254 találat a(z) fuvarozás cimkére
Katás vállalkozó – fuvarozási tevékenység Kérdés
Tisztelt Szakértő! Az alábbi kérdésben kérem szíves segítségüket: főállású katás egyéni vállalkozó fuvarozási tevékenységet szeretne folytatni saját autójával. Végezhet-e fuvarozást egyáltalán? Ha igen, akkor milyen kötelezettséggel jár, cégautóadót kell-e fizetnie? Milyen egyéb feltételei vannak, hogy fuvarozhasson? Válaszukat előre is köszönöm!
3,5 tonnás kistehergépjármű – fuvarozás esetén útdíj áfája Kérdés
Az adózó 4941'08 közúti áruszállítási tevékenységet lát el, belföldön, nemzetközi viszonylatban és az EU-ban is. A közúti áruszállítási tevékenységet 3,5 tonna össztömegű, úgynevezett kisteher Mercedes járművekkel végzi. Figyelembe véve az áfatörvény 124. § (2) bek. e) és f) pontjaiban foglaltakat, levonható-e a Nemzeti Útdíjfizető Zrt. által kiállított számlában az útdíj áfája vagy nem vonlható le? Köszönettel NLN Könyvelő Kft.
Külföldi árufuvarozás költségeinek elszámolása Kérdés
Tisztelt Szakértő! Ügyfelem nemzetközi árufuvarozással foglalkozik, melynek kapcsán a következő a kérdésem: 1. A kamionok üzemanyagkártyával tankolnak, és az elszámolás a FLEETCOR Hungary Kft.-n keresztül kerül elszámolásra. Az elszámoláson az összegek fel vannak tüntetve euróban és forintban is. Az a kérdésem, hogy az elszámoláson feltüntetett forintösszeget könyvelhetem-e költségként – egyszerűen forintban –, ugyanis nem választottam az MNB középárfolyamos elszámolást. 2. A külföldi útdíj áfáját vissza lehet-e igényelni a külföldi adóhatóságtól? 3. Abban az esetben, ha a sofőr külföldön kártyával fizet, például adott hónap 1-jén, akkor a bankszámlakivonaton a terhelés 1-2 nap múlva jelenik meg. A bank a vásárlás napján érvényes árfolyammal számol a forintszámlán. Az 1-2 napos átfutási idő miatt szükséges-e árfolyamkülönbözetet számolni? 4. A kamion például Romániában fizet útdíjat. Erről egy nyugtát kap, melyen az útdíj román lejben van feltüntetve. A forintszámlán a bank ezt a valutát átváltja euróra, majd forintra. A forintra átváltott összeget elszámolhatom-e költségként, vagy más módszert kell alkalmaznom? (A bankszámlakivonat tartalma a következő: Könyvelés dátuma 01.24. Vásárlás külföldi kereskedőnél -10 PLN 2019/01/22 324,4000 HUF/EUR a terhelés összege 759 Ft.)
Üzemanyag-megtakarítás plusz napidíj Kérdés
Tisztelt Szakértő! Az lenne a kérdésem, hogy van két fuvarozással foglalkozó ügyfelem, akik ez idáig adtak az alkalmazottaiknak havi szinten üzemanyag-megtakarítás, illetve napidíj címen a béren felül juttatást. Jól gondolom-e, illetve jól jártunk-e el azzal, hogy havi szinten 100 ezer forint összegben az alkalmazottnak számfejtettünk üzemanyag-megtakarítást. A munkáltató – mivel 100 ezer forintos havi mentes összeg alatt adott ilyen juttatást az alkalmazottaknak – nem adózott utána. A napidíjat úgy számítottuk idáig, hogy ha az adott alkalmazott fuvarlevél szerint egy nap többet vezetett, mint 6 óra, akkor számítottunk neki 3000 forint napidíjat, ami szintén adómentes juttatásként szerepelt ez idáig. Kérdésem, hogy a fentiek alapján helyesen jártunk-e el, illetve van-e valamiféle változás 2019-ben ezekre vonatkozólag? Előre is köszönöm segítő válaszukat. N. Tünde
Áfamentesség fuvarozás esetén Kérdés
Tisztelt Szakértő! Alábbi változással kapcsolatban szeretném a segítségét kérni: 2018. december 31-éig az EU-n kívülre/-ről jövő áru fuvarozása áfamentes volt. Így számlázott minden konténeres fuvarozó. 2019. január 1-jétől változott az áfatörvény, csak az exportőrrel közvetlen kapcsolatban lévő szállítmányozó áfamentes, a fuvarozó nem. Szerintünk ez csak az exportra vonatkozik, a törvény nem rendelkezik az importról. Teljesen eltérőek a vélemények, értelmezések. Az importot minden esetben vámoltatjuk, a vámalapban benne van a fuvardíj, tehát az importőr befizeti a fuvardíj áfáját is, miért kellene duplán. Az egyik speditőr nem fogadja áfásan, a másik csak azzal kéri.
Áfa fuvarozás során Kérdés
Tisztelt Szakértő! A 2019. januári áfatörvény változása miatt árufuvarozásnál, amennyiben nem az eladónak vagy vevőnek számlázunk közvetlenül, akkor magyar megbízó esetén áfás számlát kell kibocsátani export tevékenység során. Az a kérdésem, hogy vámárus továbbításnál és import esetén is így kell-e eljárni? Előre is köszönöm segítő válaszát!
Fuvarozás áfamentessége: miről kell megállapodni az exportőrrel? Cikk
Exportőr cég a fuvarozónak adott nyilatkozatban rögzítette, hogy az általa nyújtott fuvarozási szolgáltatás olyan értékesítéshez kapcsolódik, melynek során a fuvarozott áru – kiviteli eljárás hatálya alá vonva – elhagyja a közösség területét. A fuvarozó cég könyvelője szerint ez nem elég, az áfamentességnek az is feltétele, hogy a fuvarozási szerződés minden részletre kiterjedő legyen (szállítás útvonala, fuvareszköz rendszáma, rakomány jellemzői stb.), mert azt is igazolni kell, hogy ez tényleg fuvarozás. Szükséges a részletes szerződés az áfamentesség jogszerű alkalmazásához? – kérdezte olvasónk. Kneitner Lea okleveles nemzetközi és igazságügyi adószakértő válaszolt.
Dokumentáció a termék más tagállamba érkezéséről Cikk
"A vevő és az eladó is Magyarországon bejegyzett kft. A vevő kérése, hogy a termékértékesítés számláját áfamentesen, a román közösségi adószámát feltüntetve állítsa ki az eladó, mert az árut Romániába viszik. A vevő rendelkezik román közösségi adószámmal. Milyen információkat kell elkérni a vevőtől a romániai adószámával kapcsolatban, illetve hogyan dokumentáljuk az áru Romániába érkezését, ha a vevő azt az eladó magyarországi telephelyéről maga szállítja el?" Olvasói kérdésre dr. Bartha László adójogi szakjogász válaszolt.
Fuvarozás áfamentes számlázásának feltétele Kérdés
Tisztelt Szakértő! Kizárólag exporttal foglalkozó cég vagyunk. A fuvarozást a fuvarozó cégek közvetlenül nekünk számlázzák. Az áfatörvény 102. paragrafusának alkalmazhatóságához készítettünk egy nyilatkozatot a fuvarozónak, melyben rögzítettük, hogy az általuk nyújtott fuvarozási szolgáltatás olyan értékesítéshez kapcsolódik, melynek során a fuvarozott áru – kiviteli eljárás hatálya alá vonva – elhagyja a közösség területét. A fuvarozó cég könyvelője szerint ez nem elég, hanem az áfamentességnek az is feltétele, hogy a fuvarozási szerződés minden részletre kiterjedő legyen (szállítás útvonala, fuvareszköz rendszáma, rakomány jellemzői stb.), mert szerintük azt is igazolni kell, hogy ez tényleg fuvarozás. (???!) Az lenne a kérdésem, hogy tényleg szükséges feltétel-e a fent említett részletes szerződés az áfamentesség jogszerű alkalmazásához. Válaszukat előre is nagyon köszönöm!
Termékexporthoz, -importhoz kapcsolódó fuvarozás Kérdés
Megbízók: speditőrök, szállítmányozók, akik belföldi adóalanyok. Megbízás: – Magyarországról viszünk árut EU-ban lévő kikötőig, onnan megy tovább harmadik országba (export), – harmadik országból érkező árut hozunk EU-ban lévő kikötőből Magyarországra. Mindkét esetben papíron az áru még nincs beléptetve EU-ba, Magyarországra, azaz még nincs vámkezelve. A megbízóink nem az áru tulajdonosai. [2018-ban az alábbiak szerint áfamentes számlákat állítottunk ki: – export fuvar: adómentes az Áfa tv. 102. § alapján, – import fuvar: adómentes az Áfa tv. 93. § (2) bekezdés alapján] 2019. 01. 01-jétől az exportra vonatkozó 102. § kiegészítésre került a 3. ponttal Kérdéseink: Export fuvar esetében csak olyan megbízónak számlázhatok áfamentesen, aki ténylegesen kilépteti az árut az EU-ból, azaz aki ténylegesen elszállítja? Ha az áru tulajdonosa megbíz egy szállítmányozót Magyarországon, az megbíz egy fuvarost, aki továbbadja egy alvállalkozó fuvarosnak, akkor a sor végén álló alvállalkozó fuvaros nem számlázhat áfamentesen a első fuvarosnak? Csak az első számú fuvaros a szállítmányozónak? Ki milyen áfával számláz? Az Áfa tv. "Adó alóli mentesség termék importja esetében" című fejezeténél nem láttunk ilyen jellegű módosítást. Tehát, ha a fent hivatkozott 93. § (2) bekezdése megvalósul, arról a megbízóm nyilatkozik, akkor továbbra is jogszerűen számlázunk áfamentesen?
EU-értékesítés Kérdés
Tisztelt Szakértő! Egy magyarországi kft. terméket vásárol harmadik országból, és a termék közvetlenül a harmadik országból megy más uniós országba, Magyarország érintése nélkül. A terméket a magyar kft. számlázza, mint uniós termékértékesítést. A fuvarköltséget a magyar kft. fizeti, a vámoltatást a uniós vevő országában a vevő végzi. Kérdésem az lenne, hogy helyes-e uniós termékértékesitésként kezelni az ügyletet, ha nem, akkor mi lenne a helyes eljárás? A másik kérdésem az lenne, hogy ehhez a speciális beszerzéshez, értékesítéshez kapcsolódó fuvarköltség elszámolható e iparűzésiadó-alap csökkentéseként? Válaszát előre is köszönöm.
Export megítélése fuvarozásnál 2019. január 01-től Kérdés
Tisztelt Ügyintéző! 2019. január elsejétől változott az áfatörvényben az exportáfa megítélése. A fuvarozási szolgáltatásnál ez nagy jelentőséggel bír, ezért szeretnénk tájékoztatást kapni a helyes számlakiadásról és -befogadásról. Négy konkrét példára szeretnénk információt kapni: 1.) Belföldi megbízó megrendel tőlünk egy svájci fuvart – amit mi viszünk ki Svájcba, hogyan kell helyesen számlázni? 2.) Belföldi megbízó megbízása alapján Csehországból árut hozunk be Budapestre, ott átrakják és kiviszik az unió területén kívülre, hogyan kell helyesen számlázni? 3.) Belföldi fuvarozó megbízását továbbadjuk egy másik fuvarozónak, kérdés, milyen áfatartalommal bíró számlát fogadhatunk be a fuvart teljesítőtől, s mi hogyan számlázhatunk tovább? 4.) A konkrét exportőr ismerete nélkül mi a teendő, illetve az exportőr meghatározása fontos-e abban az esetben, ha tudjuk, hogy a termék elhagyja a unió területét? Előre is köszönöm válaszukat!
Fuvarozás Kérdés
Tisztelt Szakértő! Az alábbiakban kérném szíves állásfoglalásukat: van egy fuvarozó cég, ahol a fuvarozás (fuvarszervezés) sokféleképpen történik, de az alaphelyzet a következő: Export (harmadik országba, EU-n kívülre), ennek során: eladó (exportőr) – fuvaros – vevő (importőr). A "fuvaros" szó alatt majdnem mindig néhány szervező céget kell érteni – például: raktár, vámspedició, mindig fuvarszervező spedició (egy vagy több), fuvaros – akár több magyart és/vagy külföldit. Eddig magyar cégek áfamentesen számláztak egymásnak, mert elég volt igazolni, hogy az áru elhagyta az EU területét (vagy EX1, vagy vevő által igazolt CMR). Egy HVG-cikk alapján kiderül, hogy volt egy változás (ha közvetlenül az eladótól kapunk a megbízást, akkor nincs áfa), de a többi maradt a régiben (nincs áfa, ha van papír – EX1 vagy CMR). Találtunk egy MKFE-magyarázatot is: https://www.mkfe.hu/hu/mediamenu/hirek/aktualis-hrek/77-belfoldi-hirek/9240-%C3%A1fa-v%C3%A1ltoz%C3%A1s-2019-janu%C3%A1r-1-vel.html, és van a 2007. évi CXXVII törvény 102. § is. Kérdésünk, hogy áfásan vagy adómentesen kell kiszámláznia a szolgáltatást cégünknek? Segítségüket előre is köszönjük. Tisztelettel: Tóth Mária
Jelentősen nőnek a fuvardíjak 2019-ben Cikk
Kétszámjegyű százalékos díjemelésre kényszerülnek a magyar fuvarozó vállalkozások jövőre az akár 30 százalékos mértéket meghaladó útdíj-emelés és egyéb költségnövekedések miatt – közölték a fuvarozói érdekképviseletek az MTI-vel.
Fuvar áfája Kérdés
Tisztelt Szakértő! Áfa szempontjának megítélésében kérném segítségét az alábbi esetben. Magyar illetőségű adóalany (megbízó) megbízza a magyar speditőr céget, egy Albániából Magyarországra történő nem vámáru szállításával. A fuvart szintén magyar adóalany végzi. A kérdésem az lenne, hogy a fuvarról szóló számlát hogyan állítja ki áfa szempontjából helyesen (áfás/áfamentes) a fuvarozó a speditőrnek, és a speditőr a megrendelőnek? Válaszát előre is köszönöm.