hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Vigyázat! A kibercsalások károsultjainak növekvő számára figyelmeztet a CIB Bank

  • MTI

A tavaly tavasz óta eltelt egy év alatt 56-ról 59 százalékra nőtt azok aránya, akik személyesen érintetté váltak valamilyen, az elektronikus pénzforgalomhoz kapcsolódó visszaélési kísérletben, és 10-ről 15 százalékra ugrott azoké, akiket már megkárosítottak a csalók – derül ki a CIB Bank reprezentatív felméréséből, közölte az MTI.

Az MTI-nek kedden elküldött összefoglaló szerint a visszaélések áldozatává váló banki ügyfelek aránya annak ellenére emelkedik, hogy a lakosság a felmérés eredményei szerint egyre jobban felismeri a csalásra utaló jeleket. A személyes adatok, jelszavak megszerzésére irányuló kísérleteket egy éve még a megkérdezettek 67 százaléka azonosította gyanús jelként, az idei felmérésében már 79 százalékra ugrott ez az arány. Hasonló a helyzet a túlságosan sürgető hangnem alkalmazásával vagy a rossz magyarsággal, hibás helyesírással írt szövegeknél is, előbbinél 51-ről 59 százalékra, utóbbinál pedig 61-ről 69 százalékra nőtt egy év alatt azok aránya, akik ezeket csalás lehetőségére utaló jelnek tekintik.

A megkárosított banki ügyfelek 45 százaléka mondta azt, hogy jobban fél a hasonló visszaélésektől a történtek óta, a sikertelen csalási kísérlettel szembesülőknél csak 19 százalék ez az arány. Mindkét csoportban jelentős, 24, illetve 31 százalékos azok aránya, akik próbálnak tájékozódni, további ismereteket szerezni a kibercsalásokról.

Az elkövetési módszereknél a telefonos megkeresés a leggyakoribb (44 százalék), amit szorosan követett az sms üzenet és a csaló e-mail (42-42 százalék). Nem elhanyagolható az online piacterek súlya sem, a válaszadók 21 százaléka nyilatkozott úgy, hogy már hamis weboldalra irányítva is próbálták megkárosítani.

A kibercsalásokkal összefüggésben a legtöbben a bankokat és a hatóságokat tekintik a leginkább hiteles információforrásnak, előbbieket a válaszadók 62 százaléka, utóbbiakat 63 százaléka mondta, de viszonylag sok megkérdezett, 33 százalék említette a Magyar Nemzeti Bankot is.

A CIB Bank felhívta a figyelmet: ha valaki visszaélés áldozatává válik, illetve ennek akár csak a gyanúja is felmerül, azonnal jelentse az esetet a bankjánál, majd tegyen rendőrségi feljelentést, mert ilyenkor alapvető a gyorsaság jelentősége – olvasható az MTI közleményében.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Kötelezettség átvállalása II.

Gyüre Ferenc

adótanácsadó, okleveles könyvvizsgáló

Osztalék-visszaírás bejelentése – AVBA

Gyüre Ferenc

adótanácsadó, okleveles könyvvizsgáló

Utazásszervezői tevékenység áfájának bejelentése a NAV-hoz

Gyüre Ferenc

adótanácsadó, okleveles könyvvizsgáló

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 július
H K Sze Cs P Sz V
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Együttműködő partnereink