adozona.hu
Személygépkocsi bérlése és áfa-levonás: valóban kedvező a változás?
//adozona.hu/afa/Szemelygepkocsi_berlese_es_afalevonas_valob_FUIRNW
Személygépkocsi bérlése és áfa-levonás: valóban kedvező a változás?
2012. január 1-jén megszűnt a személygépkocsi bérbevétele utáni áfa-levonási tilalom, ettől kezdve az áfa-levonási jogosultság az általános szabályok szerint gyakorolható. Első pillantásra úgy tűnhet, hogy az adózók számára egyértelműen kedvező döntés született, a valóság azonban ennél egy kicsit árnyaltabb képet mutat.
Már a máig utolsó adóreform indulásakor is (1988) az az idő tájt inkább még luxuscikknek számító személygépkocsi megkülönböztetett elbánásban részesült. Ez az akkor bevezetett áfa-rendszerében úgy nyilvánult meg, hogy a személygépkocsi hasznosításának különféle módozataihoz áfa-levonási tilalom társult. A korlátozás mögött alapvetően költségvetési bevételi érdekek húzódtak meg, amit kellően indokolni lehetett azzal, hogy a személygépkocsi olyan vagyontárgy, amelynél az áfa-levonásra elviekben jogosító üzleti/vállalkozási célú felhasználás és az áfa-levonásra egyáltalán nem jogosító magán célú felhasználás egyaránt előfordul, és a szétválasztás, elkülönítés nem vagy csak jelentős terhek és kockázatok egyidejű vállalásával oldható meg.
Noha napjainkra a személygépkocsi luxuscikk jellege – finoman fogalmazva is – tűnőben van, korlátozások azért maradtak, mivel az imént említett nyomós érdekek és sajátosságok változatlanul fennállnak. Az áfa-szabályozás mindazonáltal finomodott, és a mostani változást megelőzően az a helyzet alakult ki, hogy az adóhalmozódás mérséklése érdekében az áfa-levonási tilalom feloldásra került mindazokban az esetekben, amikor a személygépkocsi – egészben vagy túlnyomó részben – közvetlenül bevételszerző tevékenység tárgyává vált. Ennek utolsó állomása 2008. január 1-je volt, amikor a személygépkocsi-bérletre vonatkozóan a bérbeadással hivatásszerűen foglalkozó kapta meg a korábban a bérbevevőt megillető áfa-levonási jogosultságot, utóbbi viszont elvesztette azt. A korlátozás ily módon azokat érintette egységesen, akik a személygépkocsit saját, nem közvetlen bevételszerzési célra használták, függetlenül attól, hogy az tulajdonukban volt-e vagy nem. A nemrég hatályba lépett törvénymódosítás ezt a szabályozási logikát írta át.
Hozzászólások (0)