hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Mi lesz ebből? Nyugdíjügyben kér normakontrollt a Kúria

  • adozona.hu

A felperes a Kúriánál sérelmezte, hogy közszolgálati viszonya miatt szüneteltetnie kellett szolgálati nyugdíját. A testület az Alkotmánybíróságtól várja a megoldást.

Az 1947. december 24-én született felperes 2002. szeptember 1-től – a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény alapján – szolgálati nyugdíjban részesült, amely ellátás 2012. január 1-jétől öregségi nyugdíjként került továbbfolyósításra. A felperes 2002. szeptember 2-ától az Állami Számvevőszéknél állt közszolgálati, majd kormányzati szolgálati jogviszonyban, amely jogviszonya utóbb, a 2013. szeptember 4-én kelt felmentéssel megszüntetésre került.

Az öregségi nyugdíj 2013. július 1-jei hatállyal történő szüneteltetéséről a társadalombiztosítási szerv a felperes bejelentése alapján, a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (Tny.) 83/C § (1)–(2), (4) bekezdése, valamint 102/I § (1)–(2) bekezdése alkalmazásával a kormányzati szolgálati jogviszony fennállása miatt rendelkezett.

A döntést a munkaügyi bíróság azonos jogszabályok alkalmazásával bírálta el; ítéletében arra a következtetésre jutott, hogy a határozat nem jogszabálysértő.

A felperes a jogerős ítéletet ellen felülvizsgálati kérelemmel élt, amelyet azért tart jogszabálysértőnek, mert a Tny. 83/C §-a és 102/I–102/K §-ai ellentétesek az Alaptörvény XIII. cikkével és XV. cikkével.

A Kúria az Alkotmánybíróság eljárását kezdeményezte, mert a Tny. 83/C § (1) és (4) bekezdései, valamint a 102/I § (1) és (2) bekezdései – amely rendelkezések az öregségi nyugdíj 2013. július 1-jétől történő, szüneteltetés címén történő megvonását a tágabb értelemben vett közszférában történő foglalkoztatás, a felperes esetében a kormányzati jogviszonya fennállásának ténye alapján mindaddig kötelezővé teszik, amíg a jogviszony fennáll – sértik az Alaptörvény XIII. cikk (1) bekezdését, XV. cikk (1) bekezdését, valamint az Alaptörvény Q cikk (2) bekezdését. Az Alaptörvény XIII. cikk (1) bekezdésének sérelmét illetően a Kúria rögzítette, hogy az ellátáshoz való hozzájutás korlátozásának a törvényhozó – a támadott rendelkezéseket beiktató, az egyes törvényeknek a központi költségvetésről szóló törvény megalapozásával összefüggő, valamint egyéb célú módosításáról szóló 2012. évi CCVIII. törvény javaslatához fűzött indokolásból kitűnően – nem adta konkrét indokát. A korlátozás indoka – az EJEB előtt folyamatban volt eljárásban ismertetett és az EJEB ítéletéből kitűnően – az államadósság csökkentése, a Magyarország elleni túlzott deficit eljárás megszüntetése, egyik eszköze pedig a központi költségvetésből finanszírozott jövedelmek és nyugellátások párhuzamos kifizetésének megszüntetése volt. A Kúria – a 64/1993. (XII. 22.) AB határozatban alapján kialakult gyakorlat figyelembevételével – nem látott okot arra, hogy a Tny. támadott rendelkezéseivel elrendelt korlátozás közérdekű voltát kétségbe vonja, álláspontja szerint a tulajdonkorlátozás azért alaptörvény-ellenes, mert a támadott rendelkezések bevezetésével elérni kívánt fenti célokhoz viszonyítva aránytalan. Az időskori ellátás teljes elvonása nem indokolható azzal, hogy a nyugdíjas a közszférában jogviszonyt létesít, illetve ott – idős kora ellenére, általában ereje megfeszítésével –  munkavégzéssel egyéb jövedelemre tesz szert, a megszerzett tulajdonnak a tulajdonvédelem szempontjából nem értékelhető körülményen alapuló, rövid időn belüli, teljes mértékű megvonása mindezek miatt ellentétes az Alaptörvény XIII. cikk (1) bekezdésével. A Kúria a támadott rendelkezéseknek az Alaptörvény XV. cikk (1) bekezdésébe való ütközését az EJEB 78117/13. számú ügyben hozott ítéletében foglalt megállapításokra – különösen, amely szerint a szabályozás eltérő bánásmódot valósít meg egyrészt a magánszférában és a közszférában elhelyezkedett nyugdíjasok, másrészt a közszolgálati dolgozók eltérő kategóriái között – és az Alaptörvény Q) cikk (2) bekezdéséből eredő azon kötelezettségére figyelemmel állítja, amelynek alapján a bíróságoknak a nemzeti jogot a Magyarországon az 1993. évi XXXI. törvénnyel kihirdetett, ekként a magyar jogrendszer részét képező Egyezménnyel összhangban kell alkalmazniuk és értelmezniük.

A Kúria az Alaptörvény XV. cikk (1) bekezdésének sérelmét – az Alkotmánybíróság a 3112/2016. (VI.3.) AB határozatában (ABH), valamint az EJEB (Emberi Jogok Európai Bírósága) határozatában foglaltakra való hivatkozással – és az Alaptörvény Q) cikk (2) bekezdéséből eredő azon kötelezettségére figyelemmel is állítja, amelynek alapján a bíróságoknak a nemzeti jogot a Magyarországon az 1993. évi XXXI. törvénnyel kihirdetett, ekként a magyar jogrendszer részét képező Egyezménnyel összhangban kell alkalmazniuk és értelmezniük.    Az öregségi nyugdíjban részesülő, a magánszférában és a közszférában munkát vállaló jogalanyok helyzete a szabályozás lényeges eleme szempontjából azonos, az utóbbi csoportba tartozó jogalanyokra hátrányos. A támadott szabályok által bevezetett korlátozásnak nincs ésszerű, kellő súlyú alkotmányos indoka, ezért alaptörvénysértő.

A Kúriának a Tny. támadott rendelkezései bevezetését megalapozó indokok és az EJEB döntésének ismeretében azért sem volt más lehetősége, mint hogy az Alkotmánybíróság eljárását kezdeményezze, mert a nemzetközi jog (az Egyezmény) sérelmének megszüntetésére kizárólag az Alkotmánybíróság rendelkezik hatáskörrel. A Kúria az előtte folyamatban lévő perben a támadott rendelkezések alkalmazását nem mellőzheti, ugyanakkor az Egyezményt és az EJEB határozatát sem hagyhatja figyelmen kívül, mert az a Kúria döntését az Alaptörvény Q) cikk (2) bekezdésébe ütközés okán is alaptörvény-sértővé tenné. Erre tekintettel a Kúria indítványozta a támadott rendelkezések nemzetközi szerződésbe, az Egyezmény első kiegészítő jegyzőkönyv 1. cikke és az Egyezmény 14. cikkébe ütközésének vizsgálatát is. A Kúria az általános alkalmazási tilalom kimondását az Alaptörvény XV. cikk (1) bekezdésében foglalt általános egyenlőségi szabály és a B) cikk (1) bekezdéséből származó jogbiztonság követelményének érvényesülése érdekében kezdeményezi. A fentiek alapján a Kúria az eljárás felfüggesztéséről a Pp. 155/B § (1), (3) bekezdése, az Abtv. 25. § (1) bekezdése és 32. § (1)–(2) bekezdése alapján határozott.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Egyéni vállalkozásból kivonás

Lepsényi Mária

adószakértő

Ingatlan szerzésének időpontja

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink