hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Kuriózum a magyar adórendszerben: zsebbevágó kérdés

  • lapszemle

Az szja egyetlen kulcsa a honi szabályozáson belül is kuriózum, szinte egyetlen más adónem sem mentes a szociális és egyéb kedvezményektől. A kamatjövedelmek differenciált adóztatásával − amellett, hogy összességében nehezen értelmezhető annak hátrányos megkülönböztetése a tőzsdei ügyletekhez képest, amelyek nem kaptak extra adót − még távolabb került a magánszemélyeket érintő adóztatás attól, amit a kormány 2010−2011-ben zászlajára tűzött, írja a napi.hu.

A söralátét és legegyszerűbb jelzőkkel ellátott személyi jövedelemadó 2013-tól valóban tisztán egykulcsos lett − a szuperbruttó és az egyéni járulékplafon megszűnésével −, mentesítve az egyébként szokásos, egykulcsos rendszerekben is megtalálható nulla kulccsal. A kedvezmények korábbi években indult jelentős egyszerűsítése után a családi kedvezmény bevezetésével sem lett átláthatatlan az szja. Ha a kormány célja az volt, hogy az adórendszert mentesítse a szociális elemektől − bár maga a családi kedvezmény ezt jelentősen árnyalja, jóllehet nem szociális, inkább népesedéspolitikai szempontból −, akkor sikeres és jó szja-szabályozást alkotott.

De valóban ez volt a cél? Más adónemekben ugyanis ennek szöges ellentéte figyelhető meg. Elég csak az áfára gondolni, azon belül is a kedvezményes kulcsú termékek meghatározására: tisztán szociális alapon kíván kedvezményt nyújtani az állam azzal, hogy a kenyérfélék, a tej, a zöldségek és az alapvető húskészítmények adóját leszállította, a penészes sajtokét vagy a libamájét azonban nem. Az más kérdés, hogy szociális jellegű juttatásokat épp a közvetett adókkal lehet a legrosszabb hatékonyság mellett nyújtani, hiszen az a nem rászorulók számára is ugyanúgy elérhető.

De nem csupán az áfánál érhető tetten a differenciálás. Leginkább az egészségügyi hozzájárulás esetében figyelhető meg egy olyanfajta sokkulcsú rendszer, ami általános körülmények között tipikusan az szja-ra jellemző. Jelenleg hatféle ehót lehet, illetve kell fizetni a legkülönfélébb dimenziók mentén. A magánszemélyeket összességében az egykulcsú szja mellett potenciálisan hétféle eho terhelheti. A kiindulás 27 százalék, ám ez alól számos kivétel van. A béren kívüli juttatások után csak tíz százalék az adó, s kevesebbet, 14 százalékot kell fizetni, ha a vállalkozásból kivont jövedelem, osztalék, ingatlan-bérbeadás után fizetett eho összege nem éri el a 450 ezer forintot.
Más szabály vonatkozik az őstermelőkre, esetükben alapvetően 15 százalék az eho, az átalányadózóknál ez a megszerzett jövedelmet, a tételes elszámolást választóknál a jövedelem öt százalékát terheli. A fizetővendég-látásban a magánszemély ehója 20 százalék. Mindehhez jön hozzá a kamatjövedelmeket terhelő eho, amelyet nem kell megfizetni sem az állampapírok, sem a kedvezményre jogosító határidőig tartott tartós befektetési és nyugdíj-előtakarékossági számlákon keletkező kamatjövedelem után.
Szociális elemek a munkáltatók által fizetendő szociális hozzájárulási adóban is megtalálhatók. A korábbi Start program örvén ötven- vagy akár százszázalékos adókedvezmény is igénybe vehető, ha a munkáltató a munkaerőpiacon hátrányosan megkülönböztetett személyt vesz fel. Vagyis 55 év felettit, tartósan munkanélkülit, pályakezdőt vagy kismamát.
Valójában a jelentősebb adókat figyelembe véve szinte sehol sincs egykulcsos, általános és egyszerű adóztatás az szja-n kívül. A honi rendszer különlegessége az szja, de ennek inkább a többi adóban fellelhető zűrzavar és nem az egységes szabályozás az oka.
Differenciált adóztatást alkalmaz az állam a vállalkozói szférát illetően is, s nem csak a kétkulcsú társasági adóval. A kisebb cégeket alternatív adókkal próbálja támogatni a rendszer − kivával, katával, evával −, egyes szektorokat viszont különadókkal sújt. S még a különadókban is eltérő kulcsokat alkalmaz: a tranzakciós illetéknél bünteti a készpénzfelvételt, a távközlési adónál pedig magasabb sarc terheli a céges beszélgetéseket.
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Átalányadózó őstermelő

Szarvas Imréné

könyvvizsgáló, adószakértő, könyvelő

Őstermelő helyi iparűzési adó 2023

Szarvas Imréné

könyvvizsgáló, adószakértő, könyvelő

Őstermelő iparűzési adó megosztása

Szarvas Imréné

könyvvizsgáló, adószakértő, könyvelő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink