hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Az ingatlanpiaci program nem tolja meg a kormány által tervezett „repülőrajtot”

  • adozona.hu

A 2024-es várhatóan 0,6 százalékos GDP-növekedést látva a kormány az új gazdaságpolitikai akcióterv kidolgozásához kezdett, ami a 2025-ös „repülőrajtot” hivatott beindítani. A 21 pontot tartalmazó terv 10 pontja kötődik közvetlenül vagy közvetve az ingatlanszektorhoz, amely ágazat (az építőipart is beleértve) a GDP maximum 15 százalékát teszi ki. A szektor kis súlya eleve kétségessé teszi, hogy a program teljes GDP-re gyakorolt hatása elégséges lehet-e 3,5 százalékos növekedés arányos részének eléréséhez, olvasható a GKI Gazdaságkutató Zrt. honlapján megjelent elemzésében.

A 10 ingatlanpiaccal kapcsolatos pontból hatnak nem, vagy csak 2025 után lesz hatása. Az airbnb feltételeinek megszigorítása, a lakásbérleti díjak és szerződési feltételek rendszerének felülvizsgálata, az 5 százalékos, önkéntesen vállalt lakáshitel kamatplafon korlátozott bevezetése és az új lakóingatlanok értékesítésére vonatkozó kedvezményes, 5 százalékos áfakulcs fenntartása, valamint a fiataloknak szóló lakásprogram részletek nélküli terve nem hat érdemben a lakásvásárlásra és lakásfelújításra. A kollégiumi férőhelyek bővítését, az új lakásépítést, valamint bérlakásépítést ösztönözni kívánó lakáspiaci tőkeprogramra március 1-jétől lehet pályázni, ami a pályázat átfutási idejét figyelembe véve azt jelenti, hogy a program várhatóan 2026-tól kezdődően fejthet ki (nem túl jelentős) hatást.

A 2025-ben is hatást gyakorló programpontok közé tartozik a már korábban meghirdetett energetikai korszerűsítési program, a vidéki otthonfelújítási program, a SZÉP-kártya és az önkéntes nyugdíjpénztári befizetések lakás célú felhasználási lehetősége. Az energetikai korszerűsítési program 108 milliárd forintos keretű, míg az önkéntes nyugdíjpénztárakban 2024. szeptember 30-án 2164 milliárd forint volt. A vidéki otthonfelújítási program volumenéről a 2021–2022-es otthonfelújítási program támogatási összegéből lehet kiindulni (két év alatt 620 milliárd forint). Az 50 százalékos támogatási hányaddal és hasonló volumennel számolva (szűkebb körben) 620 milliárd forintot mozgathat meg a program idén. Emellett a SZÉP-kártyákon található pénzek 50 százaléka, 210 milliárd forint is lakás célra költhető.

A tényleg megmozduló összegek azonban ennél jóval kisebbek lesznek. A vidéki otthonfelújítási program a korábbinál jóval szigorúbb feltételek mellett ad támogatást, az önkéntes nyugdíjpénztárakból a kormány maga is csak 300 milliárdot forintot vár, míg a SZÉP-kártya esetében a teljes összeg mintegy harmada kerülhet elköltésre a szektorban, amennyiben GKI lakossági felméréseinek lakásvásárlást és lakásfelújítást tervezők arányával számolunk. A program által a szektorba juttatott teljes összeg 2025-ben várhatóan kb. 780 milliárd forint lesz.

Ezt a lakásvásárlások és lakásfelújítások piacával érdemes összevetni. A régi és új eladott lakások számának és átlagárának szorzatából a lakáspiac értékét, míg a fogyasztói kosárban lévő súlyából és a háztartási fogyasztási kiadásból a lakásfelújításra fordított összeget kapjuk meg. A kettő összege a kormányzati program célpiaca. 2024-ben a használt lakások eladása összesen 3154 milliárd forintot, az új lakások eladása 267 milliárd forintot, míg a lakossági felújítási munkálatok 1612 milliárd forintot tettek ki, vagyis összesen mintegy 5030 milliárd forintos az a piac, amit a kormányzati támogatások megcéloznak, hangsúlyozzák a a GKI Gazdaságkutató Zrt. szakemberei.

Habár a program szélsőséges esetben a piac 62 százalékát elérő többletforrást nyújthatna, ennek elérése nem valószínű. Az eddigi programok tapasztalatai alapján a valós bővülés 15,5 százalék lehet nominálisan. Ennek egy részét elviszi az éppen a program által generált áremelkedés. Ha azt is tekintetbe vesszük, hogy tavaly is voltak lakáspiaci beavatkozások, akkor a tényleges növekmény még kisebb 2025-ben.

Összességében a kormány az idei évben is megpróbálkozik az elmúlt évek stagnálását követően a gazdasági növekedés beindításával. Az ennek érdekében hozott döntések egy része azonban vagy már korábbi intézkedés meghosszabbítása, vagy olyan új elem, aminek reálgazdaságra gyakorolt hatása csekély lesz. Azonban még a jól látható összegeket megmozgató programok is csak a megcélzott piac kicsivel több, mint tizedét teszik ki. Ezen felül a teljes gazdaságra gyakorolt hatást csökkenti a program kiváltotta többlet áremelkedés, illetve, hogy a SZÉP-kártyáról elköltött összegeket végső soron csak átcsoportosítják turisztikai kiadásaikról a háztartások, ami a turizmusban bevétel kiesést okoz. Így a lakáscélú programok miatti GDP élénkítő hatás igen szerény, az ingatlanpiaci áremelkedés viszont nagyobb lesz – írják.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Innovációs járulék

Pölöskei Pálné

adószakértő

Kapcsolt vállalkozás közeli hozzátartozó miatt

Pölöskei Pálné

adószakértő

Italadagoló

Pölöskei Pálné

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 június
H K Sze Cs P Sz V
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Együttműködő partnereink