hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

GVH: útmutató az influenszereknek, figyelmeztetés a légitársaságoknak

  • adozona.hu

2022 novemberében a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megújította a tisztességes influenszer marketinget támogató útmutatóját, belevágott a zöld reklámüzenetek világának vizsgálatába és figyelmeztette a légitársaságokat az online jegyeladási gyakorlataik tisztasága miatt – tette közzé honlapján a GVH.

2022 novemberében a GVH közzétette megújított influenszer marketing tájékoztatóját, miután a piaci szereplőkkel is nyilvánosan egyeztetve felülvizsgálta a korábbi útmutatót. A tájékoztató frissült a technológiai fejlődésből fakadó új elvárásokkal, illetve az utóbbi időszak versenyhivatali döntéseinek iránymutatásaival – célja azonban változatlanul az, hogy közérthető segítséget nyújtson a jogkövetésre törekvő piaci szereplőknek és védje a fogyasztókat.

A GVH megújított útmutatója gyakorlat-központúan, pozitív és negatív példák szemléltetésével mutatja be, miként lehet jogszerűen eleget tenni a fogyasztók tájékoztatását biztosító elvárásoknak, például egy kizárólag írásos szöveget tartalmazó, vagy épp egy videósposzt esetében. Az útmutató így a mindennapi gyakorlatban felhasználható, közvetlen és részletes támogatást nyújt az influenszerekkel hirdető vállalkozásoknak, a közvetítő- és reklámügynökségeknek, illetve maguknak a véleményvezéreknek is.

Miért fontos az infuenszer-marketing szabályossága?

Megfelelő jelölések nélkül a fogyasztók – tévesen – semleges véleményként, egy általuk kedvelt ember független „jó tanácsaként” kezelhetik a reklámcélú influenszer-posztokat. Ezért a véleményvezérek által közzé tett marketingtartalmakkal kapcsolatban fontos jogi elvárás, hogy mindenki egyértelműen, jól észlelhetően és hangsúlyosan felismerhesse, ha azokat ellenszolgáltatás fejében tették közzé.

Versenyhivatali figyelmeztetés a légitársaságoknak

A Gazdasági Versenyhivatal novemberben publikált átfogó gyorselemzése alapján a légitársaságok honlapjainak többsége észrevétlen módszerekkel torzítja el a fogyasztók döntéseit. A platformok többségén jellemző az ajánlatok korlátozottságára utaló pszichés nyomásgyakorlás (például „már csak 2 jegy elérhető ezen az áron”), amelyhez gyakran érzékmanipuláció párosul: vagyis egyes ajánlatokat feltűnő színekkel emelnek ki, míg az olcsóbb, egyszerűbb megoldások nehezebben észrevehetőek. Jellemzőek a félreérthető szövegezések, a legtöbb esetben pedig megfigyelhető az információkkal való elhalmozás, amely összezavarhatja a fogyasztókat és kizökkentheti figyelmüket. Ezek számos esetben kiegészülnek fontos információk és választási lehetőségek elrejtésével. A versenyhatóság egyelőre javaslatokkal segíti a kifogásolható gyakorlatok felszámolását, illetve a tudatalatti trükkök elkerülését. Ha azonban ezek nem hoznak előrelépést, a GVH később akár versenyfelügyeleti eljárások keretében is vizsgálhatja a piacon a tisztességes verseny szabályainak érvényesülését.

A GVH átvilágítja a zöld reklámüzenetek világát

Novemberben indult, várhatóan 2023 nyaráig tartó piacelemzése keretében a GVH képet alkot arról, milyen eltérések tapasztalhatók a különféle környezetvédelmi (úgynevezett zöld) reklámüzenetek valós tartalma és azok fogyasztói értelmezése között. A vizsgálat során a nemzeti versenyhatóság feltárja, hogy a vállalkozások jelenleg milyen jellemző jelöléseket és állításokat alkalmaznak a zöld reklámüzeneteikben, ezek pedig hogyan hatnak a fogyasztói percepcióra és a vásárlási hajlandóságra. A GVH célja, hogy az eljárás lezárásakor felvázolhassa, milyen tényezőkre érdemes a jogalkotónak figyelnie egy igazolható, ellenőrizhető, a fogyasztó számára hiteles állítás- és jelölésrendszer kialakításakor (vagy a meglévő rendszerek finomhangolásakor).

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Családi gazdaság kilépő tagja

Szarvas Imréné

könyvvizsgáló, adószakértő, könyvelő

Munkabért terhelő párhuzamosan több letiltás

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink