adozona.hu
Fontos áfa-visszatérítési tájékoztató a NAV-tól
//adozona.hu/nemzetkozi_kozossegi_adozas/Fontos_NAVtajekoztato_az_afavisszateritesro_HFWYYV
Fontos áfa-visszatérítési tájékoztató a NAV-tól
Az elismert harmadik államban letelepedett adóalanyok magyarországi áfa-visszatérítésére vonatkozó tájékoztatót tett közzé honlapján a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).
Az elismert harmadik államban (Svájci Államszövetség, Liechtensteini Hercegség, Norvég Királyság, Török Köztársaság, Szerb Köztársaság) letelepedett adóalany (harmadikországos adóalany) adó-visszatéríttetési kérelmét az erre rendszeresített IAFAK-nyomtatványon nyújthatja be a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV) Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény. 251/M paragrafus (1) bekezdése alapján.
Ha a harmadikországos adóalanynak vagy a nevében eljáró meghatalmazottnak van belföldi adóazonosító száma/technikai azonosítója, illetve cégkapuja vagy KÜNY-tárhelye, akkor a kérelem elektronikus formában és elektronikus úton is beadható, ezek híján a nyomtatványt papíralapon kell eljuttatni a NAV-hoz.
A kérelem adattartalmát, mellékleteit a belföldön nem letelepedett adóalanyokat a Magyar Köztársaságban megillető általános forgalmiadó-visszatéríttetési jogának, valamint a belföldön letelepedett adóalanyokat az Európai Közösség más tagállamában megillető hozzáadottértékadó-visszatéríttetési jogának érvényesítésével kapcsolatos egyes rendelkezésekről szóló 32/2009. PM rendelet 1–2., valamint az 5–7. paragrafusai határozzák meg.
Az adó-visszatérítési eljárásban a harmadikországos adóalanyt meghatalmazottként külföldi természetes személy, jogi személy vagy egyéb szervezet, például ügynök is képviselheti. A kérelem elektronikus benyújtásához ugyanakkor a képviseleti jogot előzetesen, még az áfa visszaigénylése előtt be kell jelenteni a NAV-hoz.
Az elektronikus kapcsolattartás feltételei
A harmadikországos adóalanynak vagy a nevében eljáró meghatalmazottnak az elektronikus kapcsolattartáshoz rendelkeznie kell
– cégkapuval (ha a meghatalmazott szervezet belföldi székhelyű gazdálkodó szervezet) vagy KÜNY-tárhellyel, valamint
– adóazonosító számmal (adószám vagy adóazonosító jel).
Az elektronikus kapcsolattartás részletes szabályairól bővebb információ a NAV honlapján (www.nav.gov.hu) „Az elektronikus ügyintézés és kapcsolattartás általános szabályai adóügyekben 2020” című tájékoztatóban található.
Magánszemély külföldön KÜNY-tárhelyet
– Magyarország diplomáciai és konzuli képviseleteinél,
– Magyarországon a fővárosi és megyei kormányhivataloknál, a fővárosi és megyei kormányhivatalok járási (fővárosi kerületi) hivatalainál,
– a kormányablakoknál, valamint
– a NAV kijelölt ügyfélszolgálatain nyithat.
A külföldi magánszemélyeknek a KÜNY-regisztrációval egyidejűleg vagy azt megelőzően, ugyanezen szerveknél regisztrálniuk kell magukat a külföldi személyek nyilvántartásába.
Az állandó meghatalmazás, képviselet nyilvántartásba vétele
Ha az ügyfél meghatalmazott útján kíván eljárni, akkor a képviseleti jogviszonyt előzetesen be kell jelenteni a NAV-hoz.
Az állandó meghatalmazást az erre a célra rendszeresített EGYKE-nyomtatványon kell bejelenteni, ami letölthető a NAV honlapjáról (www.nav.gov.hu), illetve elérhető az Általános Nyomtatványkitöltő programban (ÁNYK). A képviselet bejelentéséről itt található bővebb információ.
Ha a harmadikországos adóalany és a külföldi ügynöke is rendelkezik érvényes belföldi adóazonosító számmal vagy legalább technikai azonosítóval, akkor ezek megadásával az EGYKE-nyomtatvány elektronikusan is benyújtható. Csatolni csak a meghatalmazást kell.
Ha ezekkel nem rendelkeznek, akkor a kinyomtatott EGYKE-nyomtatványt papíralapon kell elküldeni a NAV-hoz a következő iratokkal együtt:
– az állandó meghatalmazás okirata eredetiben,
– az adóazonosító számmal nem rendelkező, harmadikországos adóalany cégkivonata másolatban,
– az adóazonosító számmal nem rendelkező, harmadikországos adóalany cégaláírási címpéldánya (aki a meghatalmazást adta) másolatban,
– a meghatalmazott személyét azonosító okmány másolata.
Ezek az iratok a magyar nyelv mellett angolul, németül, vagy franciául is benyújthatók, más nyelveken azonban csak hiteles magyar fordítással együtt.
Az állandó meghatalmazás nyilvántartásba vételekor a NAV – ha nem rendelkeznek vele – adóazonosítót képez a meghatalmazott képviselőnek, valamint a harmadikországos adóalanynak is. Ezt a sikeres nyilvántartásba vételről szóló postai értesítésében a NAV meg is küldi az érintetteknek.
Az IAFAK-nyomtatvány benyújtása elektronikusan
Az áfa visszatérítésére szolgáló IAFAK-nyomtatvány letölthető az ÁNYK-ból, ahonnan a megfelelő tárhely kiválasztása után közvetlenül is beküldhető.
Az elektronikus formában előállított nyomtatványt nem kell aláírni, vagy egyéb úton hitelesíteni. A KÜNY-tárhelyen, illetve a cégkapun keresztül küldött nyomtatványokról a NAV vélelmezi, hogy azok a tárhely tulajdonosától származnak.
Ha a harmadikországos adóalany adóhatósági státuszigazolása nem áll rendelkezésre elektronikusan, hiteles elektronikus aláírással ellátva, akkor azt az előző érvényességének lejártakor pótlólag, eredetben, postán kell megküldeni.
Az adóhatósági státuszigazolás mellé hitelesített magyar (angol, német, francia) nyelvű fordítást is csatolni kell, ha azt nem ezen nyelvek egyikén állították ki.
A kérelem kitöltésekor az ’SZ’ lapokon forintra kerekítve, tehát tizedesek nélkül kell az adott számlára kérelmezett összeget feltüntetni.
Az IAFAK-nyomtatvány benyújtása papíralapon
Papíralapú benyújtásnál az IAFAK-nyomtatványtaz ÁNYK-ból kell letölteni és kinyomtatni, figyelve arra, hogy a nyomtatvány a legutolsó publikált verzió legyen. A nyomtatvány feldolgozását megkönnyíti, ha azt a benyújtó gépi úton tölti ki.
A kérelmet a harmadikországos adóalanynak (cégszerűen) kell aláírnia. Mellé csatolnia kell az 1 évnél nem régebbi, adófizetésre kötelezetti státuszigazolását eredetben – szükség esetén hiteles fordítással – valamint a számlákat másolatban.
Ha a kérelmet eseti meghatalmazott nyújtja be, csatolni kell minden kérelemben a felek által aláírt (magyar, angol, német vagy francia nyelvű) eseti meghatalmazás eredeti példányát is.
A nyomtatványt a NAV Kiemelt Adó-és Vámigazgatóságához kell eljuttatni a következő postacímre: Budapest 1410, Pf. 138.
Hozzászólások (0)