hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

GPS könyvelőknek: ütemterv, adatelemzés, év közbeni mérlegek – így lehet könnyebb a munka

  • Sinka Júlia okleveles adószakértő, számviteli tanácsadó

Javában tart már a mérlegidőszak, de még nem késő újítani, azaz más szemmel nézni a feladatokra, főként arra, hogyan lehet elemeire felbontva rugalmasabbá, hatékonyabbá tenni a munkát.

Edit – talpraesett, bölcs szomszédasszonyom – szerint minden csak szervezés kérdése, átgondolva, részeire osztva minden probléma, feladat megoldható. Noha ezt ő nyugdíjas lévén már főként a háztartásra vonatkoztatja, de annak idején, egy nagyvállalat osztályvezetőjeként is ez vezérelte – sikerrel. Érdemes ezt a szemléletet a számvitelben is alkalmazni.

Így átgondolhatjuk, milyen részekre bontható a beszámolókészítés folyamata, és hogyan tegyük azokat hatékonyabbá? Hogyan tudják segíteni munkatársai – adott esetben ügyfelei – a könyvelőt a közös cél, az ellenőrzött, pontos beszámoló összeállítása érdekében?

Az ütemterv segíti az átláthatóságot

Érdemes több szintet kialakítani a könyvelési munka és zárlati munka során. Ennek keretében tekintsük előkészítési szakasznak („nulladik pontnak”) azt az időszakot, amikor az ügyféltől kapott adatokra várunk. Ide tartozik a leltár, az egyes projektek vizsgálata, összegzése: melyek a folyamatban lévők, milyen készültségi szinten állnak, melyek érintenek közülük több üzleti évet is.

Célszerű erről egy előzetes ütemtervet – milyen információkat és milyen határidővel vár – készítenie a könyvelőnek, és azt átadni az ügyfeleinek. Természetesen az ügyfelek nem szeretik a „házi feladatokat”, különösen akkor, ha nem látják át, mi értelme is van annak, amit a könyvelő kér tőlük. Ezért fontos, hogy röviden, és a számvitel alapjaiban nem jártasak számára is érthetően magyarázatot fűzni mindahhoz, amit az ügyféltől kérünk.

Egyes zárlati feladatokat az ügyfél pénzügyes munkatársa is el tud végezni, de legalábbis előkészíteni azokat. Ilyenek például azok az egyeztetések, melyekhez a szükséges adatok a könyvelési rendszerből kinyerhetők, mint a rendezetlen vevőkkel, szállítókkal kapcsolatos információk: erről a könyvelt vállalkozásnak előbb állnak rendelkezésére adatok, mint amit az adott időszak bizonylatait utólag átvevő könyvelő lát. Érdemes ezeket a feladatokat – a vállalkozás méretétől függően – havonta, de legalább negyedévente elvégezni.

Persze ez a segítség csak akkor várható el az ügyféltől, annak érintett dolgozóitól, ha a könyvelő előkészíti ehhez a terepet. Ez azt jelenti, hogy először ő ad át információkat az ügyfelének. Például:

– Havi jelentések (riportok), lehetőség szerint automatizált módon: főkönyvi kivonat alapján összeállított dokumentum, amely tájékoztatja az ügyfelet a legfontosabb számlák egyenlegeiről, bevételekről, költségekről, ráfordításokról, kiegészítve mindezeket az aktuális adófolyószámla-kivonattal, ideértve az önkormányzati adóhatóságtól nyert információkat is. Így idejekorán kiderül, ha téves átutalásról van szó, és a vállalkozó azt gondolja, befizette, amit kell, pedig valójában elmulasztotta. Természetesen ez akkor is elvárható, alapvető tájékoztatást jelent, ha nem éppen a beszámoló készítésének idejét éljük.

– A főkönyv, analitikák szerint rendezetlen vevők, szállítók, előlegek egyeztetése, egyenleg kiküldése az ügyfélnek: ezzel bölcs dolog nem megvárni az év végét.

– A rendszeresen ismétlődő költségek és bevételek, mint például a bérleti díjak ellenőrzése: megtörtént-e a könyvelésük valamennyi hónapra?

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amleyben – példákat is hozva – rámutatunk, miért fontos az év közbeni adatelemzés, mérleg-, illetve analitikák készítése, a számlázási gyakorlat felülvizsgálata!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

IPA előírás hiba

Antretter Erzsébet

adószakértő, adótanácsadási üzletágvezető

Niveus

Átalányadózásból kikerülés

Lepsényi Mária

adószakértő

Telekértékesités áfája

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 május
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1

Együttműködő partnereink