Közvetített szolgáltatás, cégautó-üzemeltetési költség, kapott kölcsön a tao-bevallásban

  • adozona.hu
4

A közvetített szolgáltatás értékét, a cégautók üzemeltetési költségét, a kapott kölcsönöket hogyan kell szerepeltetni a társaságiadó-bevallásban? Olvasói kérdésekre Pölöskei Pálné adószakértő válaszolt.

A kérdés részletesen így szólt: A taobevallás 2429-10-es lapját kell kitöltenem, ami során felmerült több értelmezési kérdésem. Így különösen: A 07-es sor a közvetített szolgáltatás bevételét kérdezi. Ha az árbevételeink tartalmaznak úgy is közvetített szolgáltatást, hogy volt, amikor a közvetített szolgáltatás a saját szolgáltatási tevékenységünk mellett csak kisebb összeg volt, de a számla egy összegben tartalmaz minden elvégzett szolgáltatást (tehát a saját erőből végzett és a közvetített szolgáltatást is), akkor hogyan kell érteni, illetve számolni a közvetített szolgáltatás bevételét? 26-os sorban a cégautók üzemeltetési költsége: itt csak a személygépkocsikkal kapcsolatos költségeket kell kimutatni (tehát a tehergépkocsiét nem)? Mik tartoznak az üzemeltetési költségekhez? Vannak, amik egyértelműek, de mi a helyzet például az autópálya-matrica, a befizetett adó, parkolási költséggel? 33-as sor a kapott kölcsönök napi átlagos állománya: mi tartozhat ide, és hogyan kell kiszámolni? (Például, ha van egy rövid lejáratú 10 millió forintos kapcsolt vállalkozástól kapott kölcsön?)

SZAKÉRTŐNK VÁLASZA:

Az Szt. 3. § (4) bekezdés 1. pontja szerint a szolgáltatás közvetített szolgáltatásként történő elszámolásának feltétele – többek között –, hogy a megrendelővel kötött szerződésből a közvetítés lehetősége, a számlából a közvetítés ténye, vagyis az, hogy a gazdálkodó nemcsak a saját, hanem az általa vásárolt szolgáltatást is értékesíti változatlan formában, de nem feltétlenül változatlan áron, egyértelműen megállapítható. Ha ez a számlából nem derül ki, akkor nem lehet közvetített szolgáltatást kimutatni.

A Gjt. 17/A §-a szerint cégautónak az szja-törvény szerinti személygépkocsi (szja-törvény 3. § 45. pont) minősül. A tehergépkocsi nem minősül cégautónak. A NAV által készített „A gépjárművek üzemeltetésével kapcsolatos költségek elszámolása 2023” évi Információs füzetében foglaltak szerint a gépjárművek üzemeltetésének költségei üzemanyagköltségből és fenntartási, javítási, felújítási költségekből állnak. Így például nem része az üzemeltetési költségeknek az úthasználat díja, a garázsbérleti díj, a parkolás díja, az adó.

A kölcsönök napi átlagos állományát úgy kell kiszámítani, hogy az év napjai fennálló hiteleket össze kell adni és el kell osztani az év napjainak számával. Például, ha a 2024. évi nyitó adat nulla, a 10 millió forint kölcsönt február 1-jén vette fel a vállalkozás, amelyből 2024. június 30-án törlesztett 3000 ezer forintot, és ezt követően a kölcsön állomány 7000 ezer forint, akkor a 2024. évi napi átlagos állomány:

(31x 0 + 120 x 10 000 eFt + 184 x 7 000 eFt) / 365 = (1 200 000 e Ft + 1 288 000 eFt)/ 365 = 6 816 eFt.

 

 

 

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (4)
adózóna.hu

Kedves Zsolt!
A kérdésnek az autopályadíjra, az adóra és hasonló költségre vonatkozó része nem a közvetített szolgaltatasra, hanem kifejezetten a cégautóra vonatkozott, ezért úgy gondolom, hogy a NAV tájékoztatás elfogadható válasz.

adózóna.hu

Kedves Olvasó! Küldjük szakértőnk reagálását:

Igaza van a hozaszólónak, 2024 valóban szokoev., így 366 nappal kellett volna számolni. Azt gondolom azonban, hogy a módszer így is érthető.

Ruszin Zsolt

Ehh. Micsoda gyenge színvonalú válasz...

Szóval:

Az ügyfél javára igénybe vett autópálya-matrica és parkolási költség simán lehet közvetített szolgáltatás, azt a flottaszolgáltatók tételesen ki is szokták mutatni a számlán, tehát azok tartalmilag és formailag is megfelelőek.

Az adó és a kamat fogalmilag nem szolgáltatás, annak átterhelése nem lehet közvetített szolgáltatás.

A NAV a "gépjárművek üzemeltetésével kapcsolatos költségek elszámolása" című, 2024-re, sőt 2025-re is rendelkezésre álló információs füzete az SZJA törvény kapcsán foglalja össze, hogy mi az üzemeltetési költség, annak számviteli relevanciája nincs.

bunor

2024 szökőév volt, így a február-júniusi időszak 120 nap helyett 121 napból állt, a teljes év pedig 365 nap helyett 366 napból. Ennek megfelelően érdemes a számítást újra evégezni.

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Csed/gyed biztosítási jogviszony

Czeglédi Bernadett

munkajogi és társadalombiztosítási szakértő

Tárgyi eszköz következő évi sztornózása

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Osztalék fizetése részvénnyel

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 május
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1

Együttműködő partnereink