adozona.hu
Cégkapu-regisztráció: ezek a leggyakoribb kérdések
//adozona.hu/2017_es_valtozasok/Cegkapuregisztracio_gyakran_ismetelt_kerdes_JQTT8A
Cégkapu-regisztráció: ezek a leggyakoribb kérdések
A cégkapu-regisztráció kapcsán még mindig nagy a bizonytalanság a felhasználók részéről. Ezek a magyarorszag.hu szerint a leggyakrabban feltett kérdések és a rájuk adott válaszok.
Hol lehet elindítani a cégkapu-regisztrációt?
A regisztrációs felület többféle módon is elérhető:
– a http://cegkapu.gov.hu oldalon a Bejelentkezés linkre kattintva,
– az http://ekozig.mo.hu/ugyintezes oldal tetején található, a Cégkapuhoz tartozó bannerre kattintva,
– a http://ekozig.mo.hu/ugyintezes/32/Vállalkozás oldalon a Cégkapu linkre vagy ikonra, majd az Elektronikusan gombra kattintva.
Hogyan lehet bejelentkezni a cégkapu-regisztrációs felületre?
A felhasználók azonosítása a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) rendszerén keresztül történik. A belépéshez rendelkezni kell az alábbi regisztrációk valamelyikével:
– ügyfélkapu,
– elektronikus személyi igazolvány (ezzel a szolgáltatással a későbiekben lehet csak bejelentkezni),
– részleges kódú telefonos azonosítás.
A regisztráció menetét a http://ekozig.mo.hu/node/209 oldalról letölthető, Cégkapu-regisztráció alkalmazás használata" c. tájékoztató tartalmazza.
Szükség van-e formanyomtatvány telepítéséhez a regisztrációhoz?
A regisztrációhoz nem tartozik letölthető formanyomtatvány. A regisztráció online módon történik, az erre szolgáló felületen.
Milyen csatolandó iratok szükségesek a regisztrációhoz?
A teljesen online regisztrációhoz nincs szükség dokumentum csatolására (az adatokat a rendszer ellenőrzi az adott nyilvántartásokban).
Az űrlapos regisztrációhoz az alábbi dokumentumokat kell csatolni:
1. a szervezet hatósági nyilvántartásban való szereplését igazoló okirat(ok);
2. képviseletet igazoló okirat(ok) (szükség szerint);
3. egyéb dokumentum(ok).
Részletes tájékoztató a csatolmányokról a http://ekozig.mo.hu/node/209 oldalról tölthető le.
Az űrlapon benyújtott regisztrációs kérelem milyen módon kerül feldolgozásra?
A sikeresen beküldött regisztrációs űrlap ellenőzését és feldolgozását a Cégkapu ügyintézőoldali alkalmazásban végzik az erre jogosult ügyintézők.
Mely szervezeteknek kötelező a regisztráció?
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (a továbbiakban: E-ügyintézési tv.) 14. §-a szerint a gazdálkodó szervezetek kötelesek bejelenteni az ügyintézési rendelkezésének nyilvántartásába az elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségüket (a továbbiakban: hivatalos elérhetőség). A hivatalos elérhetőséget biztosító szolgáltatásokat szintén e törvény határozza meg.
Az E-ügyintézési törvény értelmében gazdálkodó szervezet: „a polgári perrendtartásról szóló törvényben meghatározott, belföldi székhellyel rendelkező gazdákodó szervezet, azzal az eltéréssel, hogy e törvény alkalmazásában gazdálkodó szervezetnek minősül valamennyi gazdasági tevékenységet folytató, jogi személyiséggel nem rendelkező belföldi székhelyű szervezet;”.
Kivételek a
451/2016. (XII. 19.) Korm. Rendelet (Vhr.) alapján:
a) Egyéni ügyvéd, valamint szabadalmi ügyvivő e tevékenysége során cégkaput is használhat. Ebben az esetben a gazdálkodó szervezet alatt az egyéni ügyvédet, valamint a szabadalmi ügyvivőt kell érteni, aki a regisztrációnál a saját nevében jár el.
b) Egyéni vállalkozó az E-ügyintézési tv. 14. §-a szerinti hivatalos elérhetőségként a Kormány átal biztosított tárhelyek közül a KÜNY-regisztrációhoz kapcsolódó tárhelyét jelenti be a rendelkezési nyilvántartásba.
Fentiek értelmében az egyéni vállalkozók nem jogosultak cégkaput regisztrálni!
Kiváltja-e a cégkapu-regisztráció a Nemzeti Adó- és Vámhivatal EGYKE (Egységes Képviseleti Adatlap – Bejelentés az állami adó- és vámhatósági ügyek képviselő útján történő intézéséhez) nyomtatványát?
Nem.
Kiváltja-e a cégkapu-regisztráció bármely más hatóság vagy hivatal meghatalmazással kapcsolatos űrlapjait?
A cégkapu nem, de a Rendelkezési Nyilvántartás (RNY) a gazdálkodó szervezetek tekintetében hitelesen tartalmazza a hivatalos elérhetőégi adatokat, továbbá az RNY a gazdálkodó szervezet szervezeti képviseletével összefüggésben tárolja az eseti és állandó meghatalmazásokat, valamint nyilvántartja a cégkapu-megbízott személyét, és az adatokról hitelesített információt szolgáltat papír alapú irat bemutatása nélkül az elektronikus ügyintézést biztosító szerveknek.
A gazdálkodó szervezeteknek az elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségüket be kell-e jelenteni a Rendelkezési Nyilvántartásba?
Amennyiben a cégkapu-regisztrációkor az "Engedélyezem a leendő cégkapucím Rendelkezési Nyilvántartás rendszerbe történő bejelentését" jelölőnégyzetből nem vette ki a pipát, akkor a bejelentés automatikusan megtörténik, nincs szükség külön bejelentésre.
Aki korábban a cégjegyzékbe bejelentett e-mail címet, annak is kell cégkaput nyitnia? Az itt bejelentett e-mail cím átvezetésre kerül a cégjegyzékbe?
Igen, szükség van cégkapu-regisztrációra, ugyanis a cégkapucím nem e-mail cím. A cégjegyzékből az email-cím nem lesz átvezetve.
Külföldi személyek milyen módon tudják magukat azonosítani a cégkapu-regisztrációhoz?
Jelenleg az azonosításhoz szerepelniük kell az Elektronikus ügyintézést igénybe vevő külföldiek személyi nyilvántartásában (3NYT). Ebben az esetben lehetőségük van az azonosításhoz Ügyfélkaput nyitni, vagy Részleges kódú telefonos azonosítót (RKTA) igényelni. (A későbbiek folyamán az eIDAS szerinti külföldi eszközzel is lehet majd azonosítani. A „rendelet célja, hogy a tagállamok által kínált, határokon átnyúló online szolgáltatások igénybevételéhez biztosítsa a biztonságos azonosítás és hitelesítés lehetőségét.”)
Fentiek vonatkozásában az E-ügyintézési törvény ide vonatkozó rendelkezései az irányadók [30. § (1), 31. § (2), 32. § (1), (2), 43. § (1), (2)] – írja a magyarorszag.hu.
Hozzászólások (0)