hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Elektromos személygépkocsi kezelése az áfa szempontjából

  • Gyüre Ferenc adótanácsadó
3

Sok kérdés érkezik az Adózónához az elektromos személygépkocsik áfakezelésével kapcsolatosan, ezért írásunkban összefoglaltuk a legfontosabb tudnivalókat.

Az elektromos személygépkocsi áfa szempontjából nem kezelendő másként egy általános személygépkocsitól, mivel az áfatörvény nem tesz különbséget a meghajtás tekintetében, csak és kizárólag vámtarifaszám alapján dolgozik.

Az áfatörvény 124. §-a kimondja, hogy a 8703-as vámtarifaszámba tartozó eszközök – gépjárművek – olyan eszköznek minősülnek, amelyek után alapesetben áfalevonás nem érvényesíthető. Innentől kezdve pedig az általános szabályok érvényesek az elektromos autókra is.

Mi számít elektromos autónak?

Elektromos autó a tisztán elektromos személygépkocsi, melyben legalább egy elektromos energiatároló eszköz, egy elektromos áramátalakító és olyan elektromos gép található, amely a gépjármű meghajtásához az elektromos áramot át tudja alakítani. Az áramon kívül a gépjármű meghajtásához más erőforrás nem szükséges.

A „plug-in-hibrid” rendelkezik áramátalakítóval, a külső töltéshez szükséges csatlakozóval, és így elektromos meghajtással legalább 25 km megtételére képes. Az áramon kívül a gépjármű üzemeltetéséhez üzemanyagra is szükség van.

Az Adózóna áfával kapcsolatos további írásait ITT találja. "EÁfa 2024; a digitális adózás új korszaka" című webináriumunkat ITT vásárolhatja meg; "Nemzetközi ügyletek áfája", valamint "Áfa – speciális esetek" című kiadványainkat ITT rendelheti meg kiadói kedvezménnyel.

Növelt hatótávolságú hibrid gépkocsi, ami elektromos meghajtással legalább 50 km megtételére képes. Az áramon kívül a gépjármű üzemeltetéséhez üzemanyagra is szükség van.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, hogy megtudja a beszerzésre, az üzemeltetésre, a szokásos használathoz kapcsolódó költségekre és az értékesítésre irányadó áfaelőírásokat!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (3)
Adózóna

Tisztelt Hozzászólók! Köszönjük észrevételüket, a cikk szerzőjével történt konzultációt követően, 2024.07.03. 22:50 órakor módosítottuk cikkünk tartalmát. Üdvözlettel: az Adózóna csapata

Ruszin Zsolt

Én is korrekciókat javaslok.

A biztosításhoz nem szokott áfa kapcsolódni. Az EUB C‑224/11. számú ítélete alapján a lízingbeadó (bérbeadó) áfa mentesen közvetítheti a biztosítási díjat a lízingbevevő (bérlő) számára.

A levonási jog nem "a legalább 90%-ban bérbeadási tevékenység érdekében szerzik be" fordulatra jár, hanem az idő 90%-ban bérbeadott jármű esetére, bár egyes vélemények szerint nem kell a 90%-ot ténylegesen teljesíteni, hanem elég a szándék, akkor is, ha éppen nincs bérlő. Ezt hajók esetében a NAV már visszaigazolta a hajózási időszakon kívüli időre.

A 87.§ alapján akár már néhány hónappal később is áfa mentes a személygépkocsi eladás, ha azt a tárgyi eszközként szerezték be és úgy is használták, de aztán mégis muszáj volt eladni. Ilyenkor korrekció nincs, a teljes áfa bukóban marad.

Ki kellett volna elemezni a nyílt végű lízing és bérletre vásárlást, mert ezek áfájának fele levonható a személyes használat ténye ellenére. Sajnos zavaros, hogy a levonási jog tiltásával garantált az állambácsi levonási jogot, de néhány évnyi vita után az 50% levonási jog támadásával felhagyott a NAV, még akkor is, ha a magánhasználat nem lett leadózva. Mindez azért disszonáns, mert az elektromos meghajtású személygépkocsik esetében a cégautóadó általában NULLA.

realterdik

Az utolsó két bekezdéssel kapcsolatban lenne meglátásom:

Ha már a beszerzést illetően nem volt Áfa levonási jogom, mert saját céges célra (mint tárgyi eszköz) szereztük be a személygépkocsit, akkor a példa béli esetben, amikor 3 év után szinten ÁFA nélkül értékesítjük, mit is kellene korrigálni?

Nem értem hogy a továbbértékesítés céllal beszerzett személygépkocsit - ami készlet, azon belül is áru - miért kellene figyelni az ÁFA 135-136 alapján, amikor ezen két paragrafus az áfa törvény szerinti tárgyi eszközökre vonatkozik ( 1 éven túl szolgálja a vállalkozási tevékenységet).

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Tárgyi eszköz áfakiigazítás

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Használtszemélygépjármű-kereskedelem

Nagy Norbert

adószakértő

Szövetkezeti közösségi alap

Nagy Norbert

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 szeptember
H K Sze Cs P Sz V
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Együttműködő partnereink