi egyenlegek és az analitikák egyeztetéséről sem készülnek végrehajtást igazoló dokumentumok: azt mondják, ezt a törvény nem írja elő, elegendő a főkönyvek zárásának bemutatása. Ennek igazolásául hivatkoznak a számviteli törvény 165. § (1) bekezdésére, mely szerint bizonylattal az eszközök, források összetételének változását kell alátámasztani, és a főkönyvi könyvelés és analitika egyeztetése nem eredményez változást, csupán ténymegállapításról van szó.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, hogy megtudja: elfogadható-e ez az érvelés, és hogy hogyan kellene értelmeznünk a számviteli törvényben meghatározott leltárkészítési követelményekben megfogalmazott elveket!
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Alvállalkozó egyéni vállalkozó és munkaviszony

dr. Kéri Ádám

ügyvéd, compliance szakértő

Fiatalkorú családtag beállna dolgozni

dr. Kéri Ádám

ügyvéd, compliance szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink