adozona.hu
Miért kerültek az APEH-hez az illetékhivatalok?
//adozona.hu/archive/20070606_illetek_hivatalok_integracio_bevetel
Miért kerültek az APEH-hez az illetékhivatalok?
Januártól megszűntek az illetékhivatalok, feladataikat az APEH vette át. Az összevonást költséghatékonysággal és az eljárások gyorsabb lefolytatásának lehetőségével indokolták. Néhány változással számolniuk kell az ügyfeleknek, mindenesetre a már megszokott helyeken és telefonszámokon intézhetik továbbra is illetékügyeiket. Az önkormányzatok ugyanakkor bevételkiesésről számoltak be.
A beszedett illeték összege imindenesetre havonta emelkedik: áprilisban 12 milliárd forint folyt be, májusban több mint 13,2 milliárd. A kiszabott illeték összege pedig közelít immár a 60 milliárd forinthoz - hangsúlyozta az elnök egy sajtótájékoztatón.
Az APEH az adóalanyok újraazonosításával magyarázza a fennakadást. „Az adóhivatal nyilvántartása az adószámon, illetve magánszemélyeknél az adóazonosító jelen alapul, az illetékhivataloknál viszont ezek használata nem volt kötelező” – reagált az adóhatóság az Adózóna megkeresésére.
Problémát okozott az is - magyarázzák az APEH-nél -, hogy az illetékhivatalok az illetéktörvénynek megfelelően "ügyszemléletűek" voltak, míg az adóhivatal az adózás rendjéről szóló törvényt alkalmazva "adózó szemléletű".
Az APEH ez év elejétől regionális felépítésű lett, a regionális adóhatóságoknál pedig létrejött egy-egy illetékfőosztály; az illetékekkel kapcsolatos ügyintézés esetében maradt viszont a megyei hatáskör, vagyis az ügyfelek továbbra is a megszokott címeken, telefonszámokon intézhetik illetékügyeiket.
„A rendszer bevezetésének indoka a jogalkotó részéről a költséghatékonyság, az eljárások gyorsabb lefolytatása volt” – mondta Kovács Ferenc, az APEH Ügyfélkapcsolati és Tájékoztatási Főosztályának osztályvezetője, aki szerint az illetékhivataloknak az adóhivatalba integrálásával sok információ válik könnyen elérhetővé „házon belül”.
Megyék és ígéretek |
„Valóban, nálunk is volt elmaradás az első 5 hónap elvárt bevételeit illetően. 200 millió forint körüli összegről van szó" – mondta Lászlóné dr. Kovács Ilona, a Baranya Megyei Önkormányzat főjegyzője az Adózóna megkeresésére. A Főjegyzői Kollégium ülésén Szikora János türelmet kért, és ígéretet tett arra, hogy felgyorsítják az átállás körüli feladatok elvégzését. A megbeszélésen az is elhangzott, hogy az APEH számláján van még 3,3 milliárd forint gépjármű-adásvételekből származó illetékbevétel, amit az adóhivatal visszaoszt majd a megyéknek. Heves megyében 260 milliós bevételkiesés okoz működési problémákat – mondta el az Adózónának Benkár József főjegyző. Várhatóan az év végéig sem sikerül majd behozni az első hónapok lemaradását, de arra számítanak, hogy a bevételek közel lesznek a várthoz – tette hozzá. |
[[ Oldaltörés: Amit tudni érdemes a változásokról ]]
Célszerű tájékozódni, mely megyei szervezeti egység jár el illetékügyekben. Az öröklés utáni illetéket az a megyei hivatal szabja ki, ahol a közjegyző székhelye van. Ha a közjegyző székhelye Budapest, akkor az a hivatal, amelyikhez az örökhagyó utolsó lakóhelye tartozik. Ha a hagyatékot nem tárgyalta közjegyző, akkor ahhoz az illetékrészleghez kell fordulni, amelynek területén az örökhagyó utolsó belföldi állandó lakóhelye volt. Ennek hiányában az APEH elnöke által kijelölt megyei, fővárosi részleghez.
Az ajándékozási és a visszterhes vagyonátruházási illetéket az a megyei vagy fővárosi szervezeti egység szabja ki,
a) ahol az ingatlan található,
b) ha több illetékhivatalt is érintő területen van az ingatlan, akkor az a megyei vagy fővárosi hivatal, amely első helyen van megjelölve a szerződésben.
Ingósághoz vagy ingatlanhoz nem kapcsolódó ajándékozás vagy visszterhes vagyonátruházási illeték esetén az illetéket az a megyei, fővárosi szervezet szabja ki, amelynek területén a szerződésben első helyen feltüntetett szerződő állandó, vagy ennek hiányában ideiglenes lakóhelye, szokásos tartózkodási helye, illetve székhelye,vagy telephelye, illetőleg a tevékenység gyakorlásának helye található.
Kiszabás alapján pénzzel kell megfizetni
a) a vagyonszerzési illetéket, ideértve az illetékelőleget is,
b) bizonyos esetekben az eljárási illetéket,
c) az elmulasztott illetéket.
Egyszerűsödő átiratás |
A gépjármű vásárlását, átiratását terhelő illetékeket nemsokára egy országos közös számlaszámra lehet majd befizetni, ami leegyszerűsíti az ügyfelek és a hivatalok munkáját is: a lakhelytől és a vásárlás helyétől függetlenül fizethetnek a vevők . |
A többi illetéket különféle módokon állapítják meg: pl. az eljárást kezdeményező iraton illetékbélyeggel kell leróni az illetéket. Fontos kiemelni, hogy az illetékekkel összefüggésben nincs bevallási kötelezettség .
„Hasznos információ az adózók számára az is, hogy a számlaszámok megváltoztak, de akik korábban például részletfizetési kérelmükre csekket kaptak, ne aggódjanak, azok a befizetések is érvényesek” – mondta Kovács Ferenc. Az illetékek beszedésére 19 megyei és 1 fővárosi illetékbeszedési számla szolgál, ami kiegészül még egy számlaszámmal, amelyre az eljárási illetékeket kell befizetni (például az elsőfokú adóhatósági eljáráshoz kapcsolódó, vagy adóigazolást kérő által fizetendő illetéket) .