Ezek a különböző szolgáltatók nevében elkövetett leggyakoribb csalási trükkök

  • adozona.hu

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) honlapján hívja fel a fogyasztók figyelmét arra, hogy fokozott elővigyázatossággal járjanak el olyan üzenetek esetén, melyben szolgáltatók nevében, közel hitelesnek látszó felhívást tartalmaznak fizetési kötelezettség teljesítésére, vagy akár elmaradt csomagok kézbesítésére vonatkozóan.

A különböző társaságok (közüzemi gáz- illetve villanyszolgáltató, postai kézbesítő futárcégek, streaming szolgáltatók) nevében küldött e-mail üzenetek, SMS-ek, viber-üzenetek sokszor teljesen hitelesnek tűnnek. Nem csak a levél/üzenet arculati elemei, de a levélben elhelyezett linkek többsége is valós. Ugyanakkor a hatóság felhívja a fogyasztók figyelmét, hogy mielőtt bármit befizetnek, elsősorban a szolgáltató hivatalos weboldalán tekintsék meg számlaegyenlegüket, vagy a szolgáltató mobilapplikációjában tegyék meg ezt.

Ha olyan szolgáltatótól kapunk üzenetet, akinél nincs is szerződésünk, eleve mindenki gyanakvással él. Ugyanakkor ha valóban várunk/vártunk csomagot, melyet még nem vettünk át, vagy valóban van előfizetésünk streaming szolgáltatásra, akkor is kellő odafigyeléssel járjunk el az üzenetek olvasása során!

Ha például a DPD-től várnánk is csomagot, akkor is figyeljünk fel arra, hogy a hivatkozott link, melyre címfrissítés gyanánt kellene kattintani, egyáltalán nem a futárcéghez tartozik. Ha kétséges, hogy valódi üzenetet kaptunk-e, keressük fel a futárcég hivatalos weboldalát, és annak ügyfélszolgálatától kérjünk további felvilágosítást!

NKFH, csalás, fizetési kötelezettség, banki adatok, bankkártyaadatok, baleset-bűnügy-rss,
A kép illusztráció: a különböző társaságok (közüzemi gáz- illetve villanyszolgáltató, postai kézbesítő futárcégek, streaming szolgáltatók) nevében küldött e-mail üzenetek, SMS-ek, viber-üzenetek sokszor teljesen hitelesnek tűnnek
Forrás: Pxhere=Mohamed Hassan
Hasonló kétkedéssel fogadjuk a Magyar Posta nevében csalók által küldött figyelmeztetést a kézbesítési cím pontosítására, mivel itt is egyértelműen látható, hogy a hivatkozás nem a Posta hivatalos oldalára mutat.

A Netflix nevében küldött hamis üzenetek egyik példája, mely „utolsó értesítésként” érkezik azzal a „fenyegetéssel”, miszerint letiltják a felhasználó fiókját, és a fizetési információk frissítésére kérik a felhasználót. Ha figyelmesen elolvassuk a linket, ahova kattintani kér, megállapítható, hogy nem a streaming szolgáltató hivatalos, közismert weboldalára mutat. Másik példa, amelyben azt jelzik, hogy a fiókot már felfüggesztették. Semmiképp ne kattintsunk az ismeretlen, a szolgáltatótól független linkre, hanem ellenőrizzük, hogy az előfizetett szolgáltatásunk valójában akadálytalanul elérhető!

Az energiaszolgáltató nevében eljáró csalók gyakran hivatkoznak fizetési kötelezettség teljesítésére, vagy akár túlfizetés visszaigénylése érdekében a linkre való kattintásra hívnak fel. A hatóság felhívja a fogyasztók figyelmét, hogy mielőtt bármit befizetnek, elsősorban a szolgáltató hivatalos weboldalán tekintsék meg számlaegyenlegüket, vagy a szolgáltató mobilapplikációjában! Ha nincs online regisztrációnk a szolgáltatónál, minél hamarabb tegyük meg! Ha egyébként csekken kapjuk havonta a befizetendő összeget a fogyasztásról, eleve kérdőjelezzük meg az e-mail tartalmát! Az üzenetek esetében pedig ne csak a feladó e-mail címét ellenőrizzük, hanem a befizetésre utaló linkeket is!

Ha e-mailt kaptunk, az e-mail küldő mezőjére ráirányítva a kurzort, megláthatjuk, valójában milyen e-mail címről jött levél, hiába a hivatalos elnevezés. Van úgy, hogy a küldő e-mail címe a megnevezésével együtt hivatalos szolgáltatói e-mail cím, ugyanakkor jó tudnunk, hogy e-mail cím hamisítás is a csalók egyik eszköze. Ilyenkor nem árt tovább vizsgálódnunk a levélben elhelyezett linkek kapcsán.

Azért is annyira megtévesztő lehet a levél, mert a közüzemi szolgáltató weboldalára mutató linkek helytállók (mint pl. a gyakori kérdések oldal, vagy az adathalászatra figyelmeztető tájékoztató). Helytállók a szolgáltató applikáció letöltési lehetőségeire mutató linkek is.

Ugyanakkor figyelmeztető jel lehet továbbá, ha a közölt befizetendő összeg egyáltalán nem jellemző az adott időszakra fizetendő számlára, túl kevés, vagy túl sok. Támpont, hogy a „befizetem kártyával” és a „számlamagyarázat” ikon fölé irányítva a kurzort megláthatjuk a valódi domain címet, melyre irányít a fizetés kapcsán, s mely egyértelműen nem a szolgáltató oldalára mutat.

Ha mégis rákattintottunk a befizetem bankkártyával linkre, akkor felismerve a csaló domain címet (mely nem tűnik hivatalosnak és a szolgáltatóhoz tartozónak), semmiképp ne menjünk tovább!

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Osztrák nyugdíjas állampolgár magyarországi munkavégzése

dr. Radics Zsuzsanna

tb-szakértő, jogász

Egyéni vállalkozó gyeden

dr. Radics Zsuzsanna

tb-szakértő, jogász

Külföldi nyugdíjas ügyvezető tulajdonos

dr. Radics Zsuzsanna

tb-szakértő, jogász

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 december
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Együttműködő partnereink