adozona.hu
Nyugdíjba menne, de hiányoznak adatai a tb-nyilvántartásból? Így lehet ezeket pótolni
//adozona.hu/tb_jarulekok_nyugdij/tarsadalombiztositasi_nyilvantartas_nyugdij_QWCOHM
Nyugdíjba menne, de hiányoznak adatai a tb-nyilvántartásból? Így lehet ezeket pótolni
A nyugdíjigények elbírálása során, a szolgálati idő, valamint a nyugdíj összegének megállapításakor elsősorban a társadalombiztosítási nyilvántartásban szereplő adatokat kell figyelembe venni. Mi történik, ha valaki betölti a rá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt, vagy jogosult nők 40 éves kedvezményes nyugdíjára, de a társadalombiztosítási nyilvántartásból hiányoznak kereseti, illetve szolgálati időt alátámasztó adatok?
A társadalombiztosítás keretein belül igénybe vehető nyugellátások összegét alapvetően két tényező határozza meg. Az egyik a nyugellátás alapjául szolgáló havi átlagkereset, a másik pedig az adott személy által szerzett szolgálati idő hossza. Mivel a nyugellátás összege az átlagkeresetnek a megszerzett szolgálati idő hosszához rendelt, külön jogszabályban meghatározott, szorzószám szorzata, ezért a nyugellátás összege szempontjából nem mindegy, hogy milyen mértékű szolgálati idő ismerhető el a nyugdíjjogosultság megállapítása során. (Például 40 év szolgálati idő esetén a nyugdíj összege az alapjául szolgáló havi átlagkereset 80 százaléka, 41 év szolgálati idő esetén viszont az átlagkereset 82 százalék.)
Nyugdíj témakörben további írásokat az Adózóna oldalán itt olvashat. |
A társadalombiztosítás egységes rendszerének több évtizeddel ezelőtti kialakítása során a munkáltatók számára kötelezővé tették, hogy a foglalkoztatottaik biztosítási jogviszonyáról rendszeres adatszolgáltatást nyújtsanak a társadalombiztosítási szervek részére. A biztosítási időre vonatkozó adatszolgáltatási kötelezettség 1992 márciusától kiegészült a jövedelemi adatok évenkénti kötelező igazolásával azzal, hogy a biztosítottak 1988. január 1-jétől 1992. február 29-éig terjedő időre vonatkozó kereseti adatait a munkáltató köteles volt egy „egyszeri” adatszolgáltatás keretén belül megküldeni a társadalombiztosítási szerv részére. Az „egyszeri” adatszolgáltatást először a jogutód nélkül megszűnő munkáltatók esetében írta elő az 1994. január 1-jétől hatályba lépett jogszabály, majd 1995. április 1-jétől valamennyi munkáltatóra kiterjesztették az „egyszeri” adatszolgáltatási kötelezettséget. Az „egyszeri” adatszolgáltatást legkésőbb 1997. június 30-áig kellett teljesíteni.
OLVASSA TOVÁBB cikkünket, hogy megtudja, későbbi időszakokban miként változott a munkáltatói adatszolgáltatási kötelezettség, illetve az egyes időszakokra vonatkozó, a nyilvántartásból hiányzó adatok pótlására milyen lehetőségeket ad a jogszabály!
Hozzászólások (0)