hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Ab-határozat a fogyatékossággal élők támogatása iránti méltányossági kérelmek vizsgálatáról

  • adozona.hu

Az Alkotmánybíróság (Ab) határozatában megállapította, hogy az egészségbiztosító fogyatékossággal élő személy kérelme alapján indult méltányossági eljárása során nem mellőzheti a méltányossági kérelem érdemi vizsgálatát annak megítélésekor, hogy támogatást nyújt-e a társadalombiztosítási támogatással nem rendelkező gyógyászati segédeszköz árához, valamint nem támaszthat olyan feltételt, amely nem szerepel a méltányossági eljárásra vonatkozó jogszabályokban – írja honlapján az Ab.

Az ügy előzménye volt, hogy a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) elutasította az érintett személy kérelmét, amelyet társadalombiztosítási támogatással nem rendelhető, alternatív és augmentatív kommunikációs eszköz (AAK eszköz) mint gyógyászati segédeszköz egyedi méltányossági támogatása iránt terjesztett elő.

A súlyosan mozgáskorlátozott, beszédében akadályozott kérelmező a döntés ellen a bírósághoz fordult. Keresetében előadta, hogy a gyógyászati segédeszközök társadalombiztosítási támogatásba történő befogadásáról, támogatással történő rendeléséről, forgalmazásáról, javításáról és kölcsönzéséről szóló 14/2007. rendelet (Befogadási rendelet) 10. számú mellékletében rögzített, a társadalombiztosítási támogatással igényelhető gyógyászati segédeszköz listában nem szerepelnek olyan eszközök, amelyek a hangzó beszéd pótlására szolgálnak, ezért kérte a számára a külvilággal való kommunikációt lehetővé tevő AAK eszközök méltányossági alapon történő biztosítását.

Az ügyben eljáró bíróság a pert felfüggesztette és az Alkotmánybírósághoz fordult. Álláspontja szerint a Befogadási rendelet 10. számú mellékletének szabályozása nem tartalmazza a súlyos mozgáskorlátozottságból eredő kommunikációs fogyatékosság esetére szükséges AAK eszközöket, ezért sérti a beszédfogyatékosok emberi méltósághoz, kommunikációhoz, véleménynyilvánításhoz, a szociális biztonsághoz, a testi és lelki egészséghez való jogát, valamint a hátrányos megkülönböztetés tilalmát. Érvelése szerint a gyógyászati segédeszközök társadalombiztosítási támogatással történő biztosítására irányuló befogadási eljárás szabályozása sem felel meg az alaptörvényi feltételeknek.

Az Alkotmánybíróság a határozatában megállapította, hogy az alapügy tárgyát képező hatósági határozatában a NEAK elutasította a méltányossági kérelmet arra hivatkozással, hogy az igényelt gyógyászati segédeszközök nincsenek orvostechnikai eszközként regisztrálva, továbbá a gyógyászati segédeszköz forgalmazója nem rendelkezik a gyógyászati segédeszköz árához nyújtott támogatással történő forgalmazásra irányuló, a NEAK-kal kötött szerződéssel. A NEAK a méltányossági eljárása során ugyanakkor egyáltalán nem vizsgálta meg a kérelmező egyedi helyzetét, kórtörténetét, illetve orvos-szakmai szempontú mérlegelést sem végzett.

Az Alkotmánybíróság az alkotmányossági vizsgálat során arra a következtetésre jutott, hogy a NEAK a méltányossági eljárásban benyújtott kérelem elbírálása során nem támaszthat olyan feltételeket, amelyek nem szerepelnek a méltányossági eljárásra vonatkozó jogszabályokban. Ez vonatozik különösen az olyan feltételekre, amelyek teljesülése lényegében az egészségbiztosító hatáskörébe tartozik.

Az Alkotmánybíróság a határozatában kifejtette, hogy mind a Fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló nemzetközi egyezmény 5. cikke, mind az Alaptörvény XV. cikke azt a kötelezettséget rója a fogyatékossággal élő személyek támogatása során a jogalkalmazó szervekre, hogy személyközpontú módon, a kérelmező egészségi állapotát fókuszba állítva kell döntést hozniuk.

A bírói kezdeményezés nyomán indult eljárásban az Alkotmánybíróság alkotmányos követelményt állapított meg, melyet a jogalkalmazó szerveknek kötelező az eljárásuk során figyelembe venni. E szerint az egészségbiztosító hatóság a fogyatékossággal élő személy kérelme alapján indult méltányossági eljárása során nem mellőzheti a méltányossági kérelem érdemi vizsgálatát annak megítélésekor, hogy támogatást nyújt-e a társadalombiztosítási támogatással nem rendelkező gyógyászati segédeszköz árához, valamint nem támaszthat olyan feltételt, amely nem szerepel a méltányossági eljárásra vonatkozó jogszabályokban. Az Alkotmánybíróság egyebekben elutasította a bírói kezdeményezést.

A döntéshez párhuzamos indokolást fűzött Czine Ágnes, Juhász Imre és Schanda Balázs alkotmánybíró – áll az alkotmanybirosag.hu-n.

Az Ab határozatát ITT olvashatja el.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Garanciális csere – import (áfa)

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Bérleti díj áfa-visszaigénylése

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 április
H K Sze Cs P Sz V
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Együttműködő partnereink