hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Hibázott az adóhivatal és a minisztérium

  • MTI

Hiányosságokat tárt fel a foglalkoztatási célú adó- és járulékkedvezmények igénybevételének szabályszerűségében az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a 2009 és 2013 közötti időszakban, a számvevők az értékelést követően javaslatokat fogalmaztak meg az érintettek számára – közölte az ÁSZ csütörtökön az MTI-vel.

A vizsgálat megállapította, hogy az ellenőrzött területhez kapcsolódó belső kontrollkörnyezet kialakítása és működtetése a Pénzügyminisztériumnál (PM), illetve a Nemzetgazdasági Minisztériumnál (NGM) nem felelt meg teljes körűen a jogszabályok előírásainak, az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalnál (APEH), illetve a Nemzeti Adó és Vámhivatalnál (NAV) pedig csak részben felelt meg azoknak.
Az ÁSZ a fejlesztési adókedvezmény igénybevételéhez kapcsolódó ellenőrzés tekintetében is tárt fel hiányosságokat.

Az ellenőrzött időszakban az igénybe vett adó- és járulékkedvezmények összege meghaladta a 350 milliárd forintot, míg a foglalkoztatási célú fejlesztési adókedvezmények összege mintegy 150 milliárd forint volt.

A most lezárult ellenőrzés kiterjedt a Nemzeti Adó- és Vámhivatalra (NAV), a Nemzetgazdasági Minisztériumra (NGM), a Budapest Főváros Önkormányzatára, valamint a Győr, Szombathely, Tatabánya és Veszprém megyei jogú városok önkormányzataira.    

A fejlesztési adókedvezmény igénybevételéhez kapcsolódó bejelentések vizsgálatát, a kérelmek elbírálását, a hatályos szervezeti és működési szabályzatok (SZMSZ-ek) tartalmazták ugyan, de a tevékenység ellátásának módját, határidejét nem szabályozták. Az NGM-nél a fejlesztési adókedvezményekkel összefüggő adatszolgáltatás rendje nem volt szabályozott.

A fejlesztési adókedvezmény igénybevételére irányuló bejelentések 30 napon belül dokumentált módon történő vizsgálatáról  az NGM-nél csak részben gondoskodtak.

Az összegzés példaként említette, hogy az APEH/NAV esetében a START kártya kiadási szabályzat módosítását a jogszabályváltozások hatályba lépését követően esetenként csak 6-9 hónapos késedelemmel végezték el. A jogszabályi előírás hiányában azonban az APEH és a NAV önállóan nem ellenőrizte a foglalkoztatási célú adó- és járulékkedvezmények igénybevételét. A fejlesztési adókedvezmény igénybevételéhez megszabott feltételek teljesítését pedig jogszabályi előírás ellenére sem ellenőrizte az adóhatóság a 2009 és 2013 között eltelt időszakban.

Az ellenőrzött önkormányzatoknál a helyi iparűzési adóbevallások adattartalma nem biztosította az igénybe vett adókedvezményhez kapcsolódó létszám követelmények teljesítésének ellenőrizhetőségét. Az ÁSZ az önkormányzatok helyi iparűzési adó bevallási nyomtatványainak tartalmát tekintve szintén hiányosságokat tárt fel.

Az ellenőrzés megállapításai alapján az ÁSZ javaslatokat fogalmazott meg a nemzetgazdasági miniszternek, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal elnökének, illetve Győr Megyei Jogú Város jegyzőjének, amelyekre intézkedési tervet kell készíteniük – olvasható az ÁSZ összegzésében.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Állami ösztöndíj ledolgozása

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Ügyfélkapu+

Szipszer Tamás

adószakértő

Ügyfélkapu

Szipszer Tamás

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink