adozona.hu
Kartelleztek – gigabírságot kell fizetniük
//adozona.hu/altalanos/Kartelleztek__gigabirsagot_kell_fizetniuk_GLSRMA
Kartelleztek – gigabírságot kell fizetniük
Rekordösszegű, közel 3 milliárd eurós pénzbírságot rótt ki kedden kartellezés miatt az Európai Bizottság a legnagyobb teherautó gyártókra, melyek 14 éven keresztül összebeszéltek egymással és egyeztették az árakat.
Közel hárommilliárd eurós pénzbírságot szabott ki kedden az Európai Bizottság a legnagyobb nehézgépjármű gyártókra, amelyeket bűnösnek talált az uniós trösztellenes szabályok megsértésében. A testület szerint az érintett cégek 14 éven keresztül árkartellt működtettek és áthárították a fogyasztókra a szigorúbb kibocsátási és környezetvédelmi sztenderdeknek való megfeleléssel összefüggő költségeiket.
A vizsgálat a MAN, a Volvo/Renault, a Daimler, az Iveco és a DAF kartellben való érintettségére talált bizonyítékot és összesen 2 milliárd 926 ezer eurós pénzbírságot szabott ki a cégekre. Egyedül a kartell létezését feltáró MAN úszta meg pénzbüntetés nélkül. A legsúlyosabb bírságot, több mint 1 milliárd eurót a Daimlernek kell befizetnie az EU kasszájába.
„Harminc millió tehergépjármű közlekedik Európa útjain, ami a belföldi áruszállítás háromnegyedét teszi ki és létfontosságú szerepet játszik az európai gazdaságban. Elfogadhatatlan, hogy a szóban forgó cégek, amelyek együtt minden tíz Európában gyártott középkategóriás és nehézgépjárműből kilencet jegyeznek, kartellre léptek egymással, ahelyett, hogy versenyeznének. 14 éven át összebeszéltek egymással az árakról és áthárították a környezetvédelmi sztenderdek teljesítésének költségeit a fogyasztókra. Ez egy világos üzenet a vállalatoknak, hogy nem toleráljuk a kartelleket” – szögezte le Margrethe Vestager, a versenypolitikáért felelős EU-biztos.
A vizsgálat kimutatta, hogy a gyártók az úgynevezett nagylistás (tehát nem a vásárlók által fizetett végleges) árakat egyeztették egymással, és a kibocsátás-csökkentéshez szükséges technológiák alkalmazásának időzítését is összehangolták.
A kartell 1997 és 2011 között működött, amikor is az Európai Bizottság előre nem bejelentett razziákat tartott az említett cégek székhelyén.
Hozzászólások (0)