hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Kartelleztek – gigabírságot kell fizetniük

  • BruxInfo

Rekordösszegű, közel 3 milliárd eurós pénzbírságot rótt ki kedden kartellezés miatt az Európai Bizottság a legnagyobb teherautó gyártókra, melyek 14 éven keresztül összebeszéltek egymással és egyeztették az árakat.

Közel hárommilliárd eurós pénzbírságot szabott ki kedden az Európai Bizottság a legnagyobb nehézgépjármű gyártókra, amelyeket bűnösnek talált az uniós trösztellenes szabályok megsértésében. A testület szerint az érintett cégek 14 éven keresztül árkartellt működtettek és áthárították a fogyasztókra a szigorúbb kibocsátási és környezetvédelmi sztenderdeknek való megfeleléssel összefüggő költségeiket.

A vizsgálat a MAN, a Volvo/Renault, a Daimler, az Iveco és a DAF kartellben való érintettségére talált bizonyítékot és összesen 2 milliárd 926 ezer eurós pénzbírságot szabott ki a cégekre. Egyedül a kartell létezését feltáró MAN úszta meg pénzbüntetés nélkül. A legsúlyosabb bírságot, több mint 1 milliárd eurót a Daimlernek kell befizetnie az EU kasszájába.

„Harminc millió tehergépjármű közlekedik Európa útjain, ami a belföldi áruszállítás háromnegyedét teszi ki és létfontosságú szerepet játszik az európai gazdaságban. Elfogadhatatlan, hogy a szóban forgó cégek, amelyek együtt minden tíz Európában gyártott középkategóriás és nehézgépjárműből kilencet jegyeznek, kartellre léptek egymással, ahelyett, hogy versenyeznének. 14 éven át összebeszéltek egymással az árakról és áthárították a környezetvédelmi sztenderdek teljesítésének költségeit a fogyasztókra. Ez egy világos üzenet a vállalatoknak, hogy nem toleráljuk a kartelleket” – szögezte le Margrethe Vestager, a versenypolitikáért felelős EU-biztos.

A vizsgálat kimutatta, hogy a gyártók az úgynevezett nagylistás (tehát nem a vásárlók által fizetett végleges) árakat egyeztették egymással, és a kibocsátás-csökkentéshez szükséges technológiák alkalmazásának időzítését is összehangolták.

A kartell 1997 és 2011 között működött, amikor is az Európai Bizottság előre nem bejelentett razziákat tartott az említett cégek székhelyén.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Üzemi baleset

Széles Imre

tb-szakértő

Gyógytorna

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink