hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Közmunka: ki foglalkoztatható, ki foglalkoztathat? Eltérések az Mt.-től

  • dr. Hajdu-Dudás Mária, munkajogász

Ki foglalkoztathat közmunkást, milyen tevékenységre, miben térnek el az alkalmazási szabályok a munka törvénykönyvétől? Miről köteles gondoskodni a foglalkoztató?

A közfoglalkoztatásról szóló 2011. évi CVI. törvény az értékteremtő közfoglalkoztatás jogi kereteinek megteremtése és a munkaképes lakosság munkához juttatása, az álláskeresők foglalkoztatásának elősegítése érdekében került megalkotásra. A cél és az eszköz tekintetében az álláspontok élesen megoszlanak, abban azonban a többség egyetért: a működőképesség egyik feltétele – a minimálbért egyébként el sem érő éhbér helyett – a tisztességes fizetés lenne. 

Cikkünk kizárólag a közfoglalkoztatásra vonatkozó szabályokat ismerteti, definiálva az alapvető fogalmakat, az Mt. mint mögöttes törvény szabályaitól eltérő rendelkezéseket (határozott időtartam, próbaidő tilalma, munkaidő, szabadság, munkabér stb.), valamint a haszonkölcsön szerződés lehetőségét.

Közfoglalkoztatási jogviszony

Közfoglalkoztatási jogviszony olyan munkára létesíthető, amely

– a törvényben meghatározott feladat, továbbá törvény által előírt állami feladat vagy
– a helyi önkormányzatokról szóló törvényben előírt kötelező vagy önként vállalt feladat, vagy
– a nemzetiségek jogairól szóló törvényben előírt kötelező vagy önként vállalt feladat, vagy
– a helyi vagy azon túlmutató közösségi – így különösen – egészségmegőrzési, szociális, nevelési, oktatási, kulturális, kulturális örökség megóvása, műemlékvédelmi, természet-, környezet- és állatvédelemi, gyermek- és ifjúságvédelemi, a munkaviszonyban és a polgári jogi jogviszony keretében megbízás alapján folytatott sporttevékenység kivételével sport, közrend és közlekedésbiztonsági, ár- és belvízvédelemi célú, közforgalom számára megnyitott út, híd, alagút fejlesztéséhez, fenntartásához és üzemeltetéséhez kapcsolódó szükségletek kielégítését szolgáló feladat vagy
– a kormány által meghatározott közösségi célok megvalósítását elősegítő feladat
ellátására vagy a feladatellátás feltételeinek megteremtésére irányul, és annak ellátására törvény nem ír elő közalkalmazotti, közszolgálati vagy kormányzati szolgálati jogviszonyt.

Ki lehet közfoglalkoztató és közfoglalkoztatott?

A törvény taxatív felsorolást ad a közfoglalkoztatók személyéről, akik kizárólag állami, helyi vagy közösségi célt szolgálhatnak. Ennek megfelelően közfoglalkoztató lehet:

– helyi és nemzetiségi önkormányzat, valamint ezek jogi személyiséggel rendelkező társulása,
– költségvetési szerv,
– egyházi jogi személy,
– közhasznú jogállású szervezet,
– civil szervezet,
– az állami és önkormányzati tulajdon kezelésével és fenntartásával megbízott, vagy erre a célra az állam, önkormányzat által létrehozott gazdálkodó szervezet,
– vízitársulat,
– erdőgazdálkodó, amennyiben a közfoglalkoztatás keretében

  • az erdő külön törvényben meghatározott közjóléti céljainak megvalósítása érdekében végzett feladatok ellátására,
  • a természeti károkat szenvedett erdőterületek rehabilitációjára,
  • erdészeti sétautak, turistautak és tanösvények kijelölésére, karbantartására,
  • határjelek és környezetének karbantartására,
  •  tűzpászták készítését és tűzmegelőzést szolgáló feladatok ellátására,
  • kommunális hulladék gyűjtésére és elszállítására,
  •  az erdőterület kommunális szennyeződéstől való tisztítására

kerül sor,

– a szociális szövetkezet a törvényben meghatározott feladatok ellátása körében,
– a vasúti pályahálózat-működtető szervezet a vasúti pálya és környezete tisztántartásával, a kapcsolódó területek növényzetének karbantartásával, továbbá a vasúti üzemi létesítmények fenntartója az üzemi létesítmény állagmegóvásával kapcsolatos feladatai ellátásában,
– a kötelező önkormányzati feladat ellátásában közreműködő, törvény alapján kijelölt közérdekű szolgáltató.

Közfoglalkoztatottként az a természetes személy foglalkoztatható, aki az Mt. rendelkezései szerint munkaviszonyt létesíthet, kivéve azt, aki 16. életévét nem töltötte be, valamint a foglalkoztatási törvény szerinti álláskereső, vagy a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló törvény szerinti rehabilitációs ellátásban részesül.

Lényeges sajátosság, hogy a közfoglalkoztatottnak nincs választási lehetősége a tekintetben, hogy a közfoglalkoztatásban részt kíván-e venni, vagy melyik közfoglalkoztatóhoz kerül.

Eltérés az Mt. szabályaihoz képest

A közfoglalkoztatási jogviszonyra főszabály szerint az Mt. szabályai alkalmazandók, azzal, hogy a törvény tartalmaz számos eltérő szabályt az alábbiak szerint:

1. határozott időtartam

Közfoglalkoztatási jogviszony csak határozott időre létesíthető. A határozott idő nem lehet hosszabb, mint a közfoglalkoztatás támogatásáról szóló jogszabály alapján nyújtott támogatásról szóló hatósági szerződésben előírt időtartam. A közfoglalkoztatási jogviszony tartamát naptárilag vagy más alkalmas módon meg kell határozni.

2. próbaidő tilalma

A közfoglalkoztatási jogviszony tekintetében próbaidő nem köthető ki.

3. közfoglalkoztatási szerződés kötelező tartalmi eleme

A közfoglalkoztatási szerződésnek tartalmaznia kell a közfoglalkoztatási bér (közfoglalkoztatási garantált bér) összegét és a közfoglalkoztatott munkakörének megnevezését, továbbá azt, hogy a szerződéstől eltérő foglalkoztatásra csak baleset, elemi csapás, súlyos kár, az egészséget vagy a környezetet fenyegető közvetlen és súlyos veszély megelőzése, elhárítása érdekében van lehetőség.

4. várandósság

A közfoglalkoztatott számára várandóssága idejére egészségi állapotának megfelelő munkakört kell felajánlani, ha a munkaköri alkalmasságára vonatkozó orvosi vélemény alapján a munkakörében nem foglalkoztatható.

5. munkavégzés alóli mentesülés

A közfoglalkoztatott mentesül a rendelkezésre állási és munkavégzési kötelezettségének teljesítése alól a foglalkoztatási törvény szerinti munkaviszony – ide nem értve a közfoglalkoztatási jogviszonyt – létesítése céljából történő állásinterjún való részvételhez szükséges időtartamra. A közfoglalkoztatottat az igazolt távollét tartamára az állásidő szabályai szerint illeti meg díjazás.

6. munkabér

A közfoglalkoztatottat nem illeti meg a minimálbér. A munkabér összege megegyezik a teljesítményhez kötött tevékenységek kivételével a közfoglalkoztatási bérrel, a legalább középfokú iskolai végzettséget, szakképesítést igénylő munkakör betöltése esetén a közfoglalkoztatási garantált bérrel, azzal, hogy

– a közfoglalkoztatási bér és a közfoglalkoztatási garantált bér el kell, hogy érje a közfoglalkoztatott számára a közfoglalkoztatást közvetlenül megelőzően folyósított álláskeresési járadék, rehabilitációs ellátás, illetve a foglalkoztatást helyettesítő támogatás havi összegét, és
– a közfoglalkoztatási bér és a közfoglalkoztatási garantált bér összegét a közfoglalkoztatottat megillető munkabér csak többletteljesítés esetében haladhatja meg. 

A közfoglalkoztatottat, ha a közfoglalkoztató foglalkoztatási kötelezettségének a beosztás szerinti munkaidőben nem tesz eleget (állásidő), a közfoglalkoztatási bér és a közfoglalkoztatási garantált bér megállapításáról szóló kormányrendeletben meghatározott összegű közfoglalkoztatási bér illeti meg.

7. munkaidő, szabadság, fizetés nélküli szabadság

A közfoglalkoztatási jogviszonyban a rendes munkaidő időtartama a közfoglalkoztatás támogatásáról szóló jogszabály alapján nyújtott támogatásról szóló hatósági szerződésben előírt munkaidő lehet.

A törvény a munkaidőre vonatkozó szabályok között keretjelleggel ad iránymutatást: a napi munkaidő maximuma 12 óra, a heti munkaidő maximuma 48 óra, amely munkaidő-keretben is meghatározható.

A közfoglalkoztatottat megillető szabadság mértéke naptári évenként 20 munkanap. Ha a jogviszony év közben kezdődött vagy szűnt meg, a szabadság arányos része jár. Pótszabadság a közfoglalkoztatott részére nem jár.

A közfoglalkoztatottat szabadsága tartamára a közfoglalkoztatási bér, illetve közfoglalkoztatási garantált bér, betegszabadsága tartamára a közfoglalkoztatási bér, illetve közfoglalkoztatási garantált bér 70 százaléka illeti meg.

Teljesítménybérezés esetén a közfoglalkoztatottat a szabadság tartamára a megelőző 4 hónap közfoglalkoztatási, illetve közfoglalkoztatási garantált bér átlaga, a betegszabadság tartamára a megelőző 4 hónap közfoglalkoztatási, illetve közfoglalkoztatási garantált bér átlagának 70 százaléka illeti meg.

Részmunkaidős foglalkoztatás esetén a közfoglalkoztatottat a szabadsága és a betegszabadsága tartamára a bér időarányos része illeti meg.

A közfoglalkoztató köteles a közfoglalkoztatott részére fizetés nélküli szabadságot engedélyezni, ha a közfoglalkoztatott a közfoglalkoztatási jogviszony időtartama alatt, közfoglalkoztatónak nem minősülő munkáltatónál, legalább 3 nap, legfeljebb 90 nap időtartamú határozott idejű munkaviszonyt létesít. A fizetés nélküli szabadság engedélyezésének feltétele, hogy a közfoglalkoztatott a határozott idejű munkaviszonyról szóló munkaszerződést a közfoglalkoztatónak a fizetés nélküli szabadság megkezdése előtt legalább 5 munkanappal bemutatja.

8. nem alkalmazható rendelkezések az Mt.-ből

A törvény 2. § (5) bekezdése részletes felsorolást ad arra nézve, hogy az Mt.-ből mely rendelkezések nem alkalmazhatók a közfoglalkoztatási jogviszony esetén. Ide tartozik többek között rendelkezésre állásra, ügyeletre, készenlétre, állásidőre, végkielégítésre, szabadság kiadására, a kötetlen munkarendre, az egyszerűsített foglalkoztatásra vagy alkalmi munkára vonatkozó szabályok.

Utazás a munkavégzés helye és a lakóhely között

A közfoglalkoztató a közfoglalkoztatott részére az alábbiakat köteles biztosítani:

– ha a munkavégzés helye és a közfoglalkoztatott lakóhelye közötti naponta – tömegközlekedési eszközzel – történő oda- és visszautazás ideje a hat órát meghaladja, a munkavégzés helyétől számított 20 kilométeres távolságon belül az illetékes fővárosi és megyei kormányhivatal által kiadott engedélynek megfelelő térítésmentes elhelyezést, tisztálkodási és étkezési lehetőséget, vagy
– ha a munkavégzés helye és a közfoglalkoztatott lakóhelye közötti naponta – tömegközlekedési eszközzel – történő oda- és visszautazás ideje a három órát, illetve tíz éven aluli gyermeket nevelő nő és tíz éven aluli gyermeket egyedül nevelő férfi munkanélküli esetében a két órát meghaladja, a munkavégzés helyére és onnan a közfoglalkoztatott lakóhelyére történő térítésmentes szállítást, valamint
– amennyiben a fentiekben meghatározott esetekben a foglalkoztatás a napi négy órát meghaladja, a munkahelyen térítésmentes napi egyszeri étkezést.

A közfoglalkoztatási jogviszonyra a munkaviszonyra irányadó társadalombiztosítási, adózási, munkavédelmi szabályokat kell alkalmazni.

Haszonkölcsön-szerződés

Ha több hátrányos helyzetű személy egy közfoglalkoztatónál áll legalább egyéves időtartamban közfoglalkoztatási jogviszonyban, és a közfoglalkoztatottak vállalják, hogy szociális szövetkezet tagjaként a továbbiakban legalább két évet együtt fognak dolgozni, a közfoglalkoztatás során használt ingó tárgyi eszközöket az általuk megalapított szociális szövetkezet a közfoglalkoztatótól haszonkölcsön-szerződés alapján ingyenesen használatba veheti.

Ha a hátrányos helyzetű személy képzési programmal egybekötött mezőgazdasági célú közfoglalkoztatásban eredményesen vesz részt, és vállalja, hogy szociális szövetkezet tagjaként a továbbiakban legalább két évet fog dolgozni, a képzési programmal összefüggésben használt ingó tárgyi eszközöket az általa megalapított szociális szövetkezet a közfoglalkoztatótól haszonkölcsön-szerződés alapján ingyenesen használatba veheti.

Ezekben az esetekben a magyar állam, az önkormányzat vagy a közalapítvány a szociális szövetkezet részére a termőföldet, a közfoglalkoztató az állatállományt haszonkölcsön-szerződés alapján ingyenesen használatba adhatja. Az ilyen haszonkölcsön-szerződés esetében a termény és a szaporulat a szociális szövetkezet tulajdonába kerül.

A haszonkölcsön-szerződésben a szociális szövetkezet vállalja, hogy a hasznosításra kapott eszközök hasznosításával kapcsolatos döntések meghozatala előtt, az arra jogosult szövetkezeti szerv vagy személy a kijelölt állami képviselő véleményét kikéri. Ha a szociális szövetkezet a szerződésben vállalt ezen kötelezettségét megsérti, a haszonkölcsön-szerződést azonnali hatállyal fel kell mondani.

Az ingyenes használat időtartama termőföld esetében a tíz évet nem haladhatja meg. Az ingó tárgyi eszköz két év ingyenes használat után visszakerül a kölcsönadóhoz, kivéve, ha a közfoglalkoztató és a szociális szövetkezet az ingyenes használat időtartamának meghosszabbításában megállapodik. Az állatállomány két év ingyenes használat után a szociális szövetkezet tulajdonába kerül.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Ajándék kupon

dr. Kelemen László

adószakértő, jogász

Unión kívüli szolgáltatás

dr. Kelemen László

adószakértő, jogász

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink