Kutyabarát munkahely: mik a feltételei, milyen veszélyeket rejt magában?

  • dr. Hajdu-Dudás Mária munkajogi ügyvéd

Egyre több munkahely engedi, hogy kutyákat vigyenek be a munkavállalók. Noha ez barátságos légkört teremt, mégis számos kérdést vet fel, és részletesen átgondolt szabályozást igényel. Vannak, akik nem kedvelik a kutyákat, előfordulhat allergiás reakció is, vagy gondoljunk csak egy esetlegesen egy összenyálazott vagy megrágott ruhadarabra, mappára! Egy játékos vagy éppen folyamatosan ugató kedvenc elterelheti a figyelmet a koncentrációról is. Ugyanakkor számos tanulmány szól arról, hogy a kutyák jelenléte növelheti az irodában a munkahelyi jólétet, erősítheti a munkahelyi közösséget, képes hidat építeni az emberek közé. Mi szükséges egy sikeres kutyabarát munkahely kialakításához?

A munkahely biztosítása előtt fokozottan ügyelni kell az Mt. 51. § (4) bekezdésére, mely szerint a munkáltató biztosítja az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeit.

Az Mvt. 54. § (1) bekezdés a) és b) pontja szerint az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés érdekében a munkáltató köteles figyelembe venni – többek között – olyan általános követelményeket, mint a veszélyek elkerülése, a nem elkerülhető veszélyek értékelése.

Olvassa el az Adózóna „Munkabér euróban, avagy amit szabad Jupiternek... – mutatjuk kivel, miben lehet megállapodni, lehet-e így fizetni”, „A családi adókedvezményt is terhelheti a letiltás” és „A sok fejtörést okozó munkaidőkeret: ezek a létesítésének szabályai” című írását!

E körben mérlegelni kell, hogy a kutyák okozhatnak-e egészségügyi problémákat, különösen a szőrallergiában szenvedők részére. De több kutya együttes jelenléte szintén tartogathat veszélyeket. Vizsgálni kell, hogy biztosítható-e adott munkahelyen a megfelelő szellőztetés. Az sem utolsó szempont, hogy bonyolít-e ügyfélforgalmat a munkáltató. Értelemszerűen veszélyes anyagok, vegyi anyagok előállításával vagy használatával kapcsolatos üzemek, vállalkozások nem engedélyezhetik kutyák behozatalát. A munkajogi alapelveket is szem előtt kell tartani, így különösen az együttműködési és tájékoztatási kötelezettséget, valamint a méltányos mérlegelés elvét.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, hogy megtudja miért érdemes létrehozni belső szabályzatot, illetve mit érdemes rögzíteni ebben egy kutyabarát munkahely esetében, milyen szabályok vonatkoznak a munkahelyen a kutya általi, illetve a kutyában „keletkezett” kárra!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Szakmai gyakorlat bérezése

Horváthné Szabó Beáta

adószakértő

Átalányadózó biztosítási ügynök

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 február
H K Sze Cs P Sz V
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 1 2

Együttműködő partnereink