adozona.hu
Ügyfélkapu+ és DÁP használata lépésenként
//adozona.hu/szamvitel/Ugyfelkapu_es_DAP_hasznalata_lepesenkent_AVT5T7
Ügyfélkapu+ és DÁP használata lépésenként
"Szíveskedjenek pontokban leírni, hogyan fog történni 2025. január 16-ától a belépés az Ügyfélkapu, Ügyfélkapu+ és az Ügyfélportál oldalakra! Könyvelőirodám van, könyvelek több cégnek, külföldieknek is" – kérte az Adózónához intézett kérdésében olvasónk. Szipszer Tamás adószakértő válaszolt.
Az Ügyfélkapu+ belépési alkalmazás egy úgynevezett kétfaktoros azonosítást igénylő belépési mód. Ennek valójában semmilyen köze nincs az adóhatóság előtti meghatalmazásokhoz, ez egy informatikai változtatás. A változás lényege az, hogy 2025. január 16-ától nem lesz elegendő a felhasználónév és jelszó ismerete, ezeken kívül egy úgynevezett autentikátor által generált kód is szükséges a belépéshez.
Mindenekelőtt azt lehet javasolni, hogy az összes ügyfél esetén legyen EGYKE meghatalmazása az irodának az adóhatóság előtti képviseletre.
2025. január 16-ától az a személy, aki a könyvelőiroda ügyvezetőjeként vagy vezető alkalmazottjaként eddig a saját ügyfélkapuját használta a bevallások beküldésére, illetve a NAV-os felületekre történő belépésre, kénytelen lesz egy úgynevezett autentikátort letölteni a telefonjára, valamint az összes, az iroda által használt gépre vagy távoli asztalra, ha azt használnak.
Ezt az autentikátor alkalmazást kell összekötni az iroda képviselőjének Ügyfélkapu+ alkalmazásával. Ehhez le kell mentenie azt a QR-kódot, amit az Ügyfélkapu+ alkalmazás létrehozásakor kapott. Ezt a QR-kódot kell beolvasni valamennyi eszközön lévő autentikátor alkalmazással.
Érdemes felvenni a kapcsolatot egy informatikussal, mivel ez alapvetően nem adózási, hanem informatikai kérdés.
Hozzászólások (4)
A válaszból sajnos hiányzik a könyvelőirodákban kialakult "főnöki rendszer" oka és megértése és a fenyegető perszonalizáció hatása.
Induljunk onnan, hogy a hivatali hozzáférések bejelentése riasztóan bonyolult. Egy ablakról szó sincs, az állami és önkormányzati adóhatóságok és az egyéni hivatalok ráadásul egy sor témában jogellenes gyakorlatot folytattak:
- Tanúk megkövetelése cégszerű aláíráshoz,
- Hatókör (a bármely, amiből szerintük kilóg valami),
- Csak a hivatal nyomtatványán lehet meghatalmazni,
- Személyes adatok erőltetése (TAJ, adóazonosító)
- Aláírásminta
- Az AVDH szerintük a tollal való aláírást hitelesíti,
- Külföldi nem lehet meghatalmazott, stb.
A Rendelkezési Nyilvántartásban már nem is tagadják, hogy a kizárólag elektronikusan intézhető EV létrehozáshoz nem kívánnak elektronikus hozzáférést adni, ami JOGELLENES, hiszen az Ákr. szerint köteles lenne a NAV biztosítani az eljárási jogosultságot. A NAV most már érti, hogy ezt valamikor meg kell lépni, de még nem adtak megrendelést az IDOMSOFT Zrt.-nek.
Az ASP rendszerben csak a meghatalmazó hozhat létre meghatalmazást, ami szintén nem tűnik jogszerűnek, annak fényében, hogy az RNY-ben készíthet elő meghatalmazást a meghatalmazott is.
A "főnöki rendszer" azt jelenti, hogy a könyvelőirodában egyetlen személynél koncentrálódnak a jogosultságok. Ez nemcsak azért alakult ki, mert bonyolult a képviseleti jogosultságok létrehozása. Az ügyfelek, munkáltatók is elvárják, hogy koncentrálódjanak a jogosultságok, azok ne legyenek kontroll nélkül átadhatóak.
Miután általában a meghatalmazó számára nem ismert az ügyviteli munka tartalma, csupán annyit tud, hogy annak nagy jelentősége van, így ezért ez egy bizalmi állás (megbízás). Ezért nem szokás jogosultságokat osztani, hanem a tovább-delegálás az elfogadott, és kiszervezésnél ezt rábíznák a megbízottra, részlegvezetőre. Delegálásra azonban nincs mód, hiszen az ismételt lépést igényel a meghatalmazói oldalról.
A hozzáférések bonyolultsága és az ügyfél előtti bizalmi faktor okán szinte minden könyvelőiroda úgy működik, hogy a jogosultságok egyetlen személy ügyfélkapuján összpontosulnak. Ezt várja el az ügyfél, ezt várják el a könyvelőiroda munkatársai, de ezt diktálják a felelősségi szabályok is. Ezért is rémisztő, amit a kormány akar az ügyfélkapu+ után 2026.01.01-től a DÁP kötelező tételével.
Az ügyfélkapu+ által - kicsit bonyolultabban - de fennmaradhat a főnöki rendszer, viszont a perszonalizáció nagyon bonyolult lesz, ráadásul a delegálás is korlátos lesz. Az állam ugyanis nem ismeri el, hogy a számviteli-adózási piacon egyre kevesebb a munkaviszony és egyre több a vállalkozási/megbízási jogviszony.
A könyvelőiroda akkor tudja ezeket jól kezelni, ha rendelkezik az ügyfél (vezetői tisztségviselő) login/jelszavával és a jogosultságokat kiépítheti (NAV,ASP,RNY,KSH,cégkapu,stb.). Ezt a folyamatot hívtam perszonalizációnak, hiszen a főnök mellett minden érintett könyvelőirodai szereplő megkapná a szükséges jogosultságokat.
A perszonalizációhoz azonban szükséges lenne, ha az ügyfélkapu megszüntetést elhalasztanák, később pedig a DÁP kötelezővé tételére is több felkészülési idő maradna (hiába töröljük a DÁP profilt az ügyfélkapu+ nem lesz elérhető 2026.01.01-től).
Új kihívást jelent, hogy a költségvetést megalapozó törvényben (T/10012) a könyvelőirodai (adótanácsadói irodai) jogosultságokat delegálni lehetne. Ezeket a szakaszokat már megkritizáltam, mert fogalmilag zavarosak, de jól látható, hogy a NAV könnyíteni szeretne a jogosultságok delegálásán.
Ez a törvénymódosítási szándék azért zavaros, mert a könyvelőiroda jelenleg sem lehetne meghatalmazott és azt nem delegálhatná tovább. A foglalkoztatott fogalma is ködös, abba nem tartozna bele a nyugdíjas és továbbra is is hiányzik az egyéni vállalkozó alkalmazottjának, valamint a bérszámfejtőnek a képviseleti joga. A delegálásért cserébe újabb adminisztrációt okozó lépésként a 2027.12.31-én az addig bejelentett alkalmazottak jogosultságát a NAV törölné. A részletes vitát lezáró javaslatban egy szó sem esik ennek a szakasznak a módosításáról, ami frankó jogalkotási hibaként ott maradna... Dehát mit is várhatunk attól a pénzügyminisztertől, aki már az érinthetetlen MNB elnöki szék felé tart, főleg, ha a stábja nem is érti, hogy mi itt a probléma?...
Bízok benne, hogy a fentiekkel érdemben és konstruktívan tudtam kiegészíteni Tamás válaszát.
Tisztelt Szalai Gyöngyi!
Nem csak a törlő kódot kapjuk meg, hanem a QR-kódot is amit számkód formájában is le lehet menteni. Szeretném hangsúlyozni, hogy ahány könyvelőiroda, annyiféle jogosultság és műszaki felállás lehetséges. Én is csak a saját tapasztalatból írtam le, hogy a saját ügyfélkapu+-os Qr-kód lementése működik és ez alapján többféle eszközön lévő autentikátorhoz is (okostelefon, asztali gép, távoli gép) is hozzá tudtuk kötni az ügyfélkapumat. Viszont továbbra is fenntartom: ez nem adózási, hanem informatikai kérdés. Nem az adótörvények változtak, így az Adózóna nem lesz képes egyetlen, mindenki számára elfogadható informatikai megoldást kínálni.
Tisztelt Adózóna!
Én úgy gondolom, hogy ez a válasz nem helyes. Én is foglalkoztam ezzel a kérdéssel, mivel én is több cégnek könyvelek. Én úgy látom, hogy az ügyfélkapu+ és a DAP is egy emberhez köthető, ahhoz, akié az ügyfélkapu. Márpedig ehhez nem csak cég tartozik, hanem a magánszemély adatai is, tehát neki van szüksége a belépéshez. Én azt csináltam, hogy egyrészt meghatalmazást kértem, a cég adóügyeinek intézéséhez, ezt az ONYA- keresztül meg lehet tenni egyszerűen. Másrészt kértem ügykör regisztrációt a tárhely.gov.hu oldalon. Így a saját ügyfélkapum alatt látom az összes céget, folyószámlát, adatokat, stb, másrészt be tudom adni a bevallásokat és láthatom a levelezést is. Akkor használhatná több ember az adott ügyfélkaput, ha annak a bizonyos QR kódnak a számát ismernénk. Akkor többen is lehetne használni. De csak a törlőkódot kapjuk meg. A probléma sz, hogy az EKAER-nél ha regisztrálunk, a saját ügyfélkapunkkal, nem ajánlja fel a DAP-os formációt, tehát egyenlőre használhatatlan, ha valaki a DAP-ost váladztotta. Ugyanígy az MVMNEXT esetében, nem lehet a DAP-os ügyfélkapuval belépni.
T. Adózóna!
Ez most válasz volt a kérdésre?
https://adozona.hu/szamvitel/Ugyfelkapu_es_DAP_hasznalata_lepesenkent_AVT5T7?utm_source=adozona.hu&utm_medium=email&utm_campaign=ado_daily&utm_content=201801_adozonauser
Érdeklődéssel várva válaszukat,
Jelenleg előfizetőjök, bár az ilyen válaszok nagyon megingatják abbeli meggyőződésemet, hogy szükségem lenne az Adózónára!
Kerekes János