adozona.hu
Volt egyszer egy meghatalmazott – cégkapus átállás zökkenőkkel
//adozona.hu/2019_es_valtozasok/Volt_egyszer_egy_meghatalmazott__cegkapus_a_4K8NCN
Volt egyszer egy meghatalmazott – cégkapus átállás zökkenőkkel
Önnek is volt már problémája a cégkapuval? Az alábbiakban egy súlyos következményekkel járó esetet ismertetünk.
Egy tanulságos történet, amelyre senki sem számított, és a döntéshozók szándékát sem tükrözheti.
Történt, hogy egy társaság, amelyet hívjunk Illuzionista Kft.-nek, Houdini János munkavállalóját jelölte ki állandó meghatalmazottnak az adóhivatal előtt, aki a cégkapuátállás során egyszer csak eltűnt rendszerben.
Mint azt tudjuk, hiába készül egy új rendszer, a bevezetése körül mindig vannak nehézségek és váratlan helyzetek. Még akkor is, ha a rendszer tesztelésére 1 éves „tesztidőszak” áll rendelkezésre. Ennyi ideje volt ugyanis legalább a NAV-nak, hogy átálljon az ügyfélkapu használatáról a cégkapu használatára. A 2018-as év, amikor akár ügyfélkapun, akár cégkapun levelezhetett velünk a NAV, érdekes időszak volt. Számos ügyfelet képviselünk NAV ellenőrzések, végrehajtások, fizetési kedvezmények, illetve egyéb NAV eljárások során, és sokszor munkánkat több partnerünkkel együtt látjuk el. A 2018-as évben sikerült például ügyfelünkkel kapcsolatos iratokat kapnia a társaságunk régi ügyvezetőjének, új ügyvezetőjének, cégvezetőjének, együttműködő ügyvédjének, sőt még a könyvelését végző társaság ügyvezetőjének ügyfélkapujára is. A NAV munkatársainak sem volt könnyű dolga, mert a rendszer hébe-hóba dobott ki neveket, akiknek lehetett iratot küldeni. Történtek olyan esetek is, amikor meghatalmazást adtunk be adóellenőrzésre, de onnantól fogva a cég összes benyújtott bevallását is megkaptuk. (Ugye nem kell mondanunk, hogy ilyenkor hány e-mail érkezik, amelyből ember legyen a talpán, aki kiszűri a lényeges iratokat.)
Éppen ezért alig vártuk a 2019-től kötelező cégkapus átállást, így végre a NAV nem az egyes személyekkel áll kapcsolatban, hanem magával a társasággal. Alapvetően ez elég jól indult, attól függetlenül, hogy ritkán sikerül ügyfélkapura is kapni egy-két iratot, de összességében ez jól működik és elég szerteágazóan lehet jogosultságokat adni.
Ellenben az történt egy esetben, hogy egy döntésről az Illuzionista Kft. adózó úgy értesült, hogy bankszámláján megjelent egy jelentősebb összegű inkasszó. Ez annak tudható be, mivel az eddigi ügyfélkapu helyett a kommunikáció átterelődött a cégkapura és így az eddigi állandó meghatalmazott Houdini János nem értesült az adóhatósági határozat megérkezéséről (elesve az alap-jogorvoslati lehetőségektől, amely valószínűleg fordított volna az ügyön, és felkészületlenül egy végrehajtási eljárásra, amelyet akár egy részletfiztéssel megúszhatott volna), mivel az új rendelkezések gyakorlatában, amennyiben a társaság alkalmazottja a meghatalmazott, akkor elég a társaság cégkapujára kézbesíteni egy iratot, és nem a meghatalmazott ügyfélkapujára vagy legalább mindkettőre. A bejelentett meghatalmazott Houdini János még csak egy egysoros tájékoztatást sem kapott róla. Ugyan álláspontunk szerint ez adózási alapelvet is sért, a NAV szerint ez így rendben van, mondván: miért nem adott a cégkapu megbízott további jogosultságot a meghatalmazott számára.
OLVASSA TOVÁBB CIKKÜNKET, amelyben tippeket adunk arra, hogyan úszhatók meg a cégkapus galibák!
A teljes cikkhez előfizetőink, illetve 14 napos próba-előfizetőink férnek hozzá, ha e-mail-címük és jelszavuk megadásával belépnek az oldalra.
Hozzászólások (8) , melyek közül a legfrissebbek:
A cégek egy része még nem állt át arra, hogy a törvényi szabályozás kihirdetése, 2018.jan.1-től kezdődően a hivatalos levelek a Cégkapuba érkeznek és a természetes személyek pedig az ügyfélkapun keresztül kellene hogy kommunikáljanak. Ez azt jelenti, hogy naponta minden cégnek meg kellene néznie, ellenőrizni kellene, hogy érkezett-e valamilyen hivatalos üzenete a Cégkapuba. Ha ezt nem teszi számolnia kell az esetleges negatív következményekkel a kézbesítési vélelem beállta miatt.
A feleslegesnek érzett teher enyhítésére azért van megoldásunk, hogy egyszerűbb,biztonságosabb legyen a Cégkapun keresztüli üzenetküldés és fogadás.
Készítettünk az e-Jogsegédnél egy olyan előtét rendszert a Cégkapuhoz, amely megkönnyíti a felhasználóink számára a be- és kimenő dokumentumok kezelést.
Tömeges szelektív letöltés, aktualizált nyomtatványok, rendszerezés, szabály szerint csatornákba rendezés, korlátlan mentés és tárhely a 30 nap helyett 5 év időtartamra.
További információ www.e-cegkapu.hu
2017.09.05-én, a Belügyminisztérium nagytermében javaslatot tettem a cégkapu bevezetés elhalasztásra vonatkozóan. Az adóhatóság jelen lévő - feszült figyelemmel hallgató - képviselői falfehérré váltak, amikor Hajzer Károly helyettes államtitkár úr, Gaál Barnával egyetértésben a javaslatom elvetését adta válaszul. Én erre közöltem, hogy akkor felmenő rendszerben kell bevezetni a cégkaput és az újonnan alakult cégeknél és önkéntesen jelenhetne meg a használata, amíg nem tudjuk, hogy a cégkapu az micsoda és hogyan funkcionál. Én az átmeneti időre 10 évet javasoltam. Ezt is elvetették.
Aztán az adóhatóság részéről Sinkáné dr. Csendes Ágnes higgadt és diplomatikus hangnemben jelezte, hogy a NAV halasztást kér.
Erre már másként reagált Hajzer Károly és elkezdték azt elemezgetni, hogy melyik jogszabályba lehet "berakni" a NAV mentesítését. A mentesítésről aztán kiderült, hogy kevés volt, így a NAV 2019.01.01-től továbbra is hibrid rendszert üzemeltet, ami szembehelyezkedik az alkalmazhatatlan jogszabállyal és egyszerre engedi a cégkapus és ügyfélkapus beküldést jogi személyekre.
Időközben a NAV képtelen volt fékentartani a bürokratáit, így egy sor felesleges dologgal telehányták a joghatást kiváltó üzenetekre kitalált tárhelyet. Ezeket az üzeneteket elkülöníteni szinte lehetetlen, mi szinezőket használunk, nem túl nagy sikerrel (a Chrome szinezője ráadásul lefagyasztja a böngészőt).
A cégkapu nincs kész!
A NISZ Zrt 18 hónapja tud a lefontosabb tárhelyi fejlesztési igényekről. 2019 májusától viszont eljátszották, hogy "begyűjtik" a cégkapuval kapcsolatos javaslatokat, mintha amnéziásak lennének. Fejlesztés azóta se történt. A minap viszont összekapcsolták a SZÜF és a tárhely megjelenítését. A legördítősáv most már mindig az elejére ugrik egy cégkapu lekérdezése után ellehetetlenítve a tárhelyek egyenkénti áttekintését. a FairConto Zrt már több, mint 400 cégkaput kezel, a tárhelyi figyelést végző kollégám azonnal jelezte, hogy felmondja ezt a megbízást. Azóta átszervezéssel tudjuk "tartani a frontot". A helyzet egyre aggasztóbb.
A cégkapu egy tipikus kormányzati botrány, amely a hibás belügyminisztériumi döntésre vezethető vissza.
Igen a cégkapu bevezetésével kapcsolatosan úgy kellett volna 1 év türelmi időt hagyni az adózóknak, hogy addig a NAV már cégkapun keresztül levelezik és ha bármi gond van akkor annak nem lehet komoly következménye vagy azt megküldik hagyományos módon is. Így akár úgy lehet akár kicsi akár óriási adóhiányt (adófizetési kötelezettséget) megállapítani végelegesen, akár jogtalanul, hogy az adózó nem is tud róla. Én úgy gondolom ez nem lehet a célja a cégkapunak, ráadásul úgy, hogy a NAV 1 év türelmi időt kapott a bevezetésre, amikor mondhatni hébe hóba használta csak a cégkaput és szinte minden ügyfélkapun keresztül bonyolódott. Ráadásul csak magyar nyelven jönnek az üzenetek és a magyarul nem beszélő ügyvezetők nem értik mit kapnak, arról nem beszélve, hogy érkezik a csomó lényegtelen egyéb üzenet.
Egyet értek, hogy teljesen el kéne különíteni a cégkapus fontos és a bevallással kapcsolatos "lényegtelen" üzeneteket. Hozzáteszem van amikor nagyon fontosak (de az, hogy hibátlan az érdektelen, a hibásat kéne kihangsúlyozni, mert sajnos több olyat láttam, hogy az ügyfél vagy a könyvelő átsiklott felette).
Igen az EBEV esetében kizárólag a NAV-os dokumentumok kérdezhetőek le, tehát a többi üzenet könnyedén elkallódhat.
A cégkapu még nincs kész. Az élesben való tesztelés és berhelés a Belügyminisztérium ötlete volt.
A cikk 4. pontjában említett eBEV 'lekérdezés' menüpontban sajnos nem kérhető le az összes cégkapura érkezett üzenet, csak a NAV-tól érkezettek. Így nem kérhetők le (és sehonnan máshonnan) pl. az önkormányzatoktól, cégbíróságról stb. érkezett üzenetek.
siporka Az eBEV-en a Beállítások / Értesítések menüpontban lehet jelölni, hogy milyen típusú értesítéseket nem kérem. Csak sajnos cégenként kell beállítgatni.
Csak megerősíteni tudom az előző hozzászólást. Ráadásul a kliensek - indokoltan - minden egyes ilyen felesleges visszajelzésre rákérdeznek, hogy mit jelent. Ha viszont a cégkapura érkezik egy értesítés, arról külön semmilyen üzenet nem jön, pedig nem lenne túl bonyolult beállítani a cégkapu megbízott felé egy e-mailt arról, hogy üzenet érkezett. Sok felesleges hiba, szankció, félreértés lehetne ez a felhasználóbarát és adóalany barát megoldás, ha egyáltalán ez a cél és nem az ellenkezője.
Hogyan lehet azt kérni, beállítani, hogy a hibátlan bevallásokról nem kérünk üzenetet, mert senkit sem érdekel, csak ha hibás bevallásról jön értesítés intézkedés. Ráadásul, ha nem nyitjuk meg - mert miért is tennénk - a hibátlan bevallás értesítőt, akkor kb. 15 nap múlva jön a kézbesítési vélelem miatti rejtélyes tárgyú értesítés, amelyről csak akkor tudjuk meg, hogy kézbesítési vélelem miatt jött, ha megnyitjuk. Én magam gyorsan kiszámolom hány nap telt el a legutolsó hibátlan bevallási értesítőtől és ha a kiszámolt napok száma 15 (+/-1), akkor a rejtélyes tárgyú értesítőt sem nyitom már meg. Bosszantó, hogy a hibátlan bevallási értesítőkkel zaklatják az embert, kinek lenne szüksége ezekre, kit az akit ilyen értesítő érdekel? És főleg, hogy ki az a ..., aki kitalálta, hogy erről is értesíteni kell az ostoba delikvenst, hiszen az szerencsétlen, nem kap elég értesítőt, tetézzük.....és lefogadom, hogy még jogszabályba is foglalták. Szóval én nem kérek szépen belőlük és szeretném kérni, vagy beállítani, hogy nem kérek és a kb 100 ügyfelem sem. A mai napig egyik sem nyitott meg egyetlen ilyen értesítőt, tehát felesleges.