adozona.hu
A német útdíjrendszert bírálják uniós képviselők
//adozona.hu/altalanos/A_nemet_utdijrendszert_biraljak_unios_kepvi_Y4KD7E
A német útdíjrendszert bírálják uniós képviselők
Mulasztással vádolja az Európai Parlament a Bizottságot, amiért az lényegében szemet huny a külföldi gépjárművekkel szemben hátrányos megkülönböztetést alkalmazó német útdíjszedési rendszer felett. A képviselők közös, uniós keretet sürgetnek az útdíjszabályokra.
A német útdíjszedési rendszer, bár a Bizottság elfogadta a változtatásokat, még mindig tartalmaz olyan elemeket, amelyek az uniós jog megsértésének minősülnek, különösen az állampolgárságon alapuló megkülönböztetés tekintetében – állapítja meg szerdán elfogadott állásfoglalásában az Európai Parlament. A képviselők szerint a német útdíjrendszer a változtatások után sem felel meg az EU szabályainak, mert a díjat csak a német sofőrök vonhatják le a gépjárműadóból, a külföldiek nem.
Mivel még a felülvizsgált rendszer is megengedi, hogy a német autósok levonják az útdíjat az adóból, így az nem hárít többletterheket a német fogyasztókra és ezáltal fenntartja az állampolgárságon alapuló közvetett megkülönböztetést – szögezték le ki a képviselők az 510 szavazattal 126 ellenében 55 tartózkodás mellett elfogadott szövegben.
Az EP arra kíváncsi, hogy a Bizottság miért függesztette fel a Németországgal szembeni kötelezettségszegési eljárást.
“A Bizottságnak a Szerződések őreként a jogszabály elfogadása után nyomon kell követnie annak megfelelő végrehajtását és alkalmazását” – mondta ennek kapcsán Karima Delli (francia, zöld) a Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottság elnöke.
A Parlament az állásfoglalásban felszólítja a Bizottságot, hogy tegye közzé a német hatóságok által ismertetett, a „Pkw-Mautra” vonatkozó új intézkedések elemzéséről és azok uniós joggal való összeegyeztethetőségéről szóló információkat.
A képviselők hangsúlyozzák, hogy bármely úthasználatidíj-rendszer, amely állampolgársági alapon közvetlen megkülönböztetést alkalmaz, vagy amely kizárólag a saját állampolgárok számára előnyös adóügyi intézkedésekkel párosul, a megkülönböztetésmentesség az EU működéséről szóló szerződés 18. cikkében rögzített elve megsértésének minősül.
A Parlament szerint közös keretekre van szükség annak érdekében, hogy az Európai Unión belül következetes, tisztességes úthasználatidíj-rendszerek jöjjenek létre. Az Euromatricára és az európai elektronikus útdíjszedési szolgáltatásra vonatkozó jogi szabályozás felülvizsgálata jó lehetőséget teremt egy ilyen keret kidolgozására.
A 2015-ben elfogadott eredeti rendszer megengedte volna a német sofőröknek, hogy a gépjárműadóból vonják le az útdíjat, ezt azonban – mivel a külföldieket diszkriminálta a Bizottság elkaszálta. A jogsértési eljárást felfüggesztették, miután a Bizottság és a német közlekedési minisztérium tavaly decemberben megállapodásra jutott.
„A rendszer jelenlegi állapotában diszkriminatív, ezért ellentétes az Európai Unió alapelveivel, akadályozza a határokon átnyúló mobilitást, és gyengíti az európai egységes piacot. Az autópályák infrastruktúrájának fenntartásához fontos eszköz az útdíj bevezetése, de csak akkor fogadható el, ha az elősegíti a fenntarthatóságot és nem jelent az állampolgárságon alapuló közvetett, például a magyar sofőrökre, fuvarozókra is vonatkozó megkülönböztetést” – jelentette ki hozzászólásában Ujhelyi István, magyar szocialista párti képviselő.
Párttársa, Szanyi Tibor szerint a német útdíj fizetés terve – amely során német állampolgársághoz kapcsolódóan térítenének vissza befizetett díjakat – diszkriminatív és ellentétes az Európai Unió alapelveivel. „Nincs kettős mérce, ez egy erős üzenet a magyar kormány felé is, hiszen egy jól működő közösségben nincs helye a különutas, kivételezős, szélsőjobboldali szabályalkotásnak, politikának” – jelentette ki a szocialista képviselő.
Hozzászólások (0)