Megkezdődött a jogalkotás a hulladékokról szóló 2008/98/EK irányelv módosításáról

  • lapszemle

A vonatkozó dokumentumban három fontos terület szabályozását igyekeznek pontosítani azzal a céllal, hogy már az elsődleges termelési szakaszban is jobban kontrollálhatók legyenek a veszteségek és a hulladékhierarchia elvei jobban érvényre jussanak. Ezek az élelmiszerhulladék, textilhulladék és a fa, olvasható a nak.hu-n.

A hulladékkeletkezés megelőzése és a hulladékgazdálkodás minden hulladéktípus esetében alapvető fontosságú eszköz a környezet és az emberi egészség védelme terén az Unióban. Mivel a tagállamok arra törekednek, hogy folyamatosan javítsák a hulladékkeletkezés megelőzésére irányuló és hulladékgazdálkodási programjaikat, alapvetően fontos a hulladékhierarchia szigorú alkalmazása.

Az Európai Zöld Megállapodás és a Körforgásos Gazdaságra Vonatkozó Cselekvési Terv megerősített és felgyorsított uniós és tagállami fellépésre szólít fel a textil- és élelmiszerágazat környezeti és társadalmi fenntarthatóságának biztosítása érdekében. Az élelmiszer- és textilágazat az első, illetve a negyedik leginkább erőforrás-igényes ágazat, amelyek nem felelnek meg teljes mértékben a hulladékhierarchia által meghatározott alapvető uniós hulladékgazdálkodási elveknek. A tervezet megjegyzi, hogy kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerek esetében szintén jelentős különbségek vannak, például a hatályuk alá tartozó termékek és a gyártók felelőssége, valamint az irányítási modellek tekintetében, ezért további, a textilágazat jellemzőire vonatkozó konkrét rendelkezésekkel kell kiegészíteni a meglévő szabályokat.

Az előbbiek mellett kiemelt figyelmet fordítanának a fára, mint erőforrásra is. A javaslat szerint ezt fel kell venni az elkülönítetten gyűjtendő anyagok listájára, és tekintetében újrahasználati és újrafeldolgozási célértékeket kell meghatározni.

A Bizottság felhatalmazást kap arra, hogy felhatalmazáson alapuló jogi aktusokat fogadjon el abból a célból, hogy módosítsa a Bizottság (EU) 2019/1597 felhatalmazáson alapuló határozatát, és kiegészítse ezt az irányelvet az élelmiszer-hulladék szintjének egységes mérésére vonatkozó közös módszertan és minimális minőségi követelmények megállapítása tekintetében. Az eredmények rövid távú elérése, valamint annak érdekében, hogy az élelmiszer-vállalkozók, a fogyasztók és a hatóságok számára hosszú távon biztosítható legyen a szükséges perspektíva, az élelmiszer-hulladék keletkezésének csökkentésére vonatkozóan a tagállamok által 2030-ig elérendő számszerűsített célkitűzéseket kell meghatározni. A tagállamoknak tehát intézkedéseket kell hozni, hogy 2030. december 31-éig nemzeti szinten elérjék az élelmiszerpazarlás csökkentésére vonatkozó alábbi célértékeket:

a) a feldolgozás és a gyártás során keletkező élelmiszer-hulladék mennyiségének (korábbi 10% helyett) legalább 20%-os csökkentése a 2020-ban és 2022 között éves átlagban keletkezett mennyiséghez képest;

b) az élelmiszerek kiskereskedelmében és egyéb forgalmazásában, az éttermekben és a közétkeztetésben, valamint a háztartásokban együttesen az egy főre jutó élelmiszer-hulladék keletkezésének (korábbi 30% helyett) legalább 40%-os csökkentése a 2020-ban és 2022 között éves átlagban keletkezett mennyiséghez képest.

A Bizottság a tervek szerint 2025. december 31-éig értékelést végez az elsődleges termelésből származó összes élelmiszer-hulladék – beleértve a túlérett és be nem takarított termények – csökkentésére vonatkozó célok meghatározásához szükséges megfelelő szintekről is. E célból a Bizottság jelentést nyújt be az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak, amelyet adott esetben jogalkotási javaslat kísér.

A Parlament jogalkotási állásfoglalása 2025. február 27-én került kihirdetésre rendes jogalkotási eljárás keretében. Mit is jelent ez?

1. Az Európai Bizottság javaslatot nyújt be a Tanácsnak és az Európai Parlamentnek.

2. A Tanács és a Parlament vagy első, vagy második olvasatban fogadja el a jogalkotási javaslatot.

3. Ha a két intézmény második olvasatban sem jut megállapodásra, akkor összehívják az egyeztetőbizottságot.

4. Amennyiben az egyeztetőbizottságban kialakított szöveg mindkét intézmény számára elfogadható a harmadik olvasatban, akkor a jogalkotási aktust elfogadják.

Ha egy adott jogalkotási javaslatot az eljárás bármelyik szakaszában elutasítanak, vagy a Parlament és a Tanács nem tud kompromisszumra jutni, akkor a javaslatot nem fogadják el, és az eljárás véget ér.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Adóköteles hallgatói munkadíj II.

Horváthné Szabó Beáta

adószakértő

Többes jogviszony

dr. Radics Zsuzsanna

tb-szakértő, jogász

Jövedéki adó visszaigénylése

Laczi Ferenc

igazságügyi jövedéki szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 március
H K Sze Cs P Sz V
24 25 26 27 28 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

Együttműködő partnereink