Sztrájk jogszerűségéről döntött a Kúria

  • adozona.hu

A sztrájk joga a a sztrájkról szóló 1989. évi VII. törvény (sztrájkörvény) 2. § (1) bekezdés a) pontja értelmében megnyílik, ha a vitatott kérdést érintő egyeztető eljárás hét napon belül nem vezet eredményre. Ez a rendelkezés nem értelmezhető úgy, hogy amíg a felek között egyeztetés van folyamatban, nincs lehetőség sztrájk megtartására, mivel a sztrájkkövetelések bejelentésének időpontjától kezdődően annak reális lehetőségével a sztrájkköveteléssel érintett munkáltatónak számolnia kell, az egyeztetések ettől az időponttól kezdődően ugyanis a sztrájk elkerülése érdekében folynak – mondta ki a Kúria.

A Kúriai döntések 2024/9. számában közzétett, Kúria Mfv. II. 10.061/2024/4. számú határozat alapjául szolgáló tényállás a következő:

A kérelmezőnél két reprezentatív szakszervezet működik: a kérelmezett és egy másik szakszervezet.

A kérelmezőnél hatályos kollektív szerződés I. fejezet 1.3. pontjára figyelemmel a szakszervezet elnöke 2023. november 14-én levélben kérte a kérelmezőtől, hogy a 2024. évi bértárgyalásokat legkésőbb 2023. december 1-jével kezdjék meg, és 2024. január 15-ig fejezzék be. 2024. évre vonatkozóan 25% mértékű bérfejlesztési igényt jelentett be.

A kérelmező 2023. december 7-én kitűzte a bértárgyalások időpontját 2023. december 12-ére, azonban az egyik szakszervezet nem képviseltette magát, a kérelmezett szakszervezet részéről pedig olyan személy jelent meg, aki nem rendelkezett a szakszervezet képviseletére szóló érvényes és hatályos meghatalmazással. A vezérigazgató ekkor úgy nyilatkozott, hogy a tulajdonos önkormányzat következő évi költségvetésének elfogadása előtt nem tud konkrét ajánlatot tenni.

A kérelmezett szakszervezet 2023. december 29-én ismételten kérte a bértárgyalás folytatását (fenntartva a 25%-os bérfejlesztés iránti igényét), és annak lezárását 2024. január 5-ében jelölte meg. A kérelmező munkáltató erre nem reagált.

A kérelmezett elnöke 2024. január 4-én sztrájkot megelőző egyeztetést kezdeményezett a kérelmező munkáltatónál, és kérte az álláspontját a még elégséges szolgáltatás mértékéről és feltételeiről. Javasolta, hogy az egyeztetést 2024. január 9-én Budapesten tartsák meg.

A kérelmező munkáltató 2024. január 8-án levélben tájékoztatta a kérelmezett szakszervezet elnökét, hogy álláspontja szerint a sztrájkot megelőző egyeztetés feltételei nem állnak fenn, mert a bértárgyalás a munkáltatónak fel nem róható okból el sem kezdődött, a bértárgyalásokat folytatni kívánja.

A kérelmezett 2024. január 9-én közölte, hogy a bértárgyalás és a sztrájkot megelőző kollektív munkaügyi vitában tartandó egyeztető eljárás két külön eljárás, nem kezelhetők együttesen. Kérte a kollektív munkaügyi vita első tárgyalási napjának kitűzését. Hivatkozott arra is, hogy a megjelent személy megfelelő meghatalmazással rendelkezett 2023. december 12-én a szakszervezet képviseletére.

A kérelmező munkáltató 2024. január 11-én bértárgyalást hirdetett meg január 16-ára, amelyre meghívta a két reprezentatív szakszervezet képviselőjét.

Az elnök 2024. január 12-én új meghatalmazást adott az alapszervezeti elnöknek azzal, hogy a megállapodás aláírására a kérelmezett szakszervezet elnöke jogosult. 2024. január 16-án a bértárgyalás megtörtént, azonban az eredményre nem vezetett. A szakszervezetet az elnök, míg a kérelmezett szakszervezetet az alapszervezeti elnök, valamint jogi képviselő képviselte. A kérelmezett képviselői úgy nyilatkoztak, hogy a 25%-os béremelés helyett a 2023. évi 17,6% mértékű inflációt meghaladó béremelést fogadnának el. Megállapodás nem jött létre a felek között, ezért további bértárgyalást tűztek ki 2024. január 23-án 14 órára.

Ugyanezen a napon, 2024. január 16-án a kérelmezett szakszervezet elnöke ismételten sztrájkot megelőző egyeztetést kezdeményezett a munkáltatónál a bérmegállapodás hiánya miatt. Felhívta a figyelmet, hogy az egyeztetés során meg kell állapodniuk a még elégséges szolgáltatás mértékéről és feltételeiről. Javasolta, hogy január 19-én Budapesten tartsanak egyeztetést, egyúttal bejelentette, hogy 2024. január 28-ára és 29-ére kétnapos sztrájkot kezdeményez az autóbuszvezetők részvételével.

A kérelmező munkáltató 2024. január 18-án válaszlevelében közölte, hogy a január 16-i bértárgyalás volt az első olyan egyeztetés a munkáltató és a szakszervezetek között, amelyen valamennyi érdekképviseleti szerv megjelent, és a tárgyalás lefolytatására a képviselők érvényes meghatalmazással rendelkeztek. Az álláspontok közeledése miatt január 23-án a bértárgyalást folytatják, ezért véleménye szerint a sztrájkot megelőző egyeztetés feltételei nem állnak fenn. A január 19-i időpont nem biztosít megfelelő felkészülési időt az elégséges szolgáltatásokra vonatkozó menetrend összeállítására és a jogszabályi előírások betartására, ezért a január 23-i folytatólagos bértárgyalás sikertelensége esetére a sztrájkot megelőző egyeztető eljárás időpontjaként 2024. január 23. napjának 15 óráját határozta meg.

A kérelmezett szakszervezet elnöke 2024. január 18-án telefonon arról tájékoztatta a kérelmező vezérigazgatóját, hogy a szakszervezet 20%-os mértékű béremelést fogad el.

A 2024. január 23-án 14 órájára kitűzött bértárgyaláson a feleknek nem sikerült megállapodniuk.

A sikertelen bértárgyalás berekesztését követően 2024. január 23-án 14 óra 50 perckor sor került a sztrájk előtti egyeztetés megtartására a kérelmező munkáltató és a kérelmezett szakszervezet között, ahol nem sikerült megállapodniuk. Az alapszervezeti elnök az itt készült jegyzőkönyvet nem írta alá. A kérelmező munkáltató jelezte a kérelmezett szakszervezetnek, hogy álláspontja szerint a január 28–29-ére meghirdetett sztrájk nem minősül jogszerűnek, mert az a január 23-át követő naphoz képest nem hét napon túli időpont.

A kérelmező munkáltató végül összeállította a menetrendet az elégséges szolgáltatásról. A kérelmezett szakszervezet 2024. január 28. 0 órájától 2024. január 29. 23 óra 59 percéig megtartotta a sztrájkot.

A kérelmező kérelme és a kérelmezett ellenkérelme

A kérelmező annak megállapítását kérte, hogy a 2024. január 28. napjának 0 órájától 2024. január 29. napjának 23 óra 59 percéig megtartott és a kérelmezett szakszervezet által nála szervezett sztrájk jogellenes a sztrájktörvény 2. § (1) bekezdés a) pontja, a 3. § (1) bekezdése, az 5. § (1) bekezdése és az 1. § (3) bekezdése értelmében. Álláspontja szerint a sztrájk előtti egyeztetés 2024. január 23-án 14 óra 50 perckor kezdődött meg, és a 2024. január 28-án 0 órakor indult sztrájk hét napon belül történt, ami jogsértő.

A kérelmezett ellenkérelme a kérelem elutasítására irányult. Véleménye szerint a sztrájkot megelőző kollektív munkaügyi vita nem 2024. január 23-án kezdődött, hanem jóval korábban, hiszen 2023. november 14-én kezdeményezte a bértárgyalás lefolytatását, 2024. január 4-én már kollektív munkaügyi vitát kezdeményezett, január 9-én korábbi nyilatkozatait fenntartotta, január 16-án érdemi tárgyalás zajlott, majd 2024. január 23-án újabb bértárgyalást és kollektív munkaügyi vitát tartottak. Így a január 28-án és 29-én megvalósuló munkabeszüntetés a jogszabályban meghatározott hét napon túli határidőben történt.

Az első- és a másodfokú bíróság végzése

A törvényszék végzésével megállapította, hogy a kérelmezőnél 2024. január 28-án 0 órától 2024.január 29-én 23 óra 59 percig megtartott és a kérelmezett által szervezett sztrájk jogellenes.

Az elsőfokú bíróság rögzítette, hogy a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (Mt.) 291. § (1) bekezdése szerint a sztrájkot előzetes egyeztetésnek kell megelőznie. A sztrájktörvény 2. § (1) bekezdés a) pontja értelmében pedig sztrájk akkor kezdeményezhető, ha a vitatott kérdést érintő kollektív munkaügyi vitában megtartott egyeztető eljárás hét napon belül nem vezetett eredményre.

Az elsőfokú bíróság jogi álláspontja szerint a kérelmezett szakszervezet 2023. november 14-én kezdeményezte a bértárgyalást, amelyet a munkáltató 2023. december 12-ére kitűzött és megtartott. Ekkor azonban a kérelmezett szakszervezet képviselőjének nem volt szabályszerű a meghatalmazása, a másik szakszervezet pedig egyáltalán nem képviseltette magát. A kérelmezett szakszervezet vezetője 2024. január 9-én a kollektív munkaügyi vita első tárgyalási időpontjának kitűzését kérte, eddig tehát a sztrájkot megelőző egyeztetésre még nem kerülhetett sor. Mivel nem volt érdemi bértárgyalás, a 2024. január 4-i, a sztrájkot megelőző egyeztetés kezdeményezése sem felelt meg a jogszabályoknak. A 2024. január 16-án megtartott bértárgyaláson az alapszervezeti elnök már szabályos meghatalmazással képviselte a kérelmezett szakszervezetet, amikor is a bértárgyalás további folytatását határozták el.

Az elsőfokú bíróság érvelése szerint a sztrájkot megelőző első kollektív munkaügyi vitára 2024. január 23-án 14 óra 50 perckor került sor, ettől az időponttól számítva a sztrájktörvény 2. § (1) bekezdése szerinti hét nap nem telt el 2024. január 29-ig, ezért legkorábban 2024. január 30-ra lett volna sztrájk szervezhető, így a sztrájk jogellenes volt, és az alapszervezeti elnök a jegyzőkönyv aláírását isjogellenesen tagadta meg.

A mindkét fél fellebbezése folytán eljárt ítélőtábla végzésével az elsőfokú bíróság végzését megváltoztatta, a kérelmet elutasította.

A másodfokú bíróság ítéletében felhívta a sztrájktörvény 2. § (1) bekezdés a) pontját, és rögzítette, hogy az elsőfokú bíróság a kérelmezővel egyezően 2024. január 23-tól vette figyelembe a jogszabály által előírt hét napos határidőt. Az eldöntendő jogkérdés az volt, hogy a 2024. január 28-án megkezdett sztrájk a határidőt tekintve jogszerű volt-e vagy sem.

A másodfokú bíróság hangsúlyozta, hogy a bértárgyalás és a sztrájkot megelőző egyeztető eljárás – bár mindkettő az Mt. 291. §-a szerint minősülő érdekvitát rendező, akár egymással párhuzamosan folytatott – két külön eljárás. A sztrájkot megelőző egyeztetés tárgyában kezdeményezett eljárás megindítása nem tehető függővé attól, hogy az érintettek között a vitatott kérdést érintő bértárgyalás milyen stádiumban van, volt-e mindkét fél által szabályosnak tekintett tárgyalás a témában, illetve az egyeztetés lezárult-e. Éppen ezért nincs jelentősége annak, hogy a 2023. december 12-én megtartott bértárgyaláson a kérelmezett szakszervezet szabályszerű meghatalmazással képviseltette-e magát.

A felek közötti jogvitában egyetlen releváns kérdés asztrájkot megelőző kollektív munkaügyi vitában megtartott egyeztető eljárás hét napos határidejének betartása volt. Ennek körében kiemelendő, hogy a hét nap elteltének a célja a lehűlés, lehiggadás érdekében nyert idő. Fontos, hogy a felek végiggondolják álláspontjukat, és lehetőségük legyen a megegyezésre, a sztrájk elkerülésére. Ebből következően a lehiggadás kezdő időpontja nem lehet az a nap, amikor kiderül, hogy a tárgyalások eredménytelenek, mert nincs kilátás a megegyezésre. A lehiggadást a másodfokú bíróság álláspontja szerint a sztrájkkal fenyegetett eljárás kezdetétől kell számítani. A sztrájk maga nem zárja ki azt, hogy a felek további egyeztetéseket folytassanak, ugyanis éppen az a célja a sztrájknak, hogy az egyeztetések során a szakszervezet jogszerűen kikényszerítse az érdekeinek megfelelő megegyezést. Azaz a tárgyalások a sztrájkkal nem zárulnak le, hanem azt követően is folytatódnak egészen a végső megállapodásig.

A sztrájktörvény 2. § (1) bekezdés a) pontja nem értelmezhető úgy, hogy amíg a felek között egyeztetés van folyamatban, nincs lehetőség a sztrájk megtartására, hiszen a sztrájkkövetelések bejelentésének időpontjától kezdődően a sztrájk reális lehetőségével már számolnia kell a munkáltatónak. Az egyeztetések ettől az időponttól kezdődően ugyanis a sztrájk elkerülése érdekében folynak (Legfelsőbb Bíróság Mfv. II.10.584/2008/3.).

Jelen esetben a kérelmezett szakszervezet már 2024. január 4-én a vitatott kérdést érintő sztrájkot megelőző kollektív munkaügyi vitát kezdeményezett, amit január 16-án megerősített, és jelezte, hogy az egyeztető eljárás sikertelensége esetén 2024. január 28-ára és 29-ére sztrájkot hirdet. Ehhez képest a felek 2024. január 23-án megtartott egyeztető tárgyaláson közösen megállapították, hogy az nem vezetett eredményre. Ezáltal a sztrájktörvény 2. § (1) bekezdés a) pontjában írt hétnapos törvényi határidő betartásra került, mert a kérelmezett által 2024. január 4-én kezdeményezett sztrájkot megelőző egyeztető eljárás a január 23-án megtartott egyeztető tárgyalás megállapítása szerint eredménytelenül zárult, azaz a vitatott kérdést érintő kollektív munkaügyi vitában megtartott egyeztető eljárás hét napon belül nem vezetett eredményre. Így a sztrájk jogszerű volt, mivel a hét napot nem a 2024. január 23-tól, hanem január 4-től kell számítani, így január 28-án és 29-én a törvényben előírt hét napos határidő megtartott volt.

A sztrájk jogszerűsége szempontjából nincs jelentősége annak, hogy a kérelmezett szakszervezetet képviselő alapszervezeti elnök az egyeztetésről készült jegyzőkönyvet nem írta alá, hiszen a kérelmezett a jegyzőkönyv tartalmát nem vitatta. Ezért indokolatlan az elsőfokú bíróságnak az a megállapítása, hogy az aláírás megtagadása jogellenes volt.

Nincs továbbá jelentősége annak sem, hogy az egyeztetések során a kérelmezett szakszervezet a 25%-os bérelemelés iránti követelését leszállította, és a 17,6%-os inflációs mértéket meghaladó, majd konkretizálva 20% mértékű béremelést követelt 2024. január 18-tól kezdődően, ugyanis a sztrájkot megelőző egyeztetés során a felek az álláspontjukat megváltoztathatják, önmagában emiatt a sztrájk nem jogellenes.

A kérelmező felülvizsgálati kérelme és a kérelmezett ellenkérelme

A kérelmező felülvizsgálati kérelmében a másodfokú bíróság végzésének hatályon kívül helyezését és az elsőfokú bíróság végzésének helybenhagyását kérte. Jogszabálysértésként a sztrájktörvény 2. § (1) bekezdés a) pontjában és 3. § (1) bekezdés a) pontjára hivatkozott.

A kérelmezett felülvizsgálati ellenkérelmében (észrevételében) a jogerős döntés hatályában való fenntartását kérte.

A Kúria döntése és jogi indokai

A felülvizsgálati kérelem az alábbiak szerint nem megalapozott.

A felülvizsgálat a megelőző eljáráshoz kapcsolódó rendkívüli, korlátozottan igénybe vehető perorvoslat, amelynek kizárólag a jogszabálysértésre hivatkozásra alapítottan van helye. A Kúria a jogerős végzést így a Pp. 423. § (1) bekezdése alapján a felülvizsgálati kérelem keretei között, az abban konkrétan megjelölt jogszabályhelyek tekintetében vizsgálhatta, és ítélhette meg annak jogszabálysértő voltát.

Az adott esetben abban a körben kellett a bíróságoknak állást foglalniuk, hogy hogyan kell értelmezni és alkalmazni a sztrájktörvény 2. § (1) bekezdés a) pontjában foglaltakat. Ennek megfelelően kellett abban a kérdésben határozni, hogy mit kell az említett jogszabályhelyen rögzített „kollektív munkaügyi vitában megtartott egyeztető eljárásnak” tekinteni, és ehhez képest a jogszabályban rögzített hét napos időtartam megtartott volt-e.

Az Mt. 291–293. §-ai a kollektív munkaügyi viták feloldásának egyes eljárásait szabályozzák, és nem szólnak arról, hogy mit tekintünk kollektív munkaügyi vitának, illetve egyeztetésnek. Ez utóbbi fogalmat a sztrájktörvény sem definiálja, ezért egyeztetésnek nem csupán az Mt. 191. és 192. §-ai szerinti egyeztető bizottság igénybevételével zajló eljárás tekintendő, hanem az úgynevezett informális egyeztetés is, vagyis lényegében az egyszerű tárgyalás, megbeszélés, avagy – a felülvizsgálati kérelemben hivatkozottak szerint – az Mt. szerinti konzultáció is. Kollektív munkaügyi vitának pedig a munkáltató és a munkavállalói képviseletek közötti vitát, azaz azonos kérdésben (tárgykörben) egymással szemben közölt eltérő álláspontokat lehet tekinteni. Ennek előre bocsátásával kellett adott tényállás mellett értékelni, hogy a 2024. január 28-án és 29-én tartott sztrájk a határidőt tekintve jogszerű volt-e.

A másodfokú bíróság azt helyesen rögíztette, hogy a sztrájkot megelőző egyeztetés tárgyában kezdeményezett eljárás megindítása nem volt függővé tehető attól, hogy az érintettek között a bértárgyalások milyen feltételekkel folytak, milyen stádiumban voltak, illetve az lezárult-e.

A felülvizsgálati eljárásban is irányadó tényállásszeri nt a szakszervezet 2024. január 4-én az adott évre vonatkozó bérfejlesztést érintő sztrájkot megelőző kollektív munkaügyi vitát kezdeményezett, amit január 16-án megerősített. Ekkor már jelezte, hogy az egyeztő eljárás sikertelensége esetén 2024. január 28-ára és 29-ére sztrájkot hirdet. Január 18-án azt is pontosította, illetve egyértelművé tette, hogy 20%-os bérfejlesztést igényel. A felek a 2024. január 23-án megtartott tárgyaláson közösen megállapították, hogy az nem vezetett eredményre, ekkor új időpont kitűzése azonban nem történt. Ebből következően alaptalan azon felülvizsgálati hivatkozás, hogy a január 23. lenne a kötelező egyeztetés elindulásának a napja, hiszen ekkor a felek a tárgyalások folytatásának időpontját nem tűzték ki, semmilyen adat nem utal arra, hogy a megbeszéléseket folytatni kívánták-e, és ha igen, akkor mikor.

A következetes ítélkezési gyakorlat szerint a sztrájk joga a sztrájktörvény 2. § (1) bekezdés a) pontja értelmében megnyílik, ha a vitatott kérdést érintő egyeztető eljárás hét napon belül nem vezet eredményre. Ez a rendelkezés nem értelmezhető úgy, hogy amíg a felek között egyeztetés van folyamatban, nincs lehetőség sztrájk megtartására, mivel a sztrájkkövetelések bejelentése időpontjától kezdődően annak reális lehetőségével a sztrájkköveteléssel érintett munkáltatónak számolnia kell, az egyeztetések ezen időponttól kezdődően ugyanis a sztrájk elkerülése érdekében folynak (Mfv. II. 10.584/2008/3.). Jelen esetben annak kitűzött időpontja is ismert volt a kérelmező előtt.

Mindezek alapján a másodfokú bíróság helyesen fejtette ki, hogy a kérelmezett által 2024. január 4-én kezdeményezett sztrájkot megelőző egyeztető eljárás a január 23-án megtartott tárgyalás megállapítása szerint eredménytelenül zárult, azaz a vitatott kérdést érintő kollektív munkaügyi vitában megtartott egyeztető eljárás a január 4-i kezdő időponthoz képest hét napon belül nem vezetett eredményre. Így 2024. január 28-án és 29-én a sztrájk jogszerűen megtartható volt a sztrájktörvény 2. § (1) bekezdés a) pontjának helyes értelmezése szerint. Az itt meghatározott hét nap biztosítja ugyanis (a másofokú bíróság által kifejtett „lehiggadáson” és a sztrájk elkerülése érkében történő álláspont-közelítésen túl) az egyeztetés indokolatlan elhúzásának megakadályozását is.

Az nem volt vitatott a felek között, hogy január 16-án a kérelmezett a sztrájkot megelőző bérfejlesztésre vonatkozó kollektív munkaügyi vita iránti január 4-én tett kérelmét megerősítette, bejelentette a sztrájk időpontját is (2024. január 28., 29.), január 18-án pedig az igényelt béremelés mértékét is pontosan megjelölte. A munkáltatónak ebből következően január 4-től kezdődően számolnia kellett a sztrájk fenyegető kockázatával. Ha azonban kezdő időpontként csak a január 18-i dátumot tekintenénk irányadónak a sztrájkkövetelés tárgyát képező béremelés mértékének pontos megjelölése okán, a jogszabályban rögzített 7 napos határidő akkor is megtartott lenne a 2024 január 28-tól kezdődő sztrájkot illetően.

Alaptalanul sérelmezte a kérelmező a konzultációra vonatkozóan az Mt. 233. § (2) bekezdésében foglaltak megsértését is, mivel sztrájkot megelőző egyeztetésen nemcsak e jogszabályhely szerinti konzultációt kell érteni. Az itt megjelölt feltételek továbbá az eljárás során megvalósultak, és annak a kérelmező sem adta megfelelő indokát, hogy álláspontja szerint miért csak 2024. január 23-án teljesültek a fenti jogszabályban foglalt előírások.

A kifejtettekre tekintettel a Kúria a jogerős végzést hatályában fenntartotta a Pp. 424. § (1) bekezdése alapján– olvasható a kuria-birosag.hu-n.

A teljes döntést ITT találja.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Mérőóra elektromos autó töltésénél

Kocsis Zoltán

közgazdász

Dr. Szeiler & Partners Könyvelő és Adótanácsadó Iroda

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 október
H K Sze Cs P Sz V
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Együttműködő partnereink