Ügyfélkapu+ és DÁP használata lépésenként

  • adozona.hu
4

"Szíveskedjenek pontokban leírni, hogyan fog történni 2025. január 16-ától a belépés az Ügyfélkapu, Ügyfélkapu+ és az Ügyfélportál oldalakra! Könyvelőirodám van, könyvelek több cégnek, külföldieknek is" – kérte az Adózónához intézett kérdésében olvasónk. Szipszer Tamás adószakértő válaszolt.

Az Ügyfélkapu+ belépési alkalmazás egy úgynevezett kétfaktoros azonosítást igénylő belépési mód. Ennek valójában semmilyen köze nincs az adóhatóság előtti meghatalmazásokhoz, ez egy informatikai változtatás. A változás lényege az, hogy 2025. január 16-ától nem lesz elegendő a felhasználónév és jelszó ismerete, ezeken kívül egy úgynevezett autentikátor által generált kód is szükséges a belépéshez.

Mindenekelőtt azt lehet javasolni, hogy az összes ügyfél esetén legyen EGYKE meghatalmazása az irodának az adóhatóság előtti képviseletre.

2025. január 16-ától az a személy, aki a könyvelőiroda ügyvezetőjeként vagy vezető alkalmazottjaként eddig a saját ügyfélkapuját használta a bevallások beküldésére, illetve a NAV-os felületekre történő belépésre, kénytelen lesz egy úgynevezett autentikátort letölteni a telefonjára, valamint az összes, az iroda által használt gépre vagy távoli asztalra, ha azt használnak.

Ezt az autentikátor alkalmazást kell összekötni az iroda képviselőjének Ügyfélkapu+ alkalmazásával. Ehhez le kell mentenie azt a QR-kódot, amit az Ügyfélkapu+ alkalmazás létrehozásakor kapott. Ezt a QR-kódot kell beolvasni valamennyi eszközön lévő autentikátor alkalmazással.

Érdemes felvenni a kapcsolatot egy informatikussal, mivel ez alapvetően nem adózási, hanem informatikai kérdés.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (4)
Ruszin Zsolt

A válaszból sajnos hiányzik a könyvelőirodákban kialakult "főnöki rendszer" oka és megértése és a fenyegető perszonalizáció hatása.

Induljunk onnan, hogy a hivatali hozzáférések bejelentése riasztóan bonyolult. Egy ablakról szó sincs, az állami és önkormányzati adóhatóságok és az egyéni hivatalok ráadásul egy sor témában jogellenes gyakorlatot folytattak:

- Tanúk megkövetelése cégszerű aláíráshoz,
- Hatókör (a bármely, amiből szerintük kilóg valami),
- Csak a hivatal nyomtatványán lehet meghatalmazni,
- Személyes adatok erőltetése (TAJ, adóazonosító)
- Aláírásminta
- Az AVDH szerintük a tollal való aláírást hitelesíti,
- Külföldi nem lehet meghatalmazott, stb.

A Rendelkezési Nyilvántartásban már nem is tagadják, hogy a kizárólag elektronikusan intézhető EV létrehozáshoz nem kívánnak elektronikus hozzáférést adni, ami JOGELLENES, hiszen az Ákr. szerint köteles lenne a NAV biztosítani az eljárási jogosultságot. A NAV most már érti, hogy ezt valamikor meg kell lépni, de még nem adtak megrendelést az IDOMSOFT Zrt.-nek.

Az ASP rendszerben csak a meghatalmazó hozhat létre meghatalmazást, ami szintén nem tűnik jogszerűnek, annak fényében, hogy az RNY-ben készíthet elő meghatalmazást a meghatalmazott is.

A "főnöki rendszer" azt jelenti, hogy a könyvelőirodában egyetlen személynél koncentrálódnak a jogosultságok. Ez nemcsak azért alakult ki, mert bonyolult a képviseleti jogosultságok létrehozása. Az ügyfelek, munkáltatók is elvárják, hogy koncentrálódjanak a jogosultságok, azok ne legyenek kontroll nélkül átadhatóak.

Miután általában a meghatalmazó számára nem ismert az ügyviteli munka tartalma, csupán annyit tud, hogy annak nagy jelentősége van, így ezért ez egy bizalmi állás (megbízás). Ezért nem szokás jogosultságokat osztani, hanem a tovább-delegálás az elfogadott, és kiszervezésnél ezt rábíznák a megbízottra, részlegvezetőre. Delegálásra azonban nincs mód, hiszen az ismételt lépést igényel a meghatalmazói oldalról.

A hozzáférések bonyolultsága és az ügyfél előtti bizalmi faktor okán szinte minden könyvelőiroda úgy működik, hogy a jogosultságok egyetlen személy ügyfélkapuján összpontosulnak. Ezt várja el az ügyfél, ezt várják el a könyvelőiroda munkatársai, de ezt diktálják a felelősségi szabályok is. Ezért is rémisztő, amit a kormány akar az ügyfélkapu+ után 2026.01.01-től a DÁP kötelező tételével.

Az ügyfélkapu+ által - kicsit bonyolultabban - de fennmaradhat a főnöki rendszer, viszont a perszonalizáció nagyon bonyolult lesz, ráadásul a delegálás is korlátos lesz. Az állam ugyanis nem ismeri el, hogy a számviteli-adózási piacon egyre kevesebb a munkaviszony és egyre több a vállalkozási/megbízási jogviszony.

A könyvelőiroda akkor tudja ezeket jól kezelni, ha rendelkezik az ügyfél (vezetői tisztségviselő) login/jelszavával és a jogosultságokat kiépítheti (NAV,ASP,RNY,KSH,cégkapu,stb.). Ezt a folyamatot hívtam perszonalizációnak, hiszen a főnök mellett minden érintett könyvelőirodai szereplő megkapná a szükséges jogosultságokat.

A perszonalizációhoz azonban szükséges lenne, ha az ügyfélkapu megszüntetést elhalasztanák, később pedig a DÁP kötelezővé tételére is több felkészülési idő maradna (hiába töröljük a DÁP profilt az ügyfélkapu+ nem lesz elérhető 2026.01.01-től).

Új kihívást jelent, hogy a költségvetést megalapozó törvényben (T/10012) a könyvelőirodai (adótanácsadói irodai) jogosultságokat delegálni lehetne. Ezeket a szakaszokat már megkritizáltam, mert fogalmilag zavarosak, de jól látható, hogy a NAV könnyíteni szeretne a jogosultságok delegálásán.

Ez a törvénymódosítási szándék azért zavaros, mert a könyvelőiroda jelenleg sem lehetne meghatalmazott és azt nem delegálhatná tovább. A foglalkoztatott fogalma is ködös, abba nem tartozna bele a nyugdíjas és továbbra is is hiányzik az egyéni vállalkozó alkalmazottjának, valamint a bérszámfejtőnek a képviseleti joga. A delegálásért cserébe újabb adminisztrációt okozó lépésként a 2027.12.31-én az addig bejelentett alkalmazottak jogosultságát a NAV törölné. A részletes vitát lezáró javaslatban egy szó sem esik ennek a szakasznak a módosításáról, ami frankó jogalkotási hibaként ott maradna... Dehát mit is várhatunk attól a pénzügyminisztertől, aki már az érinthetetlen MNB elnöki szék felé tart, főleg, ha a stábja nem is érti, hogy mi itt a probléma?...

Bízok benne, hogy a fentiekkel érdemben és konstruktívan tudtam kiegészíteni Tamás válaszát.

Szipszer Tamás

Tisztelt Szalai Gyöngyi!

Nem csak a törlő kódot kapjuk meg, hanem a QR-kódot is amit számkód formájában is le lehet menteni. Szeretném hangsúlyozni, hogy ahány könyvelőiroda, annyiféle jogosultság és műszaki felállás lehetséges. Én is csak a saját tapasztalatból írtam le, hogy a saját ügyfélkapu+-os Qr-kód lementése működik és ez alapján többféle eszközön lévő autentikátorhoz is (okostelefon, asztali gép, távoli gép) is hozzá tudtuk kötni az ügyfélkapumat. Viszont továbbra is fenntartom: ez nem adózási, hanem informatikai kérdés. Nem az adótörvények változtak, így az Adózóna nem lesz képes egyetlen, mindenki számára elfogadható informatikai megoldást kínálni.

szalaigyongy

Tisztelt Adózóna!

Én úgy gondolom, hogy ez a válasz nem helyes. Én is foglalkoztam ezzel a kérdéssel, mivel én is több cégnek könyvelek. Én úgy látom, hogy az ügyfélkapu+ és a DAP is egy emberhez köthető, ahhoz, akié az ügyfélkapu. Márpedig ehhez nem csak cég tartozik, hanem a magánszemély adatai is, tehát neki van szüksége a belépéshez. Én azt csináltam, hogy egyrészt meghatalmazást kértem, a cég adóügyeinek intézéséhez, ezt az ONYA- keresztül meg lehet tenni egyszerűen. Másrészt kértem ügykör regisztrációt a tárhely.gov.hu oldalon. Így a saját ügyfélkapum alatt látom az összes céget, folyószámlát, adatokat, stb, másrészt be tudom adni a bevallásokat és láthatom a levelezést is. Akkor használhatná több ember az adott ügyfélkaput, ha annak a bizonyos QR kódnak a számát ismernénk. Akkor többen is lehetne használni. De csak a törlőkódot kapjuk meg. A probléma sz, hogy az EKAER-nél ha regisztrálunk, a saját ügyfélkapunkkal, nem ajánlja fel a DAP-os formációt, tehát egyenlőre használhatatlan, ha valaki a DAP-ost váladztotta. Ugyanígy az MVMNEXT esetében, nem lehet a DAP-os ügyfélkapuval belépni.

jkerek

T. Adózóna!

Ez most válasz volt a kérdésre?
https://adozona.hu/szamvitel/Ugyfelkapu_es_DAP_hasznalata_lepesenkent_AVT5T7?utm_source=adozona.hu&utm_medium=email&utm_campaign=ado_daily&utm_content=201801_adozonauser

Érdeklődéssel várva válaszukat,

Jelenleg előfizetőjök, bár az ilyen válaszok nagyon megingatják abbeli meggyőződésemet, hogy szükségem lenne az Adózónára!

Kerekes János

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Munkáltatói támogatás lakáshitelhez

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Korhatár előőtti nyugdijas

Szipszer Tamás

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 december
H K Sze Cs P Sz V
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink