hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Kulturális járulék-ellenőrzés: lesz még meglepetés

  • adozona.hu

A kulturális járulékot tavaly ugyan megszüntették, ám a korábbi évekre vonatkozó ellenőrzés okozhat még meglepetéseket.

A kultúrális járulékot a múlt évben ugyan eltörölték, de az elévülési idő végéig ellenőrizheti az APEH. Az átfogó ellenőrzéseknek egészen 2015 december 31-ig lehet témája az adónem és az azzal kapcsolatos bevallási, nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettség. Bár sokan legyintenének, de a végelszámolások terén a revizorok egyik legváratlanabb irányú megállapítása éppen a kulturális járulék irányából érkezik. Ha rendszerszinten évekig hibás, téves, vagy vitatott módon történt ennek az adónemnek a kezelése, akkor annak súlyos adóhiány és adóbírság lehet a következménye.

A kulturális járulékalap egyik sajátossága az volt, hogy a közösségi tagországokban teljesen ismeretlen Belföldi Termék Osztály (BTO) statisztikai rendjének kellett megfeleltetni a szolgáltatásokat és a termékeket. Hiányossága pedig az, hogy magának a kulturális járuléknak nem volt alanya. Hiába végzett például határon átnyúló szolgáltatást egy osztrák marketing cég, ha nem volt a magyar számviteli törvény szerinti árbevétele, nem kellett kulturális járulékot fizetnie Magyarországon. Az általa nyújtott szolgáltatás azonban ettől még járulékköteles maradt. Legalábbis a törvény úgy dobálózott a feltételekkel, hogy a szövegből ez következett. De továbbra sem volt világos, hogy mi az, ami levonható a kulturális járulék alapjából.

Az APEH kénytelen volt igazodni a minisztérium véleményéhez, amely világosan kimondta, hogy korrekciós tételként csak olyan járulékköteles termékbeszerzéseket és szolgáltatásnyújtásokat lehet figyelembe venni, amelyek után már (például az importőrnek, a gyártónák vagy az első forgalmazónak) kulturális járulékot kellett fizetnie. A szabályozás elsődleges célja – a minisztériumi álláspont szerint – az volt, hogy ugyanazon termék, illetve szolgáltatás után ne kelljen többször fizetni kulturális járulékot.

Csakhogy a hangzatos cél mögül hiányzott a törvényi szöveg, a minisztérium külső (!) szakértője azt enélkül is megfelelőnek tartotta. Miután a járulékkötelezettség alanyát a törvény - különös módon - nem határozta meg, így az kizárólag a termékből vezethető le, hogy az azt forgalmazó gyártó, importáló (nem tudni ki), ha rendelkezik számviteli törvény szerinti árbevétellel, akkor fizet.

A hivatalos álláspont szerint a kulturális járulék alapját csak a következő esetbe lehetett csökkenteni:
a)      termékek és szolgáltatások ugyancsak járulékkötelesek,
b)      igénybevételüket számla igazolja,
c)      az igénybe vett terméknek vagy szolgáltatásnak be kell épülnie az adózó termékébe és szolgáltatásába,
d)      a számlával igazolt igénybe vett termék vagy szolgáltatás után is meg kell fizetnie a kulturális járulékot.

A levezetés példás, a jogszabály azonban nem így „tudja”.

Nem ez az egyetlen malőr, hiszen a kulturális járulék esetében a bevallási határidőket is sikerült teljes jogbizonytalanság mellett kialakítani. A kulturális járulék-bevallást ugyanis már februárban be kellett adni, holott a forgalmi adatokról – a számviteli szabályokkal összhangban – csak májusban kellett volna legkésőbb számot adni, a korábbi bevallás így sértette a jogbiztonságot. Nem derült ki a mai napig sem, hogy a kulturális járulékot kivezető törvény indoklása szerint vajon miért javítja majd a kulturális járulék megszűnése a vállalkozások gazdasági helyzetét általánosságban. Ilyen semmitmondó indoklás eddig nem volt olvasható egy  adónem megszüntetése kapcsán sem.

A jogbizonytalanságot okozó, az adóztatás módszertanához, fogalmi rendszeréhez viszonyulni képtelen, rendszeridegen kifejezéseket és besorolási módszereket alkalmazó kulturális járulék tehát  már régóta kilógott a magyar adórendszerből. A jogalkotási munka során kifelejtett szakaszokat az apparátus legrátermettebb tagjai az évek alatt szakcikkel, előadásokon hangoztatott véleményükkel, visszaemelték a gyakorlatba, így próbálván a hibás jogszabályt orvosolni.

A jogi csűrés-csavarás a következő szöveggel magyarázták: "A törvényi szabályozás sosem terjedhet ki valamennyi élethelyzetre, valamennyi életviszonyra, legyen az polgári jogi, családjogi vagy adójogi helyzetre. A jogszabályok, de legfőként a törvények csak keretjellegűek lehetnek (ellenkező esetben ezeroldalas törvényeket kellene alkotni, ami még áttekinthetetlenebbé az amúgy sem könnyen kezelhető magyar jogrendszert). A kereteket egyrészről alacsonyabb szintű végrehajtási rendeletek, másrészről minisztériumi, főhatósági állásfoglalások töltik ki tartalommal. Az adójogi ügyekben kiadott számtalan APEH-állásfoglalás, amelyek a jogtárakban „Adózási kérdés” címszó alatt találhatók meg. Általános gyakorlatról van szó, nem pedig arról, hogy kizárólag kulturális járulék-ügyekben a jogalkalmazó a törvény „megfogalmazásbeli fogyatékosságait” értelmezgetéssel próbálja meg kiküszöbölni."

Ezek szerint, ha a minisztérium nem létező jogszabályi előírásokat hivatkozik, akkor az „gyakorlat”, ha ugyanezt az adózó teszi, akkor annak a következménye adóhiány.

Ruszin Zsolt

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink