hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Aki tuti megússza, hogy online pénztárgépet kelljen használnia?

  • adozona.hu

Szálláshely szolgáltatásnál minden esetben számlát adunk, mivel ismerjük az igénybevevő adatait. Ez esetben kötelező-e a pénztárgép? Önkormányzat részére beszedett idegenforgalmi adóról milyen bizonylatot kell adni? Katában része-e a bevételnek az önkormányzat részére beszedett idegenforgalmi adó? Olvasónk kérdéseire Szolnoki Béla szakértőnk válaszolt.

A kérdésben szereplő problémára természetesen csak a tényállás teljes körű ismerete mellett adható egzakt válasz. Először is érdemes tisztázni, mi áll a vonatkozó jogszabályban.

Az áfatörvény 166. § (1) bekezdése alapján abban az esetben, ha az adóalany a kézpénzes forgalomban [a 165. § (1) bekezdésének b) pontja szerint] mentesül a számla-kibocsátási kötelezettség alól, köteles a termék beszerzője, szolgáltatás igénybevevője részére nyugta kibocsátásáról gondoskodni. Azonban a törvény 166. § (2) bekezdése alapján nyugta helyett az adóalany számla kibocsátásáról is gondoskodhat, mely esetben mentesül a rendeletben előírt gépi kiállítású nyugta-kibocsátási kötelezettség [178. § (1) bekezdése] alól.

A készpénzes forgalomban, nem adóalanynak történő értékesítés esetében nem biztos, hogy a vásárló meg kívánja adni a szükséges vevői adatokat, melynek hiányában a számla-kibocsátás meghiúsulhat. Ennek következtében a nyugtaadási kötelezettség fennáll. Amennyiben az adóalany egyébként gépi nyugtaadásra lenne kötelezett a rendeletben meghatározott tevékenységére tekintettel, akkor a pénztárgép alkalmazására szükség lehet, ezért a gépi nyugtaadási kötelezettség teljesítése érdekében arra célszerű mégis felkészülni.

Felmerülhet adott esetben, hogy az adóalany azzal kíván mentesülni a gépi nyugtaadás kötelezettsége alól, hogy tervei szerint minden értékesítésről számlát adna, és amelyik vásárló nem adja meg az adatait a számla kiállításához, azt nem szolgálná ki, esetleg ezt figyelmeztetésként az üzletében jelezné is. Ez a „megoldás” viszont fogyasztóvédelmi szempontból vethet fel aggályokat (egyenlő bánásmód szabályainak megsértése merülhet fel).

A példabeli esetben az előző általános összefüggések kevéssé érvényesek, mivel idegenforgalmi adót is kell a vendég után fizetni, így, ha ismertek a számlakészítés adatai, akkor mentesülni lehet a pénztárgép alól. Ebben az esetben arra kell felkészülni, hogy egy nevét meg nem adni akaró revizornál is be kell bizonyítani a fenti eljárás helyességét és működőképességét.

A helyi idegenforgalmi adó összegéről és átvételéről az adóalany (vendég) részére bizonylatot állít ki a szállásadó. Ez a bizonylat lehet maga a számla is, ha abban külön feltüntetik az idegenforgalmi adót.

A kata esetében a bevétel fogalmát ugyan tágan határozza meg a törvény 2. §. 12. pontja, de véleményem szerint ennek nem része az az adó, amely nem a beszedő bevétele. Ez a következőkből vezethető le: idegenforgalmi adókötelezettség terheli azt a magánszemélyt, aki nem állandó lakosként az önkormányzat illetékességi területén legalább egy vendégéjszakát tölt el.

Az adóköteles tevékenység sajátosságaihoz igazodó jogszabályok vonatkoznak az idegenforgalmi adó érvényesítésére, mivel a tartózkodási idő (vendégéjszaka) utáni idegenforgalmi adót az úgynevezett adóbeszedésre kötelezett (például az üzemeltető, az üdülőt fenntartó szerv, a helyiség tulajdonosa, a rendelkezni jogosult) szedi be. A helyi idegenforgalmi adó összegéről és átvételéről az adóalany részére bizonylatot állít ki. A beszedésre kötelezettnek a megállapított adót akkor is be kell fizetnie, ha azt elmulasztotta beszedni.

Másik olvasónk egy tűzvédelmi feladatokkal foglalkozó (tanácsadás, tűzvédelmi rendszerek felülvizsgálata, szakértés) kft. pénztárgép-használati kötelezettségével kapcsolatban kért segítséget. A cég tűzoltó készülékek cseréjével is foglalkozik, ha azokról az ellenőrzéskor kiderül, hogy selejtesek. Körülbelül évi 120 darab tűzoltó készülék cseréjét bonyolítja, ebből körülbelül 250 ezer forintot bevétele származik. A tevékenységei között szerepel a 4778 TEÁOR kód. Ez alapján a kft.-nek kötelező az online pénztárgép használata?

A vonatkozó rendelet szerint nyugtaadási kötelezettségüknek kizárólag pénztárgéppel tehetnek eleget az egyes – 2009. október 15. napján hatályos TEÁOR ’08 47.1-47.7 és 47.91 szerinti – kiskereskedelmi üzletek és adózók. A felsorolásba a kérdező is beletartozik.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Versenybírói elszámolás

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Ingatlanértékesítés szja-kötelezettségének kezdete

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Üzletrész-tulajdonlás

dr. Buzády Csongor, LL.M. (Berlin)

ügyvéd, vállalatfinanszírozási szakjogász

Buzády és Udvari Ügyvédi Iroda, partner

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink