hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Közösségi finanszírozás induló vállalkozásoknak: új uniós rendelet lép életbe ősszel

  • adozona.hu

Vállalkozások a kezdeti fázisban gyakran szembesülnek forrásbevonási problémával, az alacsony tőkével rendelkező befektetőknek pedig a hagyományos tőkepiaci termékeken kívül nincs reális esélyük különféle projektekbe beszállni. A KCG Partners jogi szakértői a helyzetet elemezve úgy találták, hogy ezen problémákra jelenthet alternatívát a közösségi finanszírozás, vagyis a crowdfunding.

A közösségi finanszírozás egyre népszerűbb forrásbevonási forma, mely lehetőséget teremt a korai fázisú vállalkozások tőkehiányának pótlására. Ezen vállalatok finanszírozási nehézségekkel küzdenek, mivel még nem rendelkeznek végleges termékkel, illetve szolgáltatással, azonban a családi és baráti finanszírozás, az úgynevezett 3F (Friends, Family & Fools) finanszírozás már nem elég ahhoz, hogy a kockázati tőkebefektetőig vagy akár az intézményi tőkebevonásig eljussanak.

Crowdfunding, magyarul közösségi finanszírozás az internet adta lehetőségeket kihasználva egy platformon keresztül összekapcsolja a nagyszámú magánszemély vagy szervezet egyenként kis összegű befektetéseit, így kiiktatva a hagyományos pénzügyi közvetítő intézményeket. Hagyományosan négy fajtát különböztetünk meg:

– adomány alapú (donation-based): az adományozó kisebb összeget ellenszolgáltatás nélkül egy meghatározott, jellemzően jótékony cél érdekében bocsát rendelkezésre;

– jutalom alapú (reward-based): az adományozó kisebb összeget bocsát rendelkezésre, melyért csekély ajándékot – például az elkészült termék példányából – kap;

– hitelnyújtás alapú (lending-based): a nyújtott hitel összegét a hitelnyújtó előre meghatározott mértékű kamattal kapja vissza;

– befektetés alapú (investment-based): a befektető részvényt vagy kötvényt kap, mely után hozam kifizetésére kerül sor.

A konstrukció lényege, hogy a közösségi finanszírozási szolgáltatók az általuk üzemeltett online felületen keresztül biztosítanak lehetőséget a finanszírozandó projekt bemutatására, amely befektetésre a kampányidőszak alatt jelentkezhetnek a befektetők. A konstrukció előnye, hogy a vállalkozásoknak nem kell lezárt üzleti évvel rendelkezniük, az igényelhető forrás összegét pedig nem befolyásolja a korábbi évek árbevétele, így ez a finanszírozási mód a kezdetleges fázisban lévő projektek számára is nyitva áll.

Másrészről a közösségi finanszírozás olyan tőkebevonási lehetőség, amelynek köszönhetően a befektetők már kisebb összeggel is profithoz juthatnak vagy akár pénzügyi közvetítő nélkül vállalati részvényeket vásárolhatnak, így a vállalkozások tulajdonosaivá válhatnak. A konstrukció harmadik szereplője a platformot működtető szolgáltató, akinek a profitja általában abból származik, hogy az összegyűjtött tökéből meghatározott százalékot kap, de előfordul regisztrációs díj, vagy a befektetőktől történő levonás is.

A jutalom, illetve az adomány alapú közösségi finanszírozás jelentős tőkebevonásra nem képes, így jelentős kockázata sincs, azonban a hitelnyújtás és a befektetés alapú már jelentős tőkét képes megmozgatni, így a bennük rejlő kockázatok is jóval nagyobbak. A kockázatok ellensúlyozása érdekében a platformra való regisztráció során a közösségi finanszírozási szolgáltató részére különböző adatokat kell szolgáltatni, aki megvizsgálja a jelentkezést és a projekt csak akkor kerül fel az online felületre, ha azt a szolgáltató megfelelőnek találja. A platformok tehát aktívan részt vesznek a befektetők védelmében, így elvégzik a finanszírozást kérő és a projekt átvilágítását, de olyan platform is létezik, ahol – a befektetők védelme érdekében – még a vállalkozások elindulásában is segítséget nyújtanak.

Az EU tagállamaiban mindezidáig nem volt a közösségi finanszírozásra vonatkozó egységes szabályozás, így a szabályozás elmaradásától a befektető védelmi szabályok szigorú alkalmazásáig minden megtalálható volt. Az eddigi gyakorlat a közösségi finanszírozási szolgáltatókra vonatkozó szabályozási keretek sokféleségéhez vezetett, továbbá az Egyesült Államokhoz és Nagy-Britanniához képest az EU közösségi finanszírozási piacának fejlődése lemaradt, a páneurópai szintre történő bővítés pedig elmaradt.

A finanszírozási formában rejlő lehetőségek, illetve a belső piacon való elterjedésének biztosítása érdekében az Európai Parlament és a Tanács 2020-ban elfogadta a 2020/1503. számú rendeletet, mely – további jogi aktus nélkül – a tagállamok mindegyikében a hitelnyújtás és befektetés alapú közösségi finanszírozásra lesz alkalmazandó. A joganyag egységes követelményeket állapít meg a közösségi finanszírozási szolgáltatások nyújtására, a közösségi finanszírozási szolgáltatók szervezetére, engedélyezésére és felügyeletére, a közösségi finanszírozási platformok működésére, illetve tartalmaz befektetővédelemre és marketingközleményekre vonatkozó előírásokat is. A rendeletet 2021. november 10-étől kell alkalmazni.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Kisüzemi bortermelés

Laczi Ferenc

igazságügyi jövedéki szakértő

Kölcsön kamat

Nagy Norbert

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink