hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Szenved a munkahelyén? Ezt teheti, ha cége megszegi a szabályokat

  • dr. Hajdu-Dudás Mária

Nem kapta meg a munkabérét a munkavállaló adott hónap 10-éig, a túlórát rendszeresen nem fizeti ki a munkáltató, szabadságot nem ad ki, a közvetlen felettes megalázó hangnemben beszél a dolgozóval, vagy jogellenes utasítást ad, esetleg nem térítik meg a munkába járással kapcsolatos utazási költségeket. Cikkünkben arra keressük a választ, hogy ilyen esetekben hová fordulhat jogorvoslatért a sérelmet szenvedett munkavállaló?

A legésszerűbb és leggyorsabb megoldás, ha békésen, házon belül elintézhető a vita, hiszen az Munka törvénykönyve (Mt.) is előírja, hogy a feleket együttműködési kötelezettség terheli. Sajnos ez kevés esetben működik, mégis számos példa akad arra, amikor a munkáltatói jogkör gyakorlója nem tudott a problémáról, de egy-két egyeztetés meghozta a gyümölcsét.

További lehetőség a munkavállalói érdekképviseleti szervek segítségül hívása. Egy szakszervezeti tisztségviselő vagy üzemi tanácstag jelentős mértékben hozzá tud járulni a konfliktus rendezéséhez, sőt, ha szükség lenne rá, a szakszervezet jogosult tagját gazdasági és szociális érdekeinek védelme céljából bíróság, hatóság és egyéb szervek előtt is képviselni.

Ha nincs megegyezés, még mielőtt bármilyen hatósághoz fordulnánk, ajánlatos megfontolni a munkajogi mediáció igénybe vételét. Ennek során a vitában érintett felek kezdeményezésére egy pártatlan személy, a mediátor segítséget nyújt ahhoz, hogy a felek megnyugtatóan rendezzék a jogvitát. Előnye, hogy gyors (nem kell igazodni a bíróság ügyrendjéhez), nincs illeték, perköltség, ügyvédi munkadíj, kizárólag a mediátor költsége terheli a feleket. A mediátor az ügy lezárásaként egy határozatot hoz, mely végrehajtása önkéntes, azaz a felek még ezt követően is fordulhatnak bírósághoz. Azonban jó eséllyel „kibeszélik magukból” az indulatokat, kialakul egy konstruktív párbeszéd, a felek megkönnyebbülnek, és lezárul az ügy.

Félretéve az elméletet, míg fennáll a munkavállaló jogviszonya a fenti lehetőségek bármelyikének igénybe vétele megpecsételheti a jövőjét. Egy jogszerű felmondást azonban mégsem annyira egyszerű kreálni, ha közvetlenül annak átadása előtt a munkavállaló bizonyíthatóan jelezte a munkáltató felé a kifogásait, ebben az esetben ugyanis felmerülhet a rendeltetésellenes joggyakorlás lehetősége (Például a felmondás valódi indoka nem az indoklásban írt létszámleépítés volt, hanem az, hogy a munkavállaló képes volt követelni a túlórái kifizetését, vagy a munkáltató szemére vetette, hogy 2 éve nem adott ki részére egyetlen nap szabadságot sem. E körben azonban a munkavállalót terheli a bizonyítás kötelezettsége.)

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyből megtudhatja, milyen lehetőségei vannak a munkavállalónak, hogy rendezze vitás ügyeit a munkaadójával.

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

ISO tanúsítvány szellemi termék-e?

dr. Juhász Péter

jogász-adószakértő

HÍD Adószakértő és Pénzügyi Tanácsadó Zrt.

Innovációs járulék

Pölöskei Pálné

adószakértő

Kapcsolt vállalkozás közeli hozzátartozó miatt

Pölöskei Pálné

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 június
H K Sze Cs P Sz V
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Együttműködő partnereink

Körbevezetjük a megújult Adózónán!

Kattintson a gombra, és megmutatjuk, hol találja az oldal főbb funkcióit.

MégseTovább
Jogszabályok és jogi segédletek

Ide kattintva könnyedén kereshet a közteherviseléssel kapcsolatos jogszabályok, NAV-, illetve APEH-tájékoztatók, egyéb hivatalos szabályozási dokumentumok között! Könnyen elérheti innen a legfontosabb jogszabályokat is.

MégseTovább
Kalkulátorok A-tól Z-ig

Kalkulátorainkat megújítottuk, de a számítások továbbra is megbízhatóak, szakértőink ellenőrizték. Előfizetőink saját eredményeiket elmenthetik, könnyedén kinyomtathatják.

MégseTovább
Segítség a gyakorlatban!

Tekintse át, mások milyen kérdésekre keresik a választ, és mit tanácsoltak szakértőink. Előfizetőként Ön is kérdéseket tehet fel, amelyre rövid időn belül személyre szabott válasz születik.

MégseTovább
Határidők és szakmai események tára

Folyamatosan frissülő naptár szolgáltatásunk segít utánanézni a befizetési, bevallási, adatszolgáltatási határidőknek, megtalálja a részleteket, tájékoztatást kap konferenciákról, oktatásokról. Előfizetőink e-mailben is kérhetnek emlékeztetőt.

MégseTovább
Aktuálisabb témáink

Kategóriáink mintegy rovatként gyűjtik magukba szakmai cikkeinket, egyéb tartalmainkat. A jobb szélső linkre kattintva megtalálja további kategóriáink listáját is.

MégseTovább
Mi történt, amióta legutóbb nálunk járt...

Rendszeres látogatóként ezekre az ikonokra kattintva megtalálja a legutóbbi itt járta óta keletkezett cikkeinket, a közelgő eseményeket, vagy előfizetőnkként az Önnek szóló személyes üzenetek listáját.

MégseTovább
Legyen partnerünk!

Ha regisztrál nálunk és igénybe veszi előfizetőknek biztosított szolgáltatásainkat, számos hasznos funkcióval segítjük szakmai munkáját a mindennapokban. Ide kattintva tájékozódhat, miért érdemes előfizetővé válni!

Tovább