hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

A munkáltató diktálhat, a dolgozónak tűrnie kell

  • adozona.hu

Az új Munka törvénykönyvének közelmúltban megjelent szövegtervezete megdöbbenést és felháborodást keltett a bérből és fizetésből élők széles körében. A tervezetet készítő jogászcsoport szerint sokan hisztérikusan reagáltak az általuk készített anyagra, egyébként pedig - véleményük szerint - a versenyképesség erősítése felülír minden egyéb szempontot.

Cinikusnak tűnik az az érvelés, amely szerint azért lényegesen modernebb az elkészített tervezet, mivel  nagyobb teret enged a felek közötti megállapodásoknak. A tervezet alkotója szerint a jelenlegi szabályozás elavult, nagyobb teret kell engedni a felek közötti megállapodásoknak a jogviszony részleteinek megállapításakor. Nem kell például a munka díjazásának részletes szabályait jogszabályban rendezni, ezt rá kell bízni a felekre.  

Csakhogy a  jelenlegi jogi szabályozás is lehetővé teszi, hogy a felek megállapodása vagy a kollektív szerződés a jogszabálytól eltérő módon szabályozza a felek viszonyrendszerét.  Lehetőség van bizonyos kérdésekben (túlmunka időtartamának éves felső határa, osztott munkaidő bevezetése, a kártérítés mértékének felemelése stb.) kivételesen akár a munkavállalók számára kedvezőtlenebb szabályozásara is. Ugyanakkor a jelenlegi Munka törvénykönyve (Mt.) tartalmaz egy olyan lényeges garanciát, amely a munkavállalókat védi a munkáltatói önkénnyel szemben, azaz általában főszabályként csak úgy lehet eltérni a törvény szabályaitól, ha az a munkavállalók számára kedvezőbb szabályozást eredményez. Ezzel lehet elkerülni, hogy a munkáltató erőfölényével visszaélve olyan munkaszerződést kényszerítsen a munkavállalókra, amely súlyos érdeksérelmet okozna számukra.  

A munkavállaló a munkaszerződés megkötésekor nincs olyan helyzetben, hogy érdemben befolyásolni tudja a szerződés taralmát. Általános tapasztalat, hogy szinte kizárólag a bér mértékére koncentrál, az egyéb elemek meghatározását teljes mértékben a munkáltatóra bízza. Ezért fordulhat elő igen gyakran, hogy csak akkor tudatosodik a munkavállalóban, hogy milyen előnytelen szerződést kötött, amikor már baj van. Ezért is veszélyes a tervezet által preferált elképzelés mivel ez a már eddig is fennálló egyenlőtlenségeket a munkavállalók hátrányára tovább erősítené.

Bérkalkulátor
Számoljon az Adózóna nettó jövedelem kalkulátorával (2010-2013), a bérkalkulátorért kattintson ide!

Hamis az a beállítás is, mely szerint korszerűbb megoldás az, ha kollektív szerződés rögzít olyan kérdéseket, amelyeket eddig törvényben szabályoztak. A tervezet szerint ugyanis az eddig kizárólagos szerződéskötési joggal rendelkező szakszervezetektől ezt a jogot megvonnák.  Megfosztanák tisztségviselőiket a kiemelt munkajogi védelemtől, kiiktatnák a szakszervezeti kifogás jogát stb., azaz a munkáltatóval szemben- figyelembe véve a sztrájkjog már hatályba lépett korlátozását is- a szakszervezeteket alárendelt helyzetbe kényszerítenék.

Ki fogja ezek után felvállalni azokat a munkahelyi konfliktusokat, amelyeknek következtében a védelem hiányában bármikor eltávolíthatóvá válik? 

Az üzemi tanácsok felruházása a kollektív szerződéskötés jogával gyakorlatilag nyílt hadüzenet a szakszervezeteknek. Az üzemi tanács nem érdekképviseleti szerv hanem az úgynevezett részvételi jogok gyakorlója a munkáltató vezetésében. Az a tervezet előterjesztői kísérletet tesznek a valódi érdekképviselet kiiktatására, valamilyen korporatív modell kialakítására. Ez gyakorlatilag az egyéni és kollektív munkavállalói jogok végletes szűkítését eredményezné. A tervezet 6 szakaszt szentel a szakszervezetekre és 34-et az üzemi tanácsra, ez jelzésértékű.  Különösen veszélyes az a rendelkezés ami lehetővé teszi akkor is az üzemi megállapodás Kollektív Szerződés helyetti kötését amikor az adott munkáltatónál működik szakszervezet de a munkáltató nem volt hajlandó Kollektív szerződést kötni vele.

Tudomásul kell venni: a munkaviszony nem két mellérendelt fél által létrehozott jogviszony. A munkaviszony alakításakor a diktáló fél a munkáltató. A munkavállaló csak eltűrője és nem alakítója ennek a viszonyrendszernek. Ezért szükséges az állam által biztosított garanciarendszer, ennek kiiktatása a már jelenleg is elterjedt vadkapitalista kizsákmányolás legitimizálásához vezethet.

A tervezetből ezek a garanciák hiányoznak, a teljesség igénye nélkül felsorolnék néhányat:

- nem tiltja próbaidő meghosszabbítását

- nem tiltja a kettős értékelést az egyéb jogkövetkezmények alkalmazásakor

- megengedi a határozott időre szóló munkaviszony rendes felmondással történő megszűntetését

- gumiszabályokkal operál, mint például rendes felmondási oknak tekinti a bizalomhiányt,

- bevezeti a polgári jogi felelősséget a gondatlan károkozás esetére, ezzel totális egzisztenciális ellehetetlenülés lehetőségét teremti meg

- kiiktatja a felmondási tilalmakat és korlátozásokat

- kiiktatja az eddig i átlagkeresetet mint a juttatások számítási alapját (Pl. felmentési idő, végkielégítés)

- csökkenti a végkielégítések mértékét

- a munkaidő beosztás a munkáltató kizárólagos jogává válik, akár utólag módosíthatja is,

- a munkáltató egyoldalúan elrendelheti az osztott vagy egyenlőtlen munkarendet

- a munkaközi szünet mértékét felemelik, nem adható ki munkaidőben

- 300 órára emelik a túlmunka éves felső határát

- csökkentik a szabadság mértékét,ill.  a munkavállalói rendelkezési jog mértékét (5 nap)

-  Túlóra díj helyett szabadidőt adhat a munkáltató ha akar

- állásidő esetén nem mindig jár bér

- megszüntetik a műszakpótlékokat

- csökkentik a versenytilalmi ellenérték  mértékét

A tervezet egész szemléletmódját áthatja a munkavállalók és érdekképviseleteik  lebecsülése, negligálása, ezért   vitára alkalmatlanként azonnal le kellene venni a napirendről.

Viszló László

 

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Ajándék kupon

dr. Kelemen László

adószakértő, jogász

Unión kívüli szolgáltatás

dr. Kelemen László

adószakértő, jogász

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink