hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Beruházás bérelt ingatlanon: számviteli kérdések 2.

  • Sinka Júlia okleveles adószakértő

A bérelt ingatlanon végzett beruházás számviteli és adózási kihatásait célszerű előre átgondolni.

Írásunk első részében körbejártuk, milyen számviteli kérdések adódhatnak a bérlő által a bérleménybe beépített eszközök kapcsán a bérleti szerződés lejáratának végén.

A bérleti szerződések jogi kereteit a polgári törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.) rögzíti, továbbá a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény rendelkezéseire is figyelemmel kell lenniük a szerződő feleknek.

Mindezeken túlmenően, szeretném felhívni a figyelmet néhány, a témánkhoz kapcsolódó jogesetre:

• A jogosulatlan átalakítás önmagában felmondásra nem ad alapot, de a bérbeadó az eredeti állapot helyreállítását követelheti (BH1993. 49.).

• A bérleményben folytatandó tevékenység gyakorlásához szükséges feltételek biztosítása külön kikötés nélkül nem tartozik a bérbeadó szavatossági kötelezettségei közé, ezért a bérlő erre hivatkozással nem mentesül bérletidíj-fizetési kötelezettsége alól (EBH2008. 1869.).

• A bérlő beruházásaira, felújító tevékenységére a bérleti szerződés tartalma, nem a ráépítés szabályai az irányadók (BDT2010. 2268.).

• Helyiségbérlet esetén a bérlőnek az ingatlanra történő ráfordításait, beruházásait a bérbeadó csak erre vonatkozó külön megállapodás szerint köteles – a szerződés megszűnésekor – megtéríteni. A bérlő a jogalap nélküli gazdagodás szabályai szerint sem tarthat igényt megtérítésre, ha a szerződésben a bérleti jogviszonyból eredő minden térítés iránti igényét kizárták (BDT2003. 851.).

A fentiek – és további, ingatlanbérlettel kapcsolatos tanulságos jogesetek – lelőhelye:  http://projektjeink.birosag.hu/sites/default/files/allomanyok/ptk_e_learning/ptk9/lecke13_lap1.html.

Ezek az ügyek, bár nem a legfrissebbek, arra mindenképpen ráirányítják a figyelmet, mire érdemes kitérnie – a fentebb hivatkozott jogszabályok mellett – a bérelt iroda, üzlet átalakítását fontolgató vállalkozónak, amikor egyezteti a feltételeket a bérbeadóval. Ezek részleteire e keretek között nem térhetek ki: egyrészt azért, mert az elsősorban jogász feladata lenne, másrészt cikkem előző részében azt ígértem, a téma számviteli és adózási kérdéseiről állítok össze egy csekklistát.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket a lista megtekintéséhez!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Egyéni vállalkozó, táppénz

dr. Radics Zsuzsanna

tb-szakértő, jogász

Osztalék, tulajdonos eltűnés esetén

dr. Tuczai Dóra

LL.M. (Berlin) ügyvéd

budlegal Ügyvédi Társulás tagja

Munkanélkülire jogosultság

dr. Kéri Ádám

ügyvéd, compliance szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 október
H K Sze Cs P Sz V
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Együttműködő partnereink