hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Nem veszi át a korábbi ügyfél a könyvelési anyagokat: ki felel az iratok megőrzéséért?

  • dr. Császár Zoltán adótanácsadó, jogász

Korábbi cikkünkben azzal az esetkörrel foglalkoztunk, amikor a könyvelő megbízatása megszűnése után elérhetetlenné válik, és nem adja vissza a gazdálkodónak a könyvelési anyagokat. Jelen cikkünkben a nem tankönyv szerinti elválás másik esetét vizsgáljuk meg, amikor a könyvelő vagy könyvelőiroda a szerződéses kapcsolat megszűnése után szeretné visszaadni a könyveléshez szükséges anyagokat korábbi ügyfelének, aki viszont nem veszi azt át.

Ilyen fordulhat elő például akkor, amikor megígérte ugyan a korábbi ügyfél, hogy – a szokásos iratátadási rutinnak és a könyvelőiroda általános szerződéses feltételeinek megfelelően – elmegy az említett dokumentumokért, mégsem tesz ennek eleget, vagy a könyvelőiroda által küldött ajánlott, tértivevényes levél visszaérkezik a postától „nem kereste” vagy a „kézbesítés akadályozott” megjelöléssel. Kérdésként merülhet fel, hogy ha nem jelentkeznek a könyvelőiroda korábbi ügyfelei, hogy kérik az anyagok átadását, a könyvelőirodának kötelessége-e a régi ügyfelek felkutatása.

Első lépésként le kell szögezni, hogy a könyvelőiroda ügyfeleinek tulajdonát képező minden dokumentum, könyvelési bizonylat átadása-átvétele a könyvelőiroda és az ügyfelei között létrejött szerződés alapján történik. A felek szerződésen alapuló kötelezettségeinek teljesítésére a polgári jog szabályai  irányadók, erre tekintettel a felek közötti szerződéses kapcsolatból származó vitás kérdések rendezésének lehetséges módjai vonatkozásában a Polgári törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.) ad eligazítást.

Kapcsolódó cikkünk: Lelépett a könyvelő, nem adja át az iratokat, mit tehet a cég?

Magánjogi szempontból tehát a felek közti megállapodásból kell alapvetően kiindulni, a könyvelőiroda és az ügyfelei között nem rendezett kérdésekkel az adójogszabályok nem foglalkoznak. Abban az esetben, ha erre nézve nincs rendelkezés – sem a könyvelőiroda és az ügyfél között, sem pedig a polgárjogi szabályokban –, a könyvelőirodának nincs olyan kötelezettsége, hogy a jogviszony megszűnését követően továbbra is tárolnia kellene a korábbi ügyfele könyvelési anyagait.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyben részletezzük az iratmegőrzési kötelezettségre vonatkozó  jogszabályi előírásokat!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Cafeteria

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Globális minimumadó 2024-re

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Állami ösztöndíj ledolgozása

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink