adozona.hu
Lejáró Cégkapu-jogosultságok: több százezer forintos bírság vagy pályázatból kizárás!
//adozona.hu/altalanos/Lejaro_Cegkapujogosultsagok_tobb_szazezer_f_7FUSS2
Lejáró Cégkapu-jogosultságok: több százezer forintos bírság vagy pályázatból kizárás!
A nyár nemcsak a pihenés időszaka – a cégek számára rejtett kockázatot is hordoz. A Niveus szerint a szabadságolások miatt augusztusban különösen nagy a veszélye annak, hogy a Cégkapun keresztül érkező hivatalos iratok elkerülik a figyelmet, vagy jogosultsági hibák miatt át sem veszik azokat. Ez akár több százezer forintos bírsághoz vagy visszafordíthatatlan jogkövetkezményekhez vezethet.
• Tömeges jogosultság-lejárat: a 2020-ban beállított általános meghatalmazások most, 2025-ben lejárhatnak – sokszor észrevétlenül.
• Szabadságolási időszak: A meghatalmazott szabadságon, helyettes nélkül, így a hivatalos levelek olvasatlanul a jogszabály erejénél fogva egy idő után „kézbesítettnek” minősülnek.
• Aktív hatósági ellenőrzés: A NAV automatikusan figyeli a hibás vagy inaktív Cégkapu-fiókokat és bírságol.
Milyen bírságokra számíthatnak a cégek?
• NAV eljárási bírság: akár több százezer forint.
• Pályázatokból, közbeszerzésekből kizárás.
• Jogvesztés peres ügyekben.
• Súlyosabb adóhatósági szankciók ellenőrzés esetén.
Niveus tippek: így kerülje el a nyári Cégkapu-bukót
„A digitális ügyintézés nem feltétlenül nyári szünetre van tervezve” – hangsúlyozza Bagdi Lajos, a Niveus partnere. – „Ha egy irat a Cégkapun érkezik, annak joghatása egy idő után akkor is beáll, ha sosem nyitották meg. Éppen ezért augusztusban a cégeknek különösen érdemes átnézniük a hozzáféréseiket.”
----------
FRISSÍTÉS – 2025. augusztus 29.
A 2025. augusztus 16-án megjelent „Lejáró Cégkapu-jogosultságok: több százezer forintos bírság vagy pályázatból kizárás!” című cikkhez a Niveus a következő kiegészítést a tette:
"A cikkben feltételes módban megfogalmazásra került, hogy „a 2020-ban beállított általános meghatalmazások most, 2025-ben lejárhatnak”. Ez az „5 éves szabály” a jogszabályi rendelkezésekből és egyéb háttérdokumentumokból következik, ugyanis a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 6:16. §-a [Általános meghatalmazás] alapján: „Ügyek egyedileg meg nem határozott körére adott meghatalmazás akkor érvényes, ha teljes bizonyító erejű magánokiratba vagy közokiratba foglalták. A határozatlan vagy öt évnél hosszabb időre szóló általános meghatalmazás öt év elteltével hatályát veszti.”
Erre a jogszabályi rendelkezésre erősít rá az IdomSoft Zrt. háttérdokumentuma [Az ügyfél ügyintézési rendelkezésének nyilvántartása (RNY), ÁSZF, 2024. szeptember 1.], mely szerint „Az általános meghatalmazás a törvény erejénél fogva legfeljebb a rendelkezéstételtől számított 5 év elteltével hatályát veszti.”
Tudomásunk szerint viszont az adóhatóság ezt a korlátot jelenleg nem alkalmazza, bár az elméleti lehetőség fennáll.
Meghatalmazások érvényességének ellenőrzése
A Cégkapuhoz kapcsolódó meghatalmazások nem a Cégkapu-fiókban, hanem az Ügyfélkapu → Rendelkezési Nyilvántartásban (RNY) érhetők el.
Az ellenőrzés lépései:
- Belépés az Ügyfélkapu-n keresztül.
- Navigálás a Rendelkezési Nyilvántartás (RNY) menüpontra.
- Ott látható minden, a Cégkapuhoz adott meghatalmazás, annak időtartama, jogosultságai és a lejárat dátuma.
Fontos: ha a meghatalmazást határozott időre adták meg (például 1 év), akkor ott lehet látni a lejárat napját.
Meghatalmazások érvényességének meghosszabbítása
A meghatalmazások nem automatikusan hosszabbodnak meg.
Ha lejár:
- Új meghatalmazást kell rögzíteni az RNY-ben ugyanúgy, mint az első alkalommal.
- Ezt a cég törvényes képviselője (pl. ügyvezető) vagy egy erre már feljogosított személy tudja megtenni.
- A meghatalmazás kitöltése után elektronikusan alá kell írni, és onnantól az új érvényesség szerint működik."
Hozzászólások (1)
Az 5 éves ostoba szabályt majd ki kell venni az RNY és a cégkapu gyakorlatából, mert a PTK. ezt csak lehetőségként hozzá, azt a NAV és az önkormányzati adóhatóság nem is alkalmazza.