adozona.hu
A NAV-val hajtatná be kinnlevőségét? Ezeket muszáj tudnia
//adozona.hu/adozas_rendje/A_NAVval_hajtatna_be_kinnlevoseget_Ezeket_m_RDXQYG
A NAV-val hajtatná be kinnlevőségét? Ezeket muszáj tudnia
Fontos tájékoztatót közölt az adók módjára behajtandó köztartozások elektronikus úton történő behajtásával kapcsolatosan a megkereső szervezetek részére a NAV.
Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (a továbbiakban: Art.) 161. § (1) bekezdés 2017. január 1. napjától hatályba lépett rendelkezése alapján az adók módjára behajtandó köztartozásnak minősülő fizetési kötelezettséget megállapító, nyilvántartó szerv, illetőleg a köztartozás jogosultja a fizetési határidő lejártát követő 15 nap elteltével elektronikus úton megkeresi az adóhatóságot behajtás végett, ha a köztartozás összege eléri vagy meghaladja a 10 ezer forintot, az ingatlan nyilvántartási eljárás igazgatási szolgáltatási díja, a szabálysértési költség, valamint az elővezetési költség esetén az 5000 forintot.
A törvényi rendelkezés módosított szövege alapján tehát az adók módjára behajtandó köztartozásnak minősülő fizetési kötelezettséget megállapító, nyilvántartó szerv, illetőleg a köztartozás jogosultja (a továbbiakban: Megkereső) 2017. január 1. napját követően már csak elektronikus úton juttathatja el a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (a továbbiakban: NAV) az Art. 161. § rendelkezéseivel érintett megkereséseit.
A behajtási megkeresések benyújtásának előfeltétele, hogy a Megkeresők a kapcsolódó ügyviteli folyamatokra regisztrálják magukat, és ennek eredményeként rendelkezzenek a megkeresések NAV általi befogadásához szükséges egyedi regisztrációs azonosító számmal.
A regisztrációs eljárásban a Megkeresőnek – kizárólag a NAV által rendszeresített regisztrációs nyomtatványokon – meg kell jelölnie, hogy milyen jogcímen, milyen jogszabályi felhatalmazás alapján, és ilyen szervezeti hierarchiai szinten adhat át a NAV részére hátralékos kötelezettséget végrehajtási eljárás lefolytatása céljából. A regisztráció során a NAV-nak azt kell vizsgálnia, hogy a kérelemben megadott jogcímek és az azokhoz kötött jogszabályi rendelkezések megfelelnek-e a hatályos jogszabályi rendelkezésekben foglaltaknak, illetve hogy azok köthetők-e a kérelmet benyújtóhoz, mely összefüggések megléte esetén biztosítható ténylegesen a megkeresői státusz. Mindezen feltételek fennállása esetén veszi fel megkeresői nyilvántartásába a NAV a Megkeresőt, és biztosít számára egy regisztrációs azonosító számot, mellyel a megkeresések benyújtásakor tudja azonosítani magát.
A regisztrációs kérelmek kapcsán a NAV az alábbiakra hívja fel a megkeresők figyelmét:
- a regisztrációs kérelem kizárólag papír alapon nyújtható be, és a visszaigazolás is kizárólag papír alapon történik,
- a regisztráció a szervezethez kötődik, tehát az adott szervezetnek kell regisztrálnia, nem pedig a szervezet ügyintézőinek külön-külön,
- a kapcsolattartó személy feltüntetése csak a regisztrációs eljárás során esetlegesen felmerülő kérdések tisztázása érdekében szükséges.
A sikeres regisztrációt követően lesz lehetőség az adók módjára behajtandó megkeresések elektronikus úton történő benyújtására ügyfélkapun vagy hivatali kapun keresztül:
1. Ügyfélkapun keresztül történő benyújtás
A behajtási megkeresések elektronikus beküldésére ügyfélkapun keresztül az EMEGKER űrlap által van lehetőség. Az elektronikus űrlap sikeres benyújtáshoz szükséges:
- fentiekben részletezett eljárás során a NAV által megképzett regisztrációs szám,
- a behajtási megkeresésekkel foglalkozó személyeknek ügyfélkapus regisztráció,
- a benyújtó személy részére a megkereső szervezet által kiállított, érvényes, állandó meghatalmazás (EGYKE nyomtatvány),
- az Általános Nyomtatványkitöltő keretprogram (ÁNYK) letöltése és telepítése,
- az EMEGKER űrlap letöltése és telepítése.
Az EGYKE állandó meghatalmazás kitöltésében a megkereső székhelye szerint illetékes NAV igazgatóság tud segítséget nyújtani.
2. Hivatali kapun keresztül történő benyújtás
A behajtási megkeresések elektronikus beküldésére hivatali kapun keresztül az EMEGKERH űrlapon keresztül van lehetőség. Az elektronikus űrlap sikeres benyújtáshoz szükséges:
- fentiekben részletezett eljárás során a NAV által megképzett regisztrációs szám,
- a regisztráló szervnek hivatali kapu megnyitása,
- a behajtási megkeresésekkel foglalkozó személyeknek ügyfélkapus regisztráció,
- az Általános Nyomtatványkitöltő keretprogram (ÁNYK) letöltése és telepítése,
- az EMEGKERH űrlap letöltése és telepítése.
Az EMEGKER, illetve EMEGKERH űrlap tömeges benyújtása
A NAV arra is biztosít lehetőséget, ha a Megkereső egyszerre tömegesen kíván (több száz, vagy akár több ezer) megkeresést benyújtani, azonban a tömeges benyújtáshoz a Megkereső részéről informatikai fejlesztés szükséges. Tömeges benyújtási igény esetén, illetve szakmai jellegű kérdésekben a NAV Központi Irányítás Felszámolási és Végrehajtási Főosztálya áll az ügyfelek rendelkezésére (ki.fvf@nav.gov.hu), informatikai kérdésekben http://nav.gov.hu/nav/e-ugyfsz/levelkuldes e-mail címre várják a jelzéseket.
Hozzászólások (0)