adozona.hu
Új uniós lehetőség, változtak az alanyi adómentesség szabályai – II. rész
//adozona.hu/afa/Uj_unios_lehetoseg_valtoztak_az_alanyi_adom_BTFUTC
Új uniós lehetőség, változtak az alanyi adómentesség szabályai – II. rész
Az alanyi adómentesség szabályozása 2025 január első napjától lényegesen megváltozott. Cikksorozatunk második részében ismertetjük, hogy milyen bejelentési és adatszolgáltatási kötelezettségekkel jár a változás az alanyi adómentességet választó adóalanyoknál.
Cikksorozatunk első részét itt olvashatja el! |
A bejelentést követően az adott tagországi adóhatóság lényegében egy adószámot állapít meg az adóalany részére. Hivatalos megnevezése ennek az adószámnak „azonosítószám”. Ez az azonosítószám egyedi, amelyet onnan lehet megismerni, hogy a végén található benne egy „EX” utótag, melyet kizárólag olyan adóalanyok kaphatnak meg, akik valamely tagállamban alanyi adómentességet választottak. Ezt az azonosító számot két adóhatóság „validálja”. Az egyik az, akihez megtették a bejelentést, a másik adóhatóság pedig az, ahova be akarnak jelentkezni alanyi adómentességre. Ha egy azonosítószám legeneráltak, akkor függetlenül attól, hogy az adóalany hány tagállamba jelentkezik be alanyi adómentes adóalanyként, mindenhol ugyanez lesz az azonosítószáma.
TARTSON VELÜNK az Adózón webináriumán! eÁfa 2025: a digitális adózás jelene – főkuszban a gyakorlati tapasztalatok |
Minden tényezőt, feltételt két adóhatóság vizsgál. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha egy magyar adóalany szeretne Spanyolországban alanyi adómentességet választani, akkor az adóalany a magyar adóhatósághoz küldi a bejelentést, de az azonosítószám megadásától kezdve, a feltételek vizsgálatán át a szükséges átvilágításig a spanyol és a magyar adóhatóság együttműködve fog dolgozni. Egyébként a bejelentőlapnak tartalmaznia kell az adóalany nevét, tevékenységét, adószámát, címét, a Közösségi tagország vagy tagországok megnevezését, és magát azt a nyilatkozatot, hogy várhatóan nem fogja elérni a 100 ezer eurós közösségi bevételi értékhatárt.A teljes ügyintézési idő szabályozás alapján 35 nap, melyből 15 napig a hazai adóhatóság dolgozik a bejelentésen, majd a következő időintervallumban a partner adóhatóság. Ez az ügyintézési határidő azért fontos, mert közösségi szabály, hogy ha az adóhatóságok elmulasztják értesíteni az adóalanyt a 35. nap végéig, akkor az adóalany megkezdheti a tevékenységét az adott tagországban, mint alanyi adómentes adóalany.
OLVASSA TOVÁBB CIKKÜNKET, amelyben részletezzük a bejelentkezés utáni adózói és adóhatósági kötelezettségeket!
Hozzászólások (0)