adozona.hu
Katából átalányadózásba: figyeljen a határidőre, sokaknak augusztus 31-éig nyilatkozniuk kell!
//adozona.hu/kata_kiva/Katabol_atalanyadozasba_sokaknak_augusztus__9N6JE1
Katából átalányadózásba: figyeljen a határidőre, sokaknak augusztus 31-éig nyilatkozniuk kell!
Már szinte minden katázó egyéni vállalkozó kívülről fújja a szabályt, hogy ha folytatni kívánja a tevékenységét, akkor az új törvény szerinti katát szeptember 25-éig, az átalányadózást pedig október 31-éig választhatja. De minden esetben így van ez?
Könnyen elsiklik az ember szeme egy releváns tényezőn a jogszabályban. A törvény szövege szerint ugyanis azok számára él a kibővített átlépési határidő alkalmazásának lehetősége, akik az új szabályok szerinti katázás választására nem jogosultak, tehát:
– akik nem főfoglalkozású egyéni vállalkozók,
– akik nem az egyéni vállalkozóról és egyéni cégről szóló törvény szerinti egyéni vállalkozók (tehát például ügyvédek, közjegyzők, állatorvosok),
– akiknek 2022. évben ingatlan-bérbeadásból vállalkozói bevételük származott,
– és akiknek az adószámát a NAV 2022-ben, vagy az azt megelőző 12 hónapban törölte, vagy aki a bejelentés időpontjában adószám törlésének hatálya alatt áll.
Azok az egyéni vállalkozók azonban, akiknek fennállna a jogosultságuk az új kata adóalanyiság választására, de például kifizetői ügyfélkörük miatt nem választják azt, azok a régi katatörvény áttérési szabályai – tehát az általános, most hatályos szabályok – szerint eljárva, a 22T101E jelű nyomtatványon, augusztus 31-éig megtett nyilatkozatukkal tudnak átalányadózást választani szeptember 1-jétől.
A határidő elmulasztása esetén ez az adózói kör automatikusan a vállalkozói személyi jövedelemadózás hatálya alá kerül majd. Átalányadózást pedig ezt követően leghamarabb 2023. január 1. napjától választhat, a 2022. évre szóló személyi jövedelemadó-bevallás benyújtásakor, a bevallás "Egyéni vállalkozók nyilatkozatai" elnevezésű részében. Erre figyelmeztet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) is az egyéni vállalkozók átalányadózásának alapvető szabályai című tájékoztatójában.
Frissítés a NAV 2022. augusztus 22-én közzétett új álláspontjával:
Helyesbítette álláspontját a NAV: minden katás egyéni vállalkozó október 31-éig nyilatkozhat az átalányadózás választásáról.
Hetek óta lázban tarja a szakmát egy jogértelmezési kérdés, melyben eleinte még a NAV és a Pénzügyminisztérium sem képviselt azonos álláspontot.
Jogszabállyal alátámasztva levezetésre került, hogy a jelenleg kisadózó egyéni vállalkozásoknak milyen határidő tartásával van lehetőségük áttérni az átalányadózásra, ezt pedig az adóhatóság átalányadózásra vonatkozó tájékoztatója is megerősítette. A NAV tájékoztató korábbi verziója szerint:
„Az átalányadózás annak is kedvező lehet, aki 2022. augusztus 31-én a régi kata alanya és az új kata szabályait nem kívánja alkalmazni, például azért, mert kifizetőkkel szokott szerződést kötni. Ebben az esetben az átalányadózás választására vonatkozó nyilatkozat 2022. augusztus 31-ig tehető meg."
Augusztus 22-ével a NAV ezt a szóban forgó tájékoztatót a következők szerint módosította:
„Az átalányadózás annak is kedvező lehet, aki 2022. augusztus 31-én a régi kata alanya és az új kata szabályait nem kívánja alkalmazni, például azért, mert kifizetőkkel szokott szerződést kötni.
Az új kata szerinti adóalanyiság választására nem jogosult, vagy azt nem választó, 2022. augusztus 31-én a régi katát alkalmazó egyéni vállalkozó az átalányadózás választását a 2022. adóévre vonatkozóan 2022. október 31-éig jelentheti be.”
A NAV legfrissebb tájékoztatása alapján tehát valamennyi kataadózó egyéni vállalkozó számára alkalmazható a hosszított átjelentkezési határidő. Így október 31-éig még van lehetőségük mérlegelni az érintetteknek, hogy számukra optimális adózási mód lehet-e az átalányadózás.
Könnyítések a katások és az ekhósok szabályaiban
A 134. számú Magyar Közlönyben közzétett, az egyes egyszerűsített közteherviselést lehetővé tévő rendelkezések alkalmazásáról szóló 297/2022. számú kormányrendelet egyes szabályai egyrészt megkönnyítik a katáról más adózási formára történő áttérést, másrészt az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás (ekho) vonatkozásában – egyelőre átmeneti jelleggel – adócsökkentést vezetnek be.
A főbb változások részletesebben a következők:
- Szeptember 1-jétől megszűnik az ekho alkalmazására jogosultakat foglalkoztató kifizetők 13 százalékos mértékű ekhofizetési kötelezettsége. A rendelet szerint a kedvező szabály egyelőre átmeneti jelleggel, a 2022. évi VI. törvény hatályvesztéséig, azaz jelen állapot szerint 2022. november 1-jéig hatályos.
Ezzel a kifizetők még inkább érdekeltté válnak, hogy ekhós jogviszonyban foglalkoztassanak például hangmérnököt, grafikust, műfordítót, producert, könyv- és lapszerkesztőt, műsorszerkesztőt, újságírót, képző és előadóművészt, színészt, díszletezőt, színházi fodrászt, sminkest, jelmezkészítőt, edzőt, hivatásos sportolót; a magánszemélyek pedig adott esetben meg is szabadulhatnak attól az adminisztrációs tehertől, ami egy egyéni vállalkozás fenntartásával jár.
- A kormányrendelet módosító rendelkezése – átmeneti jelleggel – lehetővé teszi az új kata melletti ekhózást azáltal, hogy ezen adózói kört a 2022. év vonatkozásában mentesíti azon ekhotörvénybeli korlátozás alól, miszerint az ekho szerinti adózás nem alkalmazható, ha az egyéni vállalkozó az adóévben a kata szerinti adózást választotta. A módosító rendelkezés megfogalmazása alapján tehát arra is lehetőség nyílik, hogy az érintett személyek a két kedvező adózási formát egyszerre alkalmazzák 2022-ben. Ezzel pedig lehetővé válik (ha csak átmenetileg is), hogy a magánszemélyek felé történő teljesítések kapcsán az új kata, a kifizetők felé történő teljesítések kapcsán pedig az ekho szerint adózzanak.
Természetesen változatlanul fennáll az ekho alkalmazásának azon feltétele, hogy a minimálbér után meg kell fizetni közterheket. Így a módosítás, figyelembe véve az új kata szabályait is, véleményünk szerint csak akkor lesz alkalmazható, ha a magánszemély megbízási jogviszonyában teljesíti a közteherfizetési kötelezettséget, vagy 36 órát el nem érő munkaviszonnyal is rendelkezik.
- Az átalányadózásra áttérő kisadózó vállalkozások a kormányrendelet egyszerűsítő szabálya miatt nem kell, hogy napi arányosítást alkalmazva állapítsák meg a 2022. év utolsó 4 hónapjában átalányadózóként még megszerezhető bevételeik nagyságát. Az éves bevételi határ harmadáig, azaz 2022-ben a főszabály szerinti 24 millió forint esetén kereken 8 millió forintig alkalmazhatják a kedvező adózási módot.
- A kormányrendelet módosító rendelkezése a katáról átalányadózásra történő áttérést abban segíti, hogy az egyéni vállalkozókat mentesíti azon szja-törvénybeli korlátozás alól, miszerint az átalányadózás megszűnésének, megszüntetésének évét követően legalább négy adóévnek el kell telnie ahhoz, hogy az átalányadózás ismét választható legyen. Praktikusan tehát a korábban átalányadózó, de később katát választó, és augusztus 31-én még kisadózó egyéni vállalkozások szeptember 1-jétől jogosultak lehetnek újra az átalányadózást alkalmazni, függetlenül attól, hogy nem telt még el a négy éves várakozási időszak.
- Az augusztus 31-én még katás kkt., bt., egyéni cég, ügyvédi iroda mentesülést kap azon – plusz adminisztrációval és kiadással járó – kötelezettsége alól, hogy a kisvállalati adózásra (kiva) vagy a társasági adózásra áttérve a nyitó mérlegét könyvvizsgálóval kelljen ellenőriztetni.
- A régi katás kkt. és bt. kisadózóként bejelentett, korlátlanul felelős tagjai, amennyiben egyéni vállalkozás keretében kívánják folytatni a tevékenységüket, és emiatt egyszerűsített végelszámolással megszüntetik a gazdasági társaságukat, a már augusztus 10-étől hatályos szabályok szerint lehetőséget kapnak arra, hogy az egyszerűsített végelszámolás bejelentésének napjától – tehát akár már augusztus 10-étől – felvételt nyerjenek az egyéni vállalkozók nyilvántartásába. Ennek feltétele egy jogvesztő határidő betartása; az egyszerűsített végelszámolást szeptember 30-áig be kell jelenteniük az adóhatósághoz.
Hozzászólások (15) , melyek közül a legfrissebbek:
A hozzászólások terén "alkalmi kötekedőnek" igaza van. Nem kötelező egyetértenünk, viszont nem vehetik el tőlünk a jogot, hogy szabadon szólhassunk. Főleg, ha van bizonyítékunk (nekem volt/van), akkor attól nem foszthatja meg az olvasót az adózóna.
Azt tessék megmondani, hogy én mit mondjak az ügyfeleimnek!
Tisztelt Szakértő!
Kár idekavarni a 297/2022. (VIII. 9.) Korm. rendeletet, minthogy annak a vita tárgyához semmi köze nincsen, semmit nem mond az átalányadó alá bejelentkezés határidejéről. A probléma az, hogy a vita tárgyáról egy hatályos törvény egyértelműen rendelkezik, viszont a Pénzügyminisztérium és a NAV ennek ellentmondóan kommunikál. Amiben Magyarországon immár semmi meglepő nincs, csak adott esetben a bíróság feltehetően a törvényhez igazodóan fog dönteni. Ámbár most már ebben sem vagyok biztos.
A bolsevikozás pedig arra vonatkozott, hogy az Adózóna törli a neki nem kedves hozzászólásokat. Jelen esetben én sem értek egyet Ruszin úr véleményével, de küzdeni fogok... stb. (tuják, Voltaire).
Bár a NAV már fű alatt módosította az álláspontját, az adózóna viselkedése miatt ismét közzéteszem az alábbi kommentet.
Tisztelettel jelezném a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak, hogy ismét nézzék meg a GDPR rendeletben a jogos érdek kifejezést és annak a valós EU-s alkalmazási gyakorlatát. Már többször leegyeztettük és kiderült, hogy simán felvehetem, amit egy NAV-os nekem mond, ha az például ellentétes a NAV Központi Irányításától származó elavult tájékoztatással, ami még mindig kinn van a NAV honlapján.
GDPR rendelet "jogos érdek" fogalmáról itt lehet bővebben olvasni: https://ec.europa.eu/justice/article-29/documentation/opinion-recommendation/files/2014/wp217_hu.pdf (26. oldal)
Ezek fényében az adóhatóság nem az igazat mondta a GDPR-ról, de ezt a véleményt az Adózóna simán átvette, minden további vizsgálat nélkül. Ez jól mutatja, hogy mi folyik az Adózónán. Tisztelettel kérem, hogy a szólásszabadságot ne korlátozza már pont a HVG Kiadó Zrt.! Reklámozás se történik, az Adózóna is oszt meg Youtube videókat. Engedélyezem, hogy a videót letöltsék és sajátjukként mutassák be, ha azt tartalmilag nem változtatják meg.
A lényeg:
Valójában nincs augusztus 31-én átalányadózásra való átjelentkezési határidő, mert manapság a Pénzügyminisztérium szerint mindegy, hogy mit ír a jogszabály. Ezúttal azonban az adózók javára kívánnak eltérni, úgyhogy ezt én sem bánom.
A Pénzügyminisztérium amúgy is szereti sajtóközleményekkel kijavítani az általa javasolt, de elhibázott szövegezésű szabályait, amivel újabb és újabb jogalkotási mélypontokat érnek el: https://telex.hu/gazdasag/2022/07/19/penzugyminiszterium-felreertette-a-konyvelok-egyesulete-az-uj-katatorvenyt (itt írják, hogy mindenkinek október 31 a határidő)
A téma kapcsán felhívtam a NAV TCC-t és a minden érintettre vonatkozó október 31-i határidőt meg is erősítették, bár a tájékozatlan revizorok esetleg nem így tudják, és még augusztus 31-ét szajkózzák. Ők majd később világosodnak meg.
Aki nem hiszi, hallgassa meg a NAV egyik legtájékozottabb revizorával folytatott beszélgetésem hangfelvételét a Youtbe csatornámon. (Az adózóna akkor is kitörli a hozzászólásomat, ha van link és akkor is ha nincs).
Megjegyzem, hogy a kommentek terén a "bolsevikozás" az maradhat, Ruszin Zsolt kommentje: nem maradhat.
Kedves Péter,
Sajnos ismét téves a hivatkozásod, amire un-06b589cb-ef93-4f23-bdc2-a18a7d807415 fel is hívta a figyelmedet. A vészhelyzeti rendelet egyáltalán nem írt elő semmit az október 31-es határidő kizárólagosságáról. Már leírtam fentebb, hogy miért van mégis kizárólag október 31-es határidő, de ezek szerint még mindig osztod ezt az álláspontot. Én továbbra is várok egy újabb vészhelyzeti rendeletet, amiben az összes általam jelzett problémát rendezni lehetne. Mindez persze azon múlik, hogy erre van-e akarat a Pénzügyminisztérium részéről.
Szakértőnk válasza a hozzászólásra:
Tisztelt Hozzászóló!
A 297/2022. (VIII. 9.) Korm. rendelettel kapcsolatos megjegyzésére szeretnék reagálni.
Az adott kormányrendelet 2. §-ának 2022. szeptember 1-jétől hatályos állapota a következőt tartalmazza:
„2. § A kisadózó vállalkozók tételes adója szerinti adóalanyiság választására nem jogosult vagy azt nem választó”.
Ahogy az a hozzászólásunkban is olvasható, erre a megfogalmazásra példaként hivatkoztunk, hogy ha a jogalkotó nem csak a „nem jogosult”-ra vonatkozóan akarta volna megfogalmazni a szabályt, hanem minden érintettre, akkor így is megtehette volna.
Üdvözlettel, Kiss Péter
Kedves Adózóna!
Erőteljesen kezdtek átmenni bolsevikba. A támogatást leállítottam.
A 2022. évi XIII. törvény 15. § (2) egyértelműen az új KATA választására nem jogosult egyéni vállalkozóknak engedélyez október 31-i bejelentkezést átalányadó alá, a többieknek nem. A törvények pedig a NAV-ra is érvényesek, akármit írnak a honlapjukon. A NAV nem jogalkotó, hanem jogalkalmazó, kivéve ha arra jogszabályban felhatalmazást kap. Vonatkozik ez a Pénzügyminisztériumra is, nem jogosult felülbírálni egy, a parlament által elfogadott törvényt. Bármilyen parlament és bármilyen törvény is legyen az. Jogállam vagyunk, most akarjuk elhitetni a brüsszeli Bizottsággal.
A 297/2022. (VIII. 9.) Korm. rendelet egészen másról szól, abban nem szerepel sem a „nem jogosult”, sem pedig az „azt nem választó” kifejezés. Legalábbis a mai napon a net.jogtar.hu oldalon ez így van.
Az Adózóna sajnálatos módon a szakmai kompetencia hiányától szenved.
Tisztelt Olvasóink!
Ígéretünkhöz híven, a fenti cikkben hivatkozott NAV-tájékoztató tartalmától eltérő hivatalos NAV-álláspont megjelenéséről szóló hírünket 2022. augusztus 22-én 18:42 órakor közzétettük oldalunkon, itt olvashatják el:
https://adozona.hu/kata_kiva/NAV_oktober_31_kata_atalanyado_MUWDK8
A fenti hírnek megfelelő tartalommal a 2022. augusztus 12-én megjelent „Katából átalányadózásba: figyeljen a határidőre, sokaknak augusztus 31-éig nyilatkozniuk kell!” című cikkünket is frissítettük.
Üdvözlettel,
az Adózóna csapata
Tisztelt Olvasóink!
Tájékoztatjuk Önöket, hogy Ruszin Zsolt legutóbbi hozzászólását ismételten kénytelenek voltunk törölni, mert abban újra saját videótartalmát tette közzé, amelyben ezenfelül a saját weboldalára mutató linket is elhelyezett.
Az adóhatósággal történt telefonos egyeztetésünk alapján a NAV által rögzített hangfelvétel nem nyilvános tartalom, nem terjeszthető, hivatalos információnak csak és kizárólag a NAV honlapján írásban közzétett állásfoglalás minősül. A videó közzététele továbbá sérti a GDPR előírásait is.
Az olvasóink által az Adózóna hozzájárulása nélküli videótartalom adozona.hu portálon történő közzétételétől és terjesztésétől az Adózóna ezúton elhatárolódik, olvasóinak tájékoztatása során kifejezetten a szakmai, hivatalos, tényszerű információk közzétételét tartja szem előtt, így cikkünk szerzőjével egyetértésben, azaz amint a cikkben hivatkozott NAV-tájékoztató tartalmától eltérő változásról szóló hivatalos állásfoglalásról értesülünk, arról az adozona.hu-n tájékoztatjuk olvasóinkat.
Üdvözlettel,
az Adózóna csapata
Kedves Olvasóink!
Tájékoztatjuk Önöket, hogy Ruszin Zsolt legutóbbi hozzászólását kénytelenek voltunk törölni, mert abban saját videótartalmát reklámozta. Ruszin Zsoltot már több alkalommal megkértük az ilyen hozzászólások mellőzésére.
Megértésüket köszönjük.
Üdvözlettel az Adózóna csapata
Tisztelt Adózóna!
Elsőként mi írtunk arról, még július 19-én, hogy nem mindenki választhatja az átalányadót október 31-ig, amelyet később alátámasztottak a NAV honlapján megjelent tájékoztatók is. Abban viszont egyetértek Ruszin Zsolttal, hogy nálunk a jogszabályok nem számítanak, bármikor egy minisztériumi véleménnyel "felülírhatóak". Azt kellene mérlegelni, hogy mivel veszíthet többet az adózó? Ha csak augusztus 31-ét követően jelentkezik be és a NAV a saját honlapján közzétett, jogszabállyal összhangban lévő tájékoztatónak megfelelően eljárva elutasítja a késve bejelentkezést (vagy utólag állapítja meg, ami még fájdalmasabb lehet), vagy ha megteszi a bejelentést augusztus 31-ig és aztán odafent rájönnek, hogy nem ilyen lovat akartak? Ebben az országban minden (is) megtörténhet.
Üdvözlettel:
Nagyné Varga Mária
Tisztelt Ruszin Zsolt!
A jogszabály elég egyértelműen fogalmaz, amikor „nem jogosult”-ról beszél. Lehet, hogy a jogalkotó szándéka más volt, de akkor annak megfelelően kellett volna megszövegezni az előírásokat. Erre lehet példa a 297/2022. (VIII. 9.) kormányrendelet, ahol a „nem jogosult” mellé bekerült az „azt nem választó” kifejezés.
Az Ön által hivatkozott cikket, vagy az azzal egy időben más portálokon megjelent, a PM közleményét tartalmazó cikket jelen esetben több szempontból sem tartom megfelelő hivatkozási alapnak. Egyrészt ezek mind az új KATA tv. kihirdetésének napján vagy azt követő napon jelentek meg, azaz július 18-án és 19-én (ekkor még a PM valószínűleg nem találkozott a törvénnyel kapcsolatban felmerült jogértelmezési kérdésekkel teljes körűen), másrészt a közlemény nem az adott kérdéskörre vonatkozik, de ami a legfontosabb, hogy az említett cikkeket követően, 2022. július 28-án megjelent a NAV honlapján egy központilag kiadott, hivatalos információs füzet, ami a konkrét kérdéskört taglalja és arra egyértelmű választ ad. Mindezek alapján nem hiszem, hogy az adóhatóság előtt jelen esetben jogosan és megalapozottan lehetne hivatkozni ezekre a cikkekre, vagy bármilyen NAV-PM belső levelezésre, ami a nagy nyilvánosság számára nem elérhető.
A fentiekkel együtt, őszintén szólva, értetlenül állok a megszólalásai és az azokból kiolvasható megközelítése előtt. 2022. augusztus 9-én ugyanis megjelent egy Ön által írt cikk (tehát már jóval a sajtóban megjelent cikkeket, a NAV említett információs füzetének közzétételét és az Önhöz valamilyen formában és módon eljutott NAV-PM belső levelezést követően), mely a következőket tartalmazza az érintett adózói kör bejelentési határidejével kapcsolatban – az alábbiakban hivatkozott szöveg a mai napon (2022.08.18.) a cikket tartalmazó honlapon szövegszerűen megtalálható:
„Augusztusra előrehozott választási határidő! Sajnos továbbra is fennmaradt, hogy az önkéntesen átalányadózásra áttérőkre nem 2022.10.31 a bejelentési határidő, hanem a 2022.08.31.! Ezt is egyetlen jól irányzott mondattal rendezni lehetett volna, de úgy látszik, hogy nem volt elég bit vagy bájt a Pénzügyminisztérium számítógépeiben, vagy túl sok volt a jogértelmezési gőg.”
A cikkben nem történik hivatkozás sem a PM közleményére, sem a NAV átalányadózással kapcsolatos információs füzetében leírtakra, sem a NAV-PM Ön által említett belső levelezésére és konkrét tanács sem kerül megfogalmazásra azzal kapcsolatban, hogy az érintett adózói kör a 2022.08.31-i bejelentési határidő helyett nyugodtan alkalmazhatja a 2022.10.31-i időpontot.
Ezek alapján összességében úgy látom, hogy a hivatkozott szöveg első két mondatának tekintetében egy állásponton vagyunk.
Az érintett adózói kör bejelentési határidejével kapcsolatos kérdésünket írásban megküldtük a NAV-nak. Amint választ kapunk az adóhatóságtól, vagy azt megelőzően megjelenik bármilyen eltérő tartalmú, a konkrét kérdésre vonatkozó hivatalos írásos NAV / PM állásfoglalás vagy jogszabálymódosítás, arról tájékoztatni fogjuk az Adózóna olvasóit.
Üdvözlettel,
Kiss Péter
Kedves Kiss Péter,
Számítottam erre a szögletes válaszra. Már írtam, hogy a Pénzügyminisztérium egy iránymutatásnál is szélesebb körben, a NAGY NYILVÁNOSSÁG előtt mondta ki, hogy KIZÁRÓLAG október 31-i határidő van.
Erre a tényre semmilyen módon sem sikerült kitérni az ún. "TruTax Kft. ügyvezetője nevében kiadott hivatalos értelmezés"-ben.
Ismerem a témában a NAV tájékoztatási részlege és a PM közti július végi vitát, hiszen annak levelezése azonnal eljutott hozzám is.
Miután a NAV-ot vezető államtitkár és helyettes államtitkár nem NAV, hanem PM alkalmazott, ezért a vita eldőlt a fenti sajtóközlemény kiadásakor, csak annak a hatása lassan csorog le. Az október 31-i határidőt erősíti meg a NAV TCC is (de csak a tájékozottak), amit rögzítettem és már eljuttattam a PM-be és a NAV-hoz, de egyelőre hallgatnak.
Szíves figyelmébe ajánlom minden olvasónak, hogy a "jogértelmezés" nevű sportágat anélkül is szokták művelni, hogy leírnák azt egy fejléces iratban. Létezik ám jó sok rejtett jogértelmezés, joggyakorlat, nemcsak Magyarországon. Sőt olyan is van, hogy egy hatósági jogértelmezés feltűnik, aztán eltűnik.
A kockázattal kapcsolatos teljesen téves álláspont kapcsán szeretném tisztelettel jelezni, hogy itt éppen az a kockázat, hogy az Adózónára kitett cikk miatt megrohamozzák majd a könyvelőket az egyéni vállalkozók augusztus 31 előtt. Sajnos az egyéni vállalkozók többségének nincs szakismerete arról, hogy miként kell az átalányadózást bejelenteni az ONYA-n, vagy az ÁNYK-n (vagy ÜCC-n). Ezt a felesleges rohamot kellene higgadt szakmai tájékoztatással elkerülni, bár ezek szerint ez a TruTax-nak egyáltalán nem fontos, sőt...
Muszáj lesz a cikket a nagy nyilvánosság előtt megcáfolni, vagy még időben módosítják azt?
Tisztelt Ruszin Zsolt!
A bejelentkezési határidő eldöntésére a jogszabályi keretek adottak, erről részletes levezetést adtunk a cikkben. Emellett cikkünkben behivatkoztuk a NAV 2022. július 28-i tájékoztatóját, ami központilag kiadott és tükrözi az adóhatóság hivatalos, mindenki számára megismerhető álláspontját. Nem egy NAV TCC (telefonos) egyeztetésen alapul.
A behivatkozott NAV tájékoztató 2. oldalának, 3. bekezdésében az adóhatóság egyértelmű iránymutatást ad a bejelentkezési határidő kérdésében, aminek a szövege a következő:
"Az átalányadózás annak is kedvező lehet, aki 2022. augusztus 31-én a régi kata alanya és az új
kata szabályait nem kívánja alkalmazni, például azért, mert kifizetőkkel szokott szerződést
kötni. Ebben az esetben az átalányadózás választására vonatkozó nyilatkozat 2022. augusztus
31-ig tehető meg."
Következésképpen, amíg nincs ettől eltérő hivatalos, mindenki számára elérhető írásos tájékoztatás, állásfoglalás a NAV vagy a Pénzügyminisztérium részéről, az érintett adóalanyoknak a határidő kérdésében ezt célszerű követniük, meglátásunk szerint ez a körültekintő, kockázatmentes eljárás.
Amennyiben bármilyen más eltérő tartalmú hivatalos állásfoglalás jelenik meg a témában, arról tájékoztatni fogjuk az Adózóna olvasóit.
Válaszunk a TruTax Kft. ügyvezetője nevében kiadott hivatalos értelmezés.
Még mindig nincs módosítva a cikk.
Valójában nincs augusztus 31-én átalányadózásra való átjelentkezési határidő, mert manapság a Pénzügyminisztérium szerint mindegy, hogy mit ír a jogszabály. Ezúttal azonban az adózók javára kívánnak eltérni, úgyhogy ezt én sem bánom.
A Pénzügyminisztérium amúgy is szereti sajtóközleményekkel kijavítani az általa javasolt, de elhibázott szövegezésű szabályait, amivel újabb és újabb jogalkotási mélypontokat érnek el: https://telex.hu/gazdasag/2022/07/19/penzugyminiszterium-felreertette-a-konyvelok-egyesulete-az-uj-katatorvenyt (itt írják, hogy mindenkinek október 31 a határidő)
A téma kapcsán felhívtam a NAV TCC-t és a minden érintettre vonatkozó október 31-i határidőt meg is erősítették, bár a tájékozatlan revizorok esetleg nem így tudják, és még augusztus 31-ét szajkózzák. Ők majd később világosodnak meg.
A beszélgetésről felvétel is van, de megvárom, amíg a NAV is beismerésbe kerül, addig nem hozom le azt a teljes nyilvánosság számára.
Ezt a cikket meg ki kellene javítani.