adozona.hu
Elektromos személygépkocsi kezelése az áfa szempontjából
//adozona.hu/afa/Elektromos_szemelygepkocsi_kezelese_az_afa__ETCJM9
Elektromos személygépkocsi kezelése az áfa szempontjából
Sok kérdés érkezik az Adózónához az elektromos személygépkocsik áfakezelésével kapcsolatosan, ezért írásunkban összefoglaltuk a legfontosabb tudnivalókat.
Az elektromos személygépkocsi áfa szempontjából nem kezelendő másként egy általános személygépkocsitól, mivel az áfatörvény nem tesz különbséget a meghajtás tekintetében, csak és kizárólag vámtarifaszám alapján dolgozik.
Az áfatörvény 124. §-a kimondja, hogy a 8703-as vámtarifaszámba tartozó eszközök – gépjárművek – olyan eszköznek minősülnek, amelyek után alapesetben áfalevonás nem érvényesíthető. Innentől kezdve pedig az általános szabályok érvényesek az elektromos autókra is.
Mi számít elektromos autónak?
Elektromos autó a tisztán elektromos személygépkocsi, melyben legalább egy elektromos energiatároló eszköz, egy elektromos áramátalakító és olyan elektromos gép található, amely a gépjármű meghajtásához az elektromos áramot át tudja alakítani. Az áramon kívül a gépjármű meghajtásához más erőforrás nem szükséges.
A „plug-in-hibrid” rendelkezik áramátalakítóval, a külső töltéshez szükséges csatlakozóval, és így elektromos meghajtással legalább 25 km megtételére képes. Az áramon kívül a gépjármű üzemeltetéséhez üzemanyagra is szükség van.
Növelt hatótávolságú hibrid gépkocsi, ami elektromos meghajtással legalább 50 km megtételére képes. Az áramon kívül a gépjármű üzemeltetéséhez üzemanyagra is szükség van.
OLVASSA TOVÁBB cikkünket, hogy megtudja a beszerzésre, az üzemeltetésre, a szokásos használathoz kapcsolódó költségekre és az értékesítésre irányadó áfaelőírásokat!
Hozzászólások (3)
Tisztelt Hozzászólók! Köszönjük észrevételüket, a cikk szerzőjével történt konzultációt követően, 2024.07.03. 22:50 órakor módosítottuk cikkünk tartalmát. Üdvözlettel: az Adózóna csapata
Én is korrekciókat javaslok.
A biztosításhoz nem szokott áfa kapcsolódni. Az EUB C‑224/11. számú ítélete alapján a lízingbeadó (bérbeadó) áfa mentesen közvetítheti a biztosítási díjat a lízingbevevő (bérlő) számára.
A levonási jog nem "a legalább 90%-ban bérbeadási tevékenység érdekében szerzik be" fordulatra jár, hanem az idő 90%-ban bérbeadott jármű esetére, bár egyes vélemények szerint nem kell a 90%-ot ténylegesen teljesíteni, hanem elég a szándék, akkor is, ha éppen nincs bérlő. Ezt hajók esetében a NAV már visszaigazolta a hajózási időszakon kívüli időre.
A 87.§ alapján akár már néhány hónappal később is áfa mentes a személygépkocsi eladás, ha azt a tárgyi eszközként szerezték be és úgy is használták, de aztán mégis muszáj volt eladni. Ilyenkor korrekció nincs, a teljes áfa bukóban marad.
Ki kellett volna elemezni a nyílt végű lízing és bérletre vásárlást, mert ezek áfájának fele levonható a személyes használat ténye ellenére. Sajnos zavaros, hogy a levonási jog tiltásával garantált az állambácsi levonási jogot, de néhány évnyi vita után az 50% levonási jog támadásával felhagyott a NAV, még akkor is, ha a magánhasználat nem lett leadózva. Mindez azért disszonáns, mert az elektromos meghajtású személygépkocsik esetében a cégautóadó általában NULLA.
Az utolsó két bekezdéssel kapcsolatban lenne meglátásom:
Ha már a beszerzést illetően nem volt Áfa levonási jogom, mert saját céges célra (mint tárgyi eszköz) szereztük be a személygépkocsit, akkor a példa béli esetben, amikor 3 év után szinten ÁFA nélkül értékesítjük, mit is kellene korrigálni?
Nem értem hogy a továbbértékesítés céllal beszerzett személygépkocsit - ami készlet, azon belül is áru - miért kellene figyelni az ÁFA 135-136 alapján, amikor ezen két paragrafus az áfa törvény szerinti tárgyi eszközökre vonatkozik ( 1 éven túl szolgálja a vállalkozási tevékenységet).