Kiberbiztonsági audithoz kapcsolódó költségek számviteli elszámolása

  • adozona.hu

Jogszabályi kötelezés alapján NIS2 auditot kell készítenie a cégnek. Az átvilágításhoz szükséges, hogy a folyamataikat, rendszereiket felkészítsék rá, ennek jelentős költségvonzata van. A NIS2 audithoz szükséges költségeiket aktiválhatják-e, vagy igénybe vett szolgáltatásként kell kezelni? – olvasói kérdésre Gyüre Ferenc adótanácsadó válaszolt.

A kérdés részletesen így szólt: Cégünk főtevékenysége ipari cikkek gyártása, kereskedelme, az értékesítés döntően EU-s partner felé történik. Jogszabályi kötelezés alapján NIS2 auditot kell készítenünk. Az átvilágításhoz szükséges, hogy a folyamatainkat, rendszereinket felkészítsük rá, ennek jelentős költségvonzata van. A számviteli törvény 25. § (3) bekezdése lehetőséget ad arra, hogy alapítás-átszervezésként aktiváljunk olyan költségeket, amelyek az alapítás-átszervezés befejezését követően a tevékenység során a bevételekben várhatóan megtérülnek. Az EU-s partner részéről elvárás a kiberbiztonsági audit megléte, a vele kötött szerződés is függ tőle, ezzel a bevétel várható megtérülését igazoltnak látjuk. Kérdésem, hogy a NIS2 audithoz szükséges költségeinket a fentiek alapján aktiválhatjuk-e, vagy igénybe vett szolgáltatásként kell kezelnünk?

SZAKÉRTŐNK VÁLASZA

Abban az esetben, ha a NIS2 audit elvégzése, illetve az azt megelőző felkészülés, fejlesztés egyértelműen új tevékenység megkezdéséhez vagy átszervezéshez köthető (például rendszerátalakítás, informatikai rendszer új szintre emelése a szerződési követelmények miatt), akkor az ehhez kapcsolódó közvetlen költségeket – a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (számviteli törvény) szerint – aktiválni lehet „alapítás-átszervezés” jogcímén, abban az esetben, ha várható a bevételekben való megtérülés, és ezt az adott szerződés is alátámasztja.

Az Adózóna írásait kiberbiztonsági audit témakörben itt olvashatja el.

Akkor azonban, ha a NIS2 audit vagy a felkészülés nem minősül átszervezésnek, tehát nincs új működési forma, technológia, jelentős szervezeti változás, hanem csak igénybe vett szolgáltatás (például tanácsadás, audit díja), akkor a kapcsolódó költségeket „igénybe vett szolgáltatásként” kell elszámolni és nem lehet aktiválni.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Előző évet érintő plusszos korrekciós áram számla

dr. Kelemen László

adószakértő, jogász

Előlegszámla és áfakérdés

dr. Kelemen László

adószakértő, jogász

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 október
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink