hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Csekkbefizetés bankkártyával – hogyan könyveljük?

  • adozona.hu

Egy kft. a csekkes számlákat bankkártyával fizeti ki, postán. Ezt hogyan kell könyvelni? – kérdezte az Adózóna olvasója.Tirpák Anita mérlegképes könyvelő és adószakértő, a Corvin-Alkusz Kft. munkatársa válaszolt.

A kérdés konkrétan így szólt: "Egy kft. a csekkes számlákat bankkártyával fizeti ki, postán. A vállalkozói bankszámlán megjelenik a kifizetett összeg. A számlákat szállítóra ajánlott könyvelni? Vagy pénztáron, és a kifizetett összeg készpénzfelvételnek minősül?"

SZAKÉRTŐNK VÁLASZA:

A bankkártyával történő csekkbefizetés 2015. június 1-jétől – az eddigi költséges készpénzfelvételi tranzakció helyett – kártyás vásárlási tranzakciónak minősül.

A bankkártyás fizetés készpénzes fizetésnek tűnhet, azonban mégsem az, mivel bankszámla közbeiktatásával történik a fizetés.

A csekket befizető ilyenkor lényegében megbízást ad a számlavezető bankjának, hogy kifizetést teljesítsen a kedvezményezett értékesítő/szolgáltató számlavezető bankja számára.

A számviteli törvény előírása szerint a gazdasági eseményeket azok teljesítési időpontjával kell könyvelni (165. §). Az ügylet teljesítésének időpontja a vásárlás időpontja.

Első lépésben a bankszámláról fizetett beszerzést/szolgáltatást az 1., 2., 5., 8. számlaosztályok valamelyikének tartozik oldalára könyveljük a beszerzés/szolgáltatás tárgyától függően, valamint – feltéve, hogy a vállalkozás jogosult az előzetesen felszámított adó levonására – az előzetesen felszámított általános forgalmi adó számla ugyancsak tartozik oldalára kerül a beszerzés/szolgáltatás megfelelő mértékkel számolt áfája, míg a követel oldalra kerül ezekkel szemben a szállító (szolgáltató).

Ezzel azonban még nem vagyunk készen, mert a csekkbefizetéskor a postán a kártyával azonnal fizettünk, így a szolgáltatónak már nem tartozunk, vele szemben nincs kötelezettségünk.

Ezzel párhuzamosan azonban rövid lejáratú kötelezettség terheli a céget a vásárlás összegének megfelelő értékben a bankkal szemben addig, amíg az nem terhelte meg a számlát a szóban forgó összeggel.

Ennek könyveléséhez szükségünk van egy technikai elszámolási számlára (ezt a vállalkozás számlarendjében kell meghatározni), ez lehet például a 479. Különféle rövidlejáratú egyéb kötelezettségek számla. Ennek követel oldalára könyveljük a szállítói számláról a vásárlás összegét.

Amikor megkapjuk a banki kivonatokat, azzal a dátummal, amellyel megterhelték a cég bankszámláját a szóban forgó vásárlással, azzal a dátummal könyveljük a T 479. – K 384. számlákra a bankkal szembeni kötelezettségünk megszűnését. 
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Időszakos orvosi vizsgálatok

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Egyéni vállalkozásból kivonás

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink