Százmilliós bírság több piaci szereplőnek a problémás hitelfedezeti biztosítások miatt

  • adozona.hu

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) összesen 103 millió forint bírságot szabott ki kilenc biztosítóra a csoportos hitelfedezeti biztosítások termékfelügyeleti és -irányítási problémái miatt. Az MNB a piaci szereplőktől mielőbbi intézkedést vár el annak érdekében, hogy garantálják a megfelelő termékfelügyeleti és -irányítási folyamatokat – írja közleményében az MNB.

Az MNB kilenc biztosítónál – CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító Zrt., CIG Pannónia Életbiztosító Nyrt., Generali Biztosító Zrt., Groupama Biztosító Zrt., K&H Biztosító Zrt., NN Biztosító Zrt., Signal Iduna Biztosító Zrt., Union Vienna Insurance Group Biztosító Zrt., Uniqa Biztosító Zrt. – végzett témavizsgálatot a banki csatornán értékesített csoportos hitelfedezeti biztosításokról. Ennek során az MNB a biztosítókra és értékesítőkre vonatkozó termékfelügyeleti és -irányítási követelményeknek való megfelelést ellenőrizte, kiemelten az ügyfélérték szempontjából.

A vizsgálat négy hitelfedezeti típusra (személyi kölcsönökhöz, hitelkártyákhoz, babaváró hitelhez, illetve ingatlanhitelekhez kapcsolt törlesztési biztosításokra) fókuszált, és díjbevétel-arányosan több mint a piac felét, biztosítottak szempontjából a piac egyharmadát fedte le. A 2022. január 1-jétől a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot felölelő ellenőrzés azt is visszamérte, hogy a biztosítók hoztak-e megfelelő intézkedéseket az Európai Biztosítás- és Foglalkoztatóinyugdíj-hatóság (EIOPA) által az európai hitelfedezeti biztosítások súlyos hiányosságai miatt közzétett figyelmeztetésére reagálva.

A témavizsgálat nyomán az MNB megállapította, hogy a piaci szereplők döntően gyenge ár-értékarányú termékeket kínálnak, és – az EIOPA figyelmeztetése ellenére – elégtelen intézkedéseket tettek ennek megváltoztatására. A vizsgált hitelfedezeti biztosítások kárhányada alacsony (átlagosan 11,5 százalék), azaz portfóliószinten az ügyfelek a befizetett díjak tizedét kapják vissza. Az alacsony szolgáltatási szint mellett magas, egyes piaci szereplőknél 40 százalék feletti az elutasított károk aránya.

Termékfelügyeleti és -irányítási eljárásaik, intézkedéseik kapcsán a biztosítók többségénél hiányzik az olyan, kellően részletes belső szabályozás, ami egyértelmű iránymutatást adna a felelős szakterületek számára figyelembe veendő szempontokról, folyamatokról és feladatokról az ügyfélérték és az azt jelentősen befolyásoló tényezők vizsgálata, a terméktesztelés, a káros összeférhetetlenség kezelése, az értékesítési stratégia kialakítása, illetve a termékekre vonatkozó célpiac azonosítása kapcsán. Elégtelennek és nem kellően dokumentáltnak bizonyult a piaci szereplőknél a termékfelülvizsgálat és -monitoring is.

A biztosítók többsége felületesen határozta meg a hitelfedezeti biztosításai célpiacát. E folyamat nem volt kellően dokumentált, és nem vette figyelembe a termékek jellemzőit (kínált fedezetek, kizárások, limitek és egyéb korlátozások vagy feltételek) valamint az ügyfelek pénzügyi tájékozottságát. Utólag sem végeztek megfelelő elemzést a termékfelülvizsgálat során, és nem ellenőrizték azt, hogy a konstrukciókat a megfelelő célpiacon értékesítik-e. Hiányoztak a megfelelő értékesítési stratégiák is, ezek megfelelőségét sem értékelték a felülvizsgálatok során, és elégtelennek minősült nyomon követésük is.

Bár a hitelbiztosítások közvetítőknek (jellemzően bankoknak) adott jutalékhányada magas (akár a díj 40–70 százaléka), a biztosítók mégsem elemezték az emiatt potenciálisan felmerülő káros összeférhetetlenséget. Mindössze formálisan értékelték azt is, hogy összetett, nehezen átlátható termékekről van szó, és ennek során nem vették figyelembe a konstrukciók jellemzőit (például a fedezetek, biztosítottak különbözőségét). Több biztosító esetében megállapítást nyert, hogy elégtelenül mérték fel az értékesítés során a vizsgált termékekkel kapcsolatos ügyféligényeket, szükségleteket, továbbá számos esetben a biztosítási termékismertető biztosított részére történő átadásáról sem gondoskodtak.

A feltárt problémák miatt az MNB összesen 103 millió forint bírságot szabott ki a vizsgált biztosítókra, és 2026. március 31-ei határidővel kötelezte őket a hiányosságok kijavításáról való írásbeli beszámolásra.

Az MNB elvárja a piaci szereplőktől a határozati kötelezések teljesítése érdekében tett intézkedések mielőbbi elkezdését, ezen belül elsőként a hiányos belső szabályozások és utasítások kidolgozását, amelyek garantálják a megfelelő termékfelügyeleti és -irányítási folyamatokat. Szintén szükséges az alacsony kárhányad okainak, illetve az elutasított károk okainak átfogó elemzése, és intézkedés a számuk csökkentése érdekében – olvasható az mnb.hu-n.

Az MNB által hozott határozatok:

a Magyar Nemzeti Bank H-JÉ-II-B-155/2025. számú határozata a CIG Pannónia Életbiztosító Nyrt. részére témavizsgálat lezárása tárgyában,

a Magyar Nemzeti Bank H-JÉ-II-B-157/2025. számú határozata a CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító Zrt. részére témavizsgálat lezárása tárgyában,

a Magyar Nemzeti Bank H-JÉ-II-B-152/2025. számú határozata az UNION Vienna Insurance Group Biztosító Zrt. részére témavizsgálat lezárása tárgyában,

a Magyar Nemzeti Bank H-JÉ-II-B-53/2025. számú határozata a Signal Biztosító Zrt. részére témavizsgálat lezárása tárgyában,

a Magyar Nemzeti Bank H-JÉ-II-B-52/2025. számú határozata az NN Biztosító Zrt. részére témavizsgálat lezárása tárgyában,

a Magyar Nemzeti Bank H-JÉ-II-B-54/2025. számú határozata a K&H Biztosító Zrt. részére témavizsgálat lezárása tárgyában,

a Magyar Nemzeti Bank H-JÉ-II-B-19/2025. számú határozata a Groupama Biztosító Zrt. részére témavizsgálat lezárása tárgyában,

a Magyar Nemzeti Bank H-JÉ-II-B-59/2025. számú határozata az UNIQA Biztosító Zrt. részére témavizsgálat lezárása tárgyában,

a Magyar Nemzeti Bank H-JÉ-II-B-117/2025. számú határozata a Generali Biztosító Zrt. részére témavizsgálat lezárása tárgyában.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Társasház befejezése

Nagy Norbert

adószakértő

Csed/gyed biztosítási jogviszony

Czeglédi Bernadett

munkajogi és társadalombiztosítási szakértő

Tárgyi eszköz következő évi sztornózása

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 május
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1

Együttműködő partnereink