adozona.hu
GVH: jobb az uniós átlagnál, de gyengébb a szükségesnél a használt termékeket online árusító hazai vállalkozások fogyasztói tájékoztatója
//adozona.hu/altalanos/GVH_jobb_az_unios_atlagnal_de_gyengebb_a_sz_M3ZSK1
GVH: jobb az uniós átlagnál, de gyengébb a szükségesnél a használt termékeket online árusító hazai vállalkozások fogyasztói tájékoztatója
A Gazdasági Versenyhivatal is részt vett az Európai Bizottság és a tagállami hatóságok Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózatának (CPC) közös vizsgálatában (sweep), amely a használt termékeket online árusító vállalkozások gyakorlataira fókuszált. A vizsgálat eredményei alapján elmondható, hogy míg európai szinten a kereskedők közel fele nem megfelelően tájékoztatja a fogyasztókat jogaikról, addig a hazai vállalkozások többsége szabályszerűen jár el, olvasható a hatóság honlapján. A GVH a vizsgálat során így is feltárt egyes hiányosságokat.
A sweep eredményei alapján összesen 185 vizsgált kereskedő hiányosan, vagy nem megfelelően tájékoztatja a fogyasztókat. A kereskedők:
• 40%-a nem tájékoztatta a fogyasztókat elállási jogaikról;
• 57%-a nem tartotta be a minimum egyéves szavatossági idő biztosítását;
• 34%-a környezet-tudatossági, zöld állításokat alkalmazott az oldalon, ezek közül azonban 20% esetében nem voltak kellően alátámasztva az állítások, míg 25% esetében egyértelműen hamis, vagy megtévesztő állításokról volt szó.
A Gazdasági Versenyhivatal a gyorselemzés keretében 12 vállalkozás gyakorlatait vizsgálta meg, amelyek ruhákat, kiegészítőket elektronikai termékeket és bútorokat értékesítenek. A sweep eredményei alapján elmondható, hogy a hazai kereskedők többsége szabályszerű tájékoztatást adott a fogyasztók jogait illetően.
• A GVH vizsgálói az esetek 25%-ában tapasztalták, hogy elmaradt a 14 napos elállási jogról való tájékoztatás a honlapon.
• A honlapok 16%-án a törvényben előírt legalább egyéves időtartamnál rövidebb időszakban jelölték meg azt a határidőt, amíg a fogyasztó a termék (vásárláskor nem ismert) hibája miatt szavatossági igényt érvényesíthet.
• A vállalkozások egyértelműen jelezték a termékek használt jellegét, ugyanakkor az esetek harmadában nem adtak egyértelmű tájékoztatást a termék „használtsági” állapotáról.
• A vállalkozások egyharmada tett arra vonatkozó utalást, hogy a használt termék vásárlása „környezettudatos”, „fenntartható”, avagy „zöld”, azonban nem támasztotta alá ezen állítását.
Hozzászólások (0)