adozona.hu
Számlázás szoftverhasználatért külföldi magánszemélynek
//adozona.hu/afa/Szamlazas_szoftverhasznalatert_kulfoldi_mag_C2ZBSG
Számlázás szoftverhasználatért külföldi magánszemélynek
Olvasónk arról érdeklődött, hogy milyen áfakulccsal kell számláznia a következő esetekben: 1. Belföldi áfakörös adóalany számláz szoftverhasználati díjat más európai uniós tagállamban lakóhellyel rendelkező magánszemélynek 2. Belföldi áfakörös adóalany számláz szoftverhasználati díjat európai unión kívüli lakóhellyel rendelkező magánszemélynek. Bunna Erika adótanácsadó válaszolt.
A szoftverhasználati díj határozottan elektronikusan nyújtott szolgáltatás, amelynek teljesítési helye speciális, az alábbiak (áfatörvény) szerint:
45/A § (1) A következő, nem adóalany részére nyújtott szolgáltatások esetében a teljesítés helye az a hely, ahol ezzel összefüggésben a szolgáltatást igénybevevő nem adóalany letelepedett, letelepedés hiányában pedig, ahol lakóhelye vagy szokásos tartózkodási helye van:
a) telekommunikációs szolgáltatások;
b) rádiós és audiovizuális médiaszolgáltatások;
c) elektronikus úton nyújtott szolgáltatások.
(2) E § alkalmazásában elektronikus úton nyújtott szolgáltatás különösen:
a) elektronikus tárhely rendelkezésre bocsátása, honlap tárolása és üzemeltetése, valamint számítástechnikai eszköz és program távkarbantartása,
b) szoftver rendelkezésre bocsátása és frissítése,
c) kép, szöveg és egyéb információ rendelkezésre bocsátása, valamint adatbázis elérhetővé tétele,
d) zene, film és játék – ideértve a szerencsejátékot is – rendelkezésre bocsátása, valamint politikai, kulturális, művészeti, tudományos, sport- és szórakoztatási célú médiaszolgáltatás, illetőleg ilyen célú események közvetítése, sugárzása,
e) távoktatás,
feltéve, hogy a szolgáltatás nyújtása és igénybevétele globális információs hálózaton keresztül történik. A szolgáltatás nyújtója és igénybe vevője közötti, ilyen hálózaton keresztüli kapcsolat felvétele és tartása – ideértve az ajánlat tételét és elfogadását is – azonban önmagában még nem elektronikus úton nyújtott szolgáltatás.
Tehát a teljesítés helye a magánszemély letelepedettsége szerint alakul, azaz helyi áfával szükséges a számlát kiállítani, belföldi áfa érintettsége az ügyletnek nem lesz.
Közösségi magánszemélyek esetén mentesülési lehetőség van, 10 000 euró alatt, az áfatörvény 49/A §-ában foglalt feltételek teljesülése esetén. (Ekkor belföldi áfás számla állítható ki.)
49/A § (1) A 29. § a) pontja és a 45/A § nem alkalmazandó a terméket értékesítő vagy szolgáltatást nyújtó adóalanyra vonatkozó következő feltételek együttes teljesülése esetén:
a) kizárólag a Közösség egy tagállamában telepedett le gazdasági céllal, gazdasági célú letelepedés hiányában kizárólag a Közösség egy tagállamában van lakóhelye vagy szokásos tartózkodási helye,
b) a szolgáltatást olyan nem adóalany részére nyújtja, aki (amely) a Közösségnek az a) pontban meghatározottaktól eltérő tagállamában telepedett le gazdasági céllal, gazdasági célú letelepedés hiányában rendelkezik ott lakóhellyel vagy szokásos tartózkodási hellyel, vagy a terméket az a) pontban említett tagállamtól eltérő tagállamba szóló rendeltetéssel adja fel küldeményként vagy fuvarozza el,
c) az adott naptári évben, valamint – feltéve, hogy ilyen termékértékesítést vagy szolgáltatásnyújtást teljesített – az adott naptári évet megelőző naptári évben a b) pontban meghatározott termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás ellenértékének – adó nélkül számított és éves szinten göngyölített – összege nem haladja meg a 10 000 eurónak megfelelő pénzösszeget.
Amennyiben a fenti értékhatárt meghaladják, az adminisztratív kötelezettségek az OSS rendszer segítségével teljesíthetőek.
Harmadik országos magánszemélyek esetén viszont a számlázás lebonyolítása miatt ottani regisztrációra lehet szükség, amelyet az ottani jogszabályok fognak pontosan definiálni.
Hozzászólások (1)
A cikk hiányos tartalmú.
A harmadik országbeliek esetén közvetlenül alkalmazandó szabályként az EU rendeletben írja elő főszabályként a harmadik országbeli felé való szolgáltatásnyújtás áfa mentességét. Az általános szöveg viszont nem egyértelmű és magyarázatra szorul. Ezek a magyarázó megjegyzések azonban jogilag nem kötelező erejűek, csupán gyakorlati útmutatást és tájékoztatást adnak arról, hogy az Európai Bizottság Adóügyi és Vámuniós Főigazgatóságának véleménye szerint hogyan kell az uniós jogot alkalmazni. A magyarázat arra is kitér, hogy a szolgáltatásnyújtó feladata eldönteni, hogy melyik két, egymásnak nem ellentmondó bizonyítékot tartja a legmegbízhatóbbnak az igénybevevő tartózkodási helyének meghatározásakor, úgy hogy egyensúly legyen a bizonyítás aránytalanul nagy terhének és a visszaélés elkerülése között. E mellett a tagállami adóhatóságoknak nem „elfogadási”, hanem ellenbizonyítási lehetőséget adna a Bizottság. A legalább két feltételt az alábbiakból lehet teljesíteni:
a) az igénybevevő számlázási címe;
b) az igénybevevő által használt eszköz internetprotokoll (IP) címe, vagy bármely
földrajzi helymeghatározási módszer;
c) a banki adatok, például az a hely, ahol a fizetéshez használt bankszámlát vezetik,
vagy az igénybevevő adott banknál nyilvántartott számlázási címe;
d) az igénybevevő által használt előfizetői azonosító modul (SIM) kártyán tárolt
nemzetközi mobil előfizetői azonosító (IMSI) mobil országkódja (MCC).