adozona.hu
Nem akar fizetni a munkáltató: kinek kell igazolni a ki nem vett szabadságot?
//adozona.hu/munkajog/Nem_akar_fizetni_a_munkaltato_kinek_kell_ig_P8R130
Nem akar fizetni a munkáltató: kinek kell igazolni a ki nem vett szabadságot?
Köztisztviselőként dolgoztam, a szabadságot évekre visszamenően nem vettem ki, nem volt rá lehetőségem. A munkáltató felmondta a munkaviszonyomat, de nem ismeri el a bennmaradt szabadságnapjaimat, azt a választ kaptam, hogy forduljak bírósághoz. Úgy tudom, a bíróságon nekem kell bizonyítanom, hogy nem vettem ki a szabadságomat; hogyan tehetem ezt meg, ha a munkáltató nem adja ki az igazolást? – kérdezte olvasónk. Dr. Hajdu-Dudás Mária munkajogi ügyvéd szakértőnk válaszolt.
A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (Kttv.) 103. paragrafusának (1) bekezdése szerint a munkáltatói jogkör gyakorlója – a kormánytisztviselő igényének megismerése után – a tárgyévben február végéig köteles éves szabadságolási tervet készíteni a szabadságok tárgyévi ütemezéséről, s arról tájékoztatnia kell a kormánytisztviselőt. A (2) bekezdés értelmében a szabadság kiadásának időpontját – a kormánytisztviselő előzetes meghallgatása után – a szabadságolási terv alapján a munkáltatói jogkör gyakorlója határozza meg. Ezen rendelkezések irányadók a köztisztviselők esetén is.
A szabadságot tehát nem a köztisztviselő veszi ki, hanem a munkáltató adja ki, ez az ő felelőssége. A perben a munkáltató alperesnek kell bizonyítania, hogy – jogszerű módon eljárva – kiadta a szabadságot. Ennek sikeres okirati bizonyítása esetén van lehetőség a munkavállaló ellenbizonyítására.
Arra figyelemmel, hogy megszűnt a jogviszony, az igény érvényesítésére nyitva álló elévülési idő három év. Azt kell tehát végiggondolni, hogy annak ellenére, hogy nem lett kiadva a szabadság, a jogviszony fennállása alatt esetlegesen nem írt-e alá a munkavállaló, nem írattak-e alá vele olyan iratot, amely azt tanúsítaná, hogy kivette a szabadságát.
Hozzászólások (2)
Kedves Olvasónk! Hálásan köszönöm a precíz, korrekt és hasznos kiegészítést! :-)
A közszolgálati tisztviselőkre is vonatkozik, hogy az Áht. alapján a személyi juttatásokkal kapcsolatos számfejtési és kifizetőhelyi feladatok ellátása, valamint a bevallási és befizetési kötelezettségek teljesítése a Magyar Államkincstár által működtetett központosított illetményszámfejtés útján történik. Az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet szerint a fizetési jegyzékek elektronikus úton történő közléséhez a Magyar Államkincstár informatikai felületet biztosít, amelyen keresztül a foglalkoztatottak az illetményszámfejtő programban előállított fizetési jegyzékeiket elektronikus formában elérhetik. E jogszabályi rendelkezés alapján a Magyar Államkincstár lehetőséget biztosít arra, hogy a foglalkoztatottak a fizetési jegyzékeiket (elektronikus bérjegyzékeiket) tételesen, valamint havonkénti és éves bontásban az ügyfélkapun keresztül történő bejelentkezést követően megtekinthessék. Ezen lehetőség kizárólag azon foglalkoztatottak részére érhető el, akik rendelkeznek ügyfélkapus belépési lehetőséggel (regisztrációval).
Mindezek alapján a munkáltató által kiadott szabadságokat a bérjegyzéken feltüntetett adatok alapján összesíteni tudja a kérdező, és a perindítása előtt meggyőződhet a követelése alapjáról, ami az esetleges pernyertességét akár meg is alapozhatja.