hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Adó- és illetékcsökkentést javasol az új autókra a GVH

  • MTI/Adózóna

A Gazdasági Versenyhivatal az új gépjárművek forgalomba helyezésével és üzemben tartásával összefüggő költségek (például: regisztrációs adó, illeték) csökkentését javasolja az új autók, ezen belül a környezetkímélőbb típusok vásárlásának ösztönzése érdekében, mindez ugyanis egyebek mellett kedvező hatást gyakorolna a gazdaság fehéredésére – derül ki a GVH piacelemzési tanulmányából, amelyet szerdán juttatott el a hivatal az MTI-hez.

A GVH a 2010-2015-ös időszakra kiterjedő elemzésben a magyarországi új személy- és kishaszongépjármű-forgalmazás és -javítás piacait, valamint a hozzá kapcsolódó biztosítási piac működését vizsgálta.

Az elemzésben rámutattak, hogy a forgalomba helyezett új autók száma 2015-ig sem érte el a 2008-as gazdasági válság előtti szintet, a használt autók száma viszont folyamatosan nő az országban. A magyarországi magas általános forgalmi adó (áfa) kulcs az adókerülés, a fekete-és szürkegazdaság irányába tereli a piaci szereplőket. Ennek hatására a versenyhivatal szerint a drágább új autók vásárlóinak jobban megéri a környező országokban megvásárolni az új autókat és egy külföldi cégen keresztül visszalízingelni azokat. Ez a módszer előnyös a vevőknek, hiszen a környező országokban alacsonyabb az áfa szintje, ugyanakkor hátrányos a magyar gazdaságnak.

Arra is felhívták a figyelmet, hogy 2015-ben a használt autók tették ki a Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett gépjárművek 60 százalékát, míg 2007-ben ez az arány csupán 11 százalék volt. A magyar gépjárműpark átlagos életkora meghaladja a 13 évet, és az import gépjárművek átlagos életkora is jóval 10 év felett van.

A GVH a felmerült problémák megoldása érdekében az új gépjárművek forgalomba helyezésével és üzemben tartásával összefüggő költségek csökkentését, valamint a használt gépjárművek forgalomba helyezésével kapcsolatos költségek differenciálását – például a regisztrációs adó és az eredetiségvizsgálati rendszer újragondolását – javasolja.

A versenyhivatal mindezeken felül a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) piacot is vizsgálta és ennek hatására a kgfb piacon a kampányidőszak ismételt bevezetését javasolta, mert a hivatal szerint a kampányidőszak visszavezetése nagyobb átláthatóságot biztosíthat a fogyasztóknak, a koncentrált váltási időszak pedig hozzájárulhat a verseny élénküléséhez és a biztosítási díjak csökkenéséhez.
A piacelemzés elkészítésénél a versenyhivatal a gépjármű-importőröknek, gépjármű-kereskedőknek és szervizeknek, valamint biztosítóknak küldött adatkérő levelekre, illetve a Központi Statisztikai Hivatal adataira támaszkodott.
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Új lakás bérbeadása, értékesítése

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Területfoglalási díj, fordított áfa

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Tervezési szolgáltatás, fordított áfa

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink