GVH: jobb az uniós átlagnál, de gyengébb a szükségesnél a használt termékeket online árusító hazai vállalkozások fogyasztói tájékoztatója

  • adozona.hu

A Gazdasági Versenyhivatal is részt vett az Európai Bizottság és a tagállami hatóságok Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózatának (CPC) közös vizsgálatában (sweep), amely a használt termékeket online árusító vállalkozások gyakorlataira fókuszált. A vizsgálat eredményei alapján elmondható, hogy míg európai szinten a kereskedők közel fele nem megfelelően tájékoztatja a fogyasztókat jogaikról, addig a hazai vállalkozások többsége szabályszerűen jár el, olvasható a hatóság honlapján. A GVH a vizsgálat során így is feltárt egyes hiányosságokat.

Az Európai Bizottság, 25 uniós tagállam, valamint Norvégia és Izland nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságai közös akciójuk során összesen 356 használt termékeket online árusító kereskedőt vizsgáltak meg azzal a céllal, hogy felmérjék, mennyire felelnek meg az európai uniós fogyasztóvédelmi szabályoknak. A munkát koordináló Európai Bizottság március első felében tette közzé összefoglalóját annak eredményeiről.

A sweep eredményei alapján összesen 185 vizsgált kereskedő hiányosan, vagy nem megfelelően tájékoztatja a fogyasztókat. A kereskedők:

• 40%-a nem tájékoztatta a fogyasztókat elállási jogaikról;

• 57%-a nem tartotta be a minimum egyéves szavatossági idő biztosítását;

• 34%-a környezet-tudatossági, zöld állításokat alkalmazott az oldalon, ezek közül azonban 20% esetében nem voltak kellően alátámasztva az állítások, míg 25% esetében egyértelműen hamis, vagy megtévesztő állításokról volt szó.

A Gazdasági Versenyhivatal a gyorselemzés keretében 12 vállalkozás gyakorlatait vizsgálta meg, amelyek ruhákat, kiegészítőket elektronikai termékeket és bútorokat értékesítenek. A sweep eredményei alapján elmondható, hogy a hazai kereskedők többsége szabályszerű tájékoztatást adott a fogyasztók jogait illetően.

• A GVH vizsgálói az esetek 25%-ában tapasztalták, hogy elmaradt a 14 napos elállási jogról való tájékoztatás a honlapon.

• A honlapok 16%-án a törvényben előírt legalább egyéves időtartamnál rövidebb időszakban jelölték meg azt a határidőt, amíg a fogyasztó a termék (vásárláskor nem ismert) hibája miatt szavatossági igényt érvényesíthet.

• A vállalkozások egyértelműen jelezték a termékek használt jellegét, ugyanakkor az esetek harmadában nem adtak egyértelmű tájékoztatást a termék „használtsági” állapotáról.

• A vállalkozások egyharmada tett arra vonatkozó utalást, hogy a használt termék vásárlása „környezettudatos”, „fenntartható”, avagy „zöld”, azonban nem támasztotta alá ezen állítását.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Átalányadózó bevétele

Lepsényi Mária

adószakértő

Autópályamatrica-átírás költsége – személygépkocsi

dr. Csobánczy Péter

közgazdász, jogász, adótanácsadó

Ápolási díj melletti egyéni vállalkozás

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 március
H K Sze Cs P Sz V
24 25 26 27 28 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

Együttműködő partnereink